رئیس مرکز ملی راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران:

برداشت ۱۲۰ میلیارد متر مکعب آب منایع زیر زمینی را تخلیه کرده است

استان گیلان سالیان سال است که با مشکلات عدیده محیط زیستی و شعار بدون عمل مسئولین دست و پنجه نرم می کند.
کد خبر: ۹۳۹۸۲۱
بحران آب‌های زیرزمینی در گیلان

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین از گیلان، امید رضایی منتقد و فعال محیط زیست با اعلام این مطلب گفت: اگر به همین روال ادامه دهیم،بی شک در آینده ای نه چندان دور شاهد نابودی محیط زیست و منابع خدادادی در استان خواهیم بود.

وی با انتقاد از آلاینده ها و فضولات کارخانه ها که موجب ایجاد ناهنجاری های بسیاری برای محیط زیست شده، ادامه داد: همه کارخانه ها باید به سیستم فیلتر کربنیک مجهز باشند زیرا باعث تصفیه پس آبها شده و میزان آلودگی ها و مواد شیمیایی و سمی را به حداقل می رساند.

این فعال محیط زیست گیلان اظهار داشت: متاسفانه عدم استفاده این مهم در بسیاری از کارخانه ها باعث آلودگی رودخانه ها و استخرهای مجاور شده و به سلامت محیط زیست صدمات بسیاری وارد کرده،این در حالی است که هزینه نصب و تجهیز این سیستم ها بین ۸۰ تا ۱۰۰میلیون تومان می باشد که این مبلغ برای صاحبان کارخانه ها رقم ناچیزی بوده و نیز ارزش حفظ و نجات محیط زیست را دارد.

رضایی با بیان اینکه قانون باید مصوب و اجرایی گردد و محیط زیست باید موضوع تجهیز فیلتر کربنیک را در تمامی کارخانه ها با جدیت مورد پیگیری قرار دهد،گفت: سازمان محیط زیست برای جلوگیری از بحران هایی که می تواند بیش از اکنون گریبان منابع خدادادی ما را بگیرد ، باید در صورت عدم رعایت موارد قانونی از سوی صاحبان کارخانه ها، با آنان به شدت برخورد کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه هدایت آب های زیرزمینی در استان گیلان به صورت اصولی انجام نمی شود و کسانی هستند که برای گرفتن ۲ اینچ آب مجوز حفر چاه 50 متری دریافت می کنند در حالیکه بعضی ها برای گرفتن ۱ اینچ آب حتی مجوز حفر چاه 20 متری را هم نمی توانند اخذ کنند و این بی عدالتی، ساکنان این محیط زیست استان را نیز رنج می دهد.

این فعال محیط زیست گیلان پیشنهاد داد: برای حل این معضلات یا بهتر بگوییم فاجعه محیط زیستی، مسئولان مربوطه اعم از سازمان آب منطقه ای و محیط زیست استان باید دست به کار شده تا از پیشروی آن جلوگیری شود تا گیلان به مانند همیشه سبز ، زیبا و خرم باقی بماند.

رضایی خاطرنشان کرد: تلاش هایی در حال انجام است و فعالان محیط زیست نیز بیش از پیش تلاش می کنند و تالاب ها در حال پاکسازی و لایروبی هستند اما رودخانه ها هنوز لایروبی نشده و دیواره های آنها گُوِه بندی نشده اند، گُوِه بندی این دیواره ها به منظور جلوگیری از سرریز سیلاب به اطراف و آسیب رساندن به مردم انجام می گیرد ، در حالیکه هنوز این امر صورت نگرفته و همچنان در این بخش خلاء مدیریتی مشهود است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها