اگر هدف از رزمایش سه جانبه انگلیس، آمریکا و فرانسه قدرت نمایی به ایران نیست، پس چه می تواند باشد؟
کد خبر: ۹۹۷۲۰۰
آزمایش موشکی ایران مقابل رزمایش سه گانه متحد

به گزارش جام جم آنلاین از میزان، از روز گذشته رزمایشی با حضور سه کشور انگلیس، آمریکا و فرانسه در آب های خلیج فارس آغاز شده است که هدف آن در رسانه های غربی - عربی شبیه سازی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران عنوان می شود.

اخباری که از سوی رسانه های غربی و از زبان فرماندهان نظامی رزمایش منتشر شده نشان می دهد که هدف آنها از برگزاری رزمایش ایران است.

سه کشور بیگانه و فرامنطقه ای از هزاران کیلومتر دورتر وارد آب های خلیج فارس شده اند و بنا بر درخواست برخی کشورهای عربی منطقه که با ایران دشمنی دارند، رزمایشی را برگزار کرده اند تا مقابل ایران خودی نشان بدهند.

فرمانده انگلیسی رزمایش دریایی در خلیج فارس اما مدعی شده است که هدف از رزمایش سه‌ جانبه در خلیج فارس به هیچ‌وجه قدرت‌نمایی به ایران نیست.

مسئول برنامه‌ریزی رزمایش نظامی مشترک انگلستان، آمریکا و فرانسه در خلیج فارس ناخدا سوم «آنت والاس» برنامه‌ریز رزمایش سه‌گانه متحد که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «این رزمایش به هیچ‌وجه قدرت‌نمایی برای ایران نیست.»

وی افزود: «دلیل اینکه داریم این تمرین را انجام می‌دهیم، همانطور که بارها هم تأکید کرده‌ام، این است که انجام این کار اینجا ساده‌تر از هر کجای دیگری است. این فرصتی کلیدی است تا بتوانیم کشتی‌ها را گردهم آورده، با هم تمرین کنیم و با هم عملیات انجام دهیم. واقعاً، اینکه این تمرین در خلیج فارس است، تصادفی است.»

دروغ این فرمانده انگلیسی زمانی آشکار می شود که «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در سفری که به کشورهای عربی منطقه داشت، در اختتامیه نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس، ایران را تهدیدی آشکار برای منطقه خلیج‌فارس خواند.

وی در سخنان خود در این نشست گفت: «ما به دنبال شراکت استراتژیک با هم‌پیمانانمان در شورای همکاری خلیج‌فارس هستیم تا با تهدیدات جدی ایران در منطقه رویارویی کنیم.»

این موضع تند در سخنان نخست وزیر انگلیس آذر ماه یعنی نزدیک به دو ماه پیش ازاین علیه ایران گفته شده و اکنون شاهد برگزاری رزمایشی هستیم که هدفش شبیه سازی مقابله با ایران در آبهای خلیج فارس است.

نمی توان این سخن فرمانده انگلیسی را باور کرد که گفته است اینجا یعنی خلیج فارس بهترین مکان برای برگزاری رزمایش است، چرا که هر کدام از سه کشور حاضر در رزمایش دارای آبهای سرزمینی فراوانی هستند و می توانند چنین رزمایش هایی را در آبهای خود برگزار کنند.

رزمایش سه گانه متحد در حالی در آبهای خلیج فارس و نزدیک ایران برگزار می شود که کشورهای غربی نسبت به آزمایش موشکی ایران که به گفته آنها یکشنبه گذشته انجام شده است، موضع گیری می کنند.

اروپا و آمریکا این آزمایش را مغایر با مصوبه شورای امنیت می دانند، در حالی که در این مصوبه نوشته شده است که ایران اگر تمایل داشت می تواند آزمایش های موشک های بالستیک خود را انجام ندهد.

ضمن این که در قطعنامه شورای امنیت نوشته شده که آزمایش موشک هایی که قابلیت حمل کلاهک هسته ای دارند برای ایران ممنوع است.

با توافقی که بر سر موضوع هسته ای انجام شد، هم اکنون همه فعالیت های هسته ای ایران علاوه بر این که زیر نظر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد، محدودیت های زیادی را هم ایجاد کرده است.

جمهوری اسلامی ایران که هیچگاه برای تولید سلاح هسته ای اقدام نکرده و نخواهد کرد، اکنون هم که نظارت ها و محدودیت های هسته ای برای ایران افزایش یافته و گزارش های متعدد سازمان بین المللی انرژی هسته ای بارها تأیید کرده که ایران پایبندی خود را به تعهدات توافق هسته ای ثابت کرده است، پس آزمایش های موشکی ایران به هیچ عنوان نباید از سوی کشورهای غربی که هنوز تعهدات خود را بر اساس توافق هسته ای انجام نداده اند، با انتقاد روبرو شود.

سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه هنگامی که در آبهای خلیج فارس رزمایش برگزار می کنند، ایران این حق را داشته و خواهد داشت که برای تقویت سیستم دفاعی نیروهای مسلح خود در مقابل تهدیدات دست به تولید و آزمایش موشک های دوربرد بزند.

وزیر خارجه فرانسه روز گذشته در نشست خبری با وزیر خارجه کشورمان از آزمایش موشکی ایران انتقاد کرده بود.

آیرو گفت: آزمایش موشکی خلاف مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

ظریف اما پاسخ او را داد و گفت؛موضوع موشک‌های بالستیک ایران جزئی از برجام نیست.

اما بهترین پاسخی که می توان به وزیر خارجه فرانسه داد و انتظار هم از دستگاه دیپلماسی کشور و شخص وزیر خارجه می رفت، این است که اگر آزمایش موشک بالستیک ایران برای وزیر خارجه فرانسه نگران کننده است، برگزاری رزمایش سه گانه متحد در آبهای خلیج فارس و نزدیک ایران تهدید کننده منافع جمهوری اسلامی ایران در منطقه است. دراین رزمایش نیروی دریایی فرانسه هم حضور دارد.

همزمانی سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران انتقاد او از آزمایش موشکی ایران با مشارکت ارتش این کشور در رزمایش سه گانه متحد در خلیج فارس که شبیه سازی مقابله دریایی با ایران است، چه پیامی دارد؟

وزیر خارجه فرانسه که به همراه تعداد زیادی از تجار و بازرگانان کشورش به ایران سفر کرده است، قصد دارد با کوله باری از قراردادهای اقتصادی به پاریس باز گردد.

در ضیافت شامی که در سفارت فرانسه به افتخار سفر هیئت سیاسی و اقتصادی این کشور به ایران برگزار شد، یکی از تجار فرانسوی خطاب به وزیر خارجه کشورش گفت؛«جناب وزیر چرا این سفر دقیقا در روزی انجام شد که فرانسه به همراه انگلیس و آمریکا در خلیج فارس و در نزدیکی آب های ایران مانور نظامی که طبیعتاً پیام های خاصی دارد، برگزار کرده اند؟»

اما وزیر خارجه فرانسه با اطمینان اینگونه پاسخ تاجر کشورش را می دهد؛ «نه، بنده هیچ نگرانی نسبت به موفقیت آمیز بودن این سفر ندارم. مقامات ایرانی در هیچ یک از جلسات مقدماتی و برنامه ریزی برای سفر در تهران و پاریس به این مسئله (رزمایش سه کانه اتحاد)معترض نشدند.»

اکنون این سوال مطرح است که چرا به وزیر خارجه فرانسه اجازه داده می شود تا در خاک ایران نسبت به آزمایش موشکی نیروهای مسلح کشورمان انتقاد کند و آن را نگران کننده بنامد، اما از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در همان نشست خبری به برگزاری رزمایش مشترک سه کشور انگلیس، آمریکا و فرانسه در آبهای خلیج فارس و در نزدیکی ایران و با هدف شبیه سازی مقابله با ایران آغاز شده انتقاد نمی شود؟

به این جمله آریو وزیر خارجه فرانسه در ادامه پاسخ به تاجر کشورش توجه کنید؛« دولت ایران به این سفرها احتیاج دارد و مطمئنم که هیچ اعتراضی در جلسات هم نخواهیم شنید.»

ضمن این که دولت فرانسه کشوری است که از منافقین حمایت می کند و آنها را در خاک خود جا داده و هیچ ممانعتی هم برای انجام فعالیت های آنها ایجاد نکرده است، در حالی که این منافقین یک سازمان تروریستی است که تاکنون هزاران نفر از مردم ایران و مسئولین کشورمان را به شهادت رسانده، حمایت فرانسه از یک گروه تروریستی چه معنایی دارد؟

علی شمخانی تنها مسئولی بود که در دیدار وزیر خارجه فرانسه با او از حضور منافقین در پاریس انتقاد کرد.

ایران این حق را تا ابد برای خود محفوظ می داند تا با ارتقاء قابلیت های نظامی و دفاعی خود به مقابله با تهدیدات بیگانه برود. این امر به هیچ کشوری ارتباط ندارد حتی اگر وزیر خارجه فرانسه باشد که میهمان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
محمدد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
۰
۰
"اكنون این سوال مطرح است كه چرا به وزیر خارجه فرانسه .... انتقاد نمی شود؟"
آیا وزارت امور خارجه در این مورد پاسخی دارد؟
سرباز
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
۰
۰
اگر بصیرتی را كه دشمنان ما دارند فقط 10 درصدش را مسئولین ما داشتن . اون موقعه بهتر می توانستیم جلوی این شیاطین باستیم . ولی ما یك برگ برنده داریم و آن رهبری قدرتمند است كه تمام دشمنان ما حتی از سایه اش نیز میترسند . و پیروزی از آن مومنین است . در سایه رهبری بر تمام دشمنان پیروز خواهیم شد و رو سیاهی میماند برای مسئولین بی بصیرت و دشمن پرست

نیازمندی ها