رئیس مرکز ملی راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران:

برداشت ۱۲۰ میلیارد متر مکعب آب منایع زیر زمینی را تخلیه کرده است

رئیس مرکز ملی راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران گفت: در سال‌های اخیر 120 میلیارد مترمکعب از منابع آب‌های زیرزمینی اضافه برداشته شده و تقریبا منابع آب‌های زیرزمینی تخلیه شده است.
کد خبر: ۱۰۰۴۶۱۵
برداشت ۱۲۰ میلیارد متر مکعب آب منایع زیر زمینی را تخلیه کرده است

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، محمد‌حسین شریعتمدار در نشست خبری برگزاری همایش بزرگداشت روز ملی آب با تأکید بر اینکه تعادل بخشی به منابع آب‌های زیرزمینی و بهره‌وری برای حل مسئله بحران آب باید مورد توجه قرار گیرد،گفت : از طریق صرفه‌جویی‌ها باید منابع آب زیرزمینی ترمیم شود و باید بررسی کرد که چگونه می‌توان از یک مترمکعب آب محصول بیشتری تولید کرد.

وی با بیان اینکه بهره‌وری به بخش کشاورزی رونق می‌دهد، تصریح کرد: ظرف دو سال گذشته در زمینه بهره‌وری اتفاقاتی افتاده است و این اقدامات نشان می‌دهد که می‌توان در فرصت مناسب خود را در زمینه بهره‌وری آب، به سطح دنیا برسانیم.

شریعتمدار بیان داشت: بهره‌وری آب در کشور ما تا 2 سال گذشته 1.07 کیلوگرم به ازای هر مترمکعب بوده که در فاصله‌ ساله‌های 93 و 94 به 1.2 رسیده است و این نشان می‌دهد که بیش از 12 درصد در عرض 2 سال افزایش یافته است.

رئیس مرکز ملی راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران افزود: اگر سالی 6 درصدی بهره‌وری آب افزایش یابد و در صورتی که سالانه 70 میلیارد مترمکعب آب به بخش کشاورزی اختصاص یابد، در طول برنامه ششم توسعه می‌توان 21 میلیارد مترمکعب در بخش آب صرفه‌جویی کرد که اگر فقط 15 میلیارد مترمکعب آب به صورت سالانه طی برنامه ششم صرفه‌جویی شود، می‌توان گفت در پایان برنامه ششم بحران آب را پشت سر خواهیم گذاشت.

به گفته شریعتمدار اگر تا پایان برنامه ششم توسعه نتوانیم به اهداف تعادل‌بخشی و بهره‌وری در آب برسیم، دیگر نمی‌توان به موضوع حل بحران آب امیدوار بود.

رئیس مرکز ملی راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران با بیان اینکه مطالعه در مورد کشورهایی که به موقع به حل مشکل بحران آب خود نپرداخته‌اند، نشان می‌دهد که این کشورها درگیر فقر، تعارضات اجتماعی، آوارگی، بیکاری، افت آب‌های زیرزمینی، شور شدن آب‌ها، آلودگی‌ آب‌ها شده‌اند، گفت: الان فرصت برای حل بحرن آب در کشور داریم، ولی هر چه دیرتر اقدام شود، هزینه‌ ترمیم منابع افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه همایش آب به اقداماتی که در راستای حل بحران آب انجام شده می‌پردازد، تصریح کرد: اگر مردم، بخش خصوصی و دولت در حل بحران آب حضور نداشته باشند، ممکن است در حل این مشکل توفیق نیابیم.

وی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه برنامه‌هایی برای ساماندهی موضوع آب دارد، گفت: اگر با پشت سر گذاشتن این برنامه نتوانیم به اهداف تعادل‌بخشی و بهره‌وری در آب برسیم، دیگر نمی‌توان به موضوع حل بحران آب امیدوار بود، چرا که این برنامه حد و توان ما در موضوع حل بحران آب است.

شریعتمدار گفت: روند ترمیم منابع آب به اندازه سرعت نزول و سقوط منابع آب نیست و سرعت ما در ترمیم بسیار پایین است و باید کارهای ما در راستای اهداف ترمیم باشد.

همایش بزرگداشت روز ملی آب روز چهارشنبه 11 اسفند 95 با شعار نجات آب، ضرورت ملی، رسالت جهانی با همت اتاق بازرگانی ایران برگزار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
آرش
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۰
سلام , این آقای محترم گویا دو تابعیتی هستند والان آنور زندگی می كنند و یا خوابند ... دادا ممكلت را باران و برف دارد فلج می كنه و ...
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها