تمامی اتفاقات ورزشی جهان که تحت تاثیر تصمیم دونالد ترامپ قرار گرفته اند مربوط به ایران می شود چرا که ایران یکی از هفت کشوری است که اتباعش فعلا اجازه ورود به خاک ایالات متحده آمریکا را ندارند.
کد خبر: ۹۹۶۲۱۴
آخرین وضعیت اعطای ویزای ایران به تیم ملی کشتی آمریکا

به گزارش جام جم آنلاین ، اوضاع برای ورزش ایران وخیم تر خواهد بود. شش کشور دیگر قدرت ورزش ایران را در سطح دنیا ندارند. سودان و سومالی از لحاظ ورزش به طور کلی تعطیل هستند. یمن ، لیبی هم اوضاع بهتری ندارند. سوریه و عراق هر چند فعالیت هایی ورزشی در عرصه های مختلف دارند اما مانور ورزشی در این دو کشور هم اصلا بالا نیست. اما اوضاع درباره ایران به طور کلی فرق می کند. ورزش ایران در رشته هایی مثل تکواندو، والیبال و یا کشتی جز ابرقدرت های دنیا به شمار می رود. یک ماه دیگر هم قرار است جام جهانی کشتی آزاد و فرنگی به میزبانی ایران برگزار شود. روسیه، گرجستان، آمریکا، آذربایجان، مغولستان، هند و ترکیه تیم هایی هستند که حضورشان در این رقابت ها «قبلا» قطعی شده بود. اما اوضاع اکنون متفاوت است. این اوضاع متفاوت پس از تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده مبنی بر ممنوعیت ورود هفت کشور به خاک این کشور به وجود آمد. حال سوال اینجاست که ممنوعیت ورود هفت کشور به آمریکا چه ارتباطی به جام جهانی کشتی دارد؟ مشکل همین جاست. ایران قطعا مقابله به مثل خواهد کرد و از ورود کشتی گیران آمریکایی به خاک ایران جلوگیری می کند. اما این پایان ماجرا نیست. برخی از تیم هایی که قبلا حضورشان در جام جهانی کشتی فرنگی و آزاد ایران قطعی شده بود نیز احتمالا انصراف می دهند چرا که ورزشکاران این کشور به دلیل سفر به ایران در صورتی که بخواهند به آمریکا بروند با ممانعت روبرو خواهند شد!

نخستین احتمال؛ ممانعت از ورود آمریکایی ها

آمریکا ایرانی ها را راه نمی دهد ما هم آمریکایی ها را! این یکی از ساده ترین راه حل ها در برابر اقدام عجیب دولت آمریکا و تصمیم اخیرش است.

بعد از بیانیه وزارت امور خارجه ایران مبنی بر اینکه اقدام متقابل از سوی ایران هم انجام خواهد شد حالا این ابهام به وجود می‌آید که آیا تیم کشتی آمریکا به ایران خواهد آمد یا نه؟

رضا لایق دبیر فدراسیون کشتی در این رابطه به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: «تمامی مراحل لازم برای میزبانی از تیم های شرکت کننده در جام جهانی انجام شده است و علاوه بر آن کارهایی که برای برای صدور روادید کشتی‌گیران آمریکایی باید انجام میدادیم همه طی شده است. مراجع قانونی درباره حضور آمریکایی‌ها در ایران تصمیم‌گیرنده هستند و ما هم از سیاست‌های نظام و دولت تبعیت می‌کنیم.»

***

کاملا مشخص است که تصمیم رییس جمهور آمریکا شامل همه موارد در رابطه با هفت کشور مزبور است از جمله ورزش. اکنون هیچ کدام از ورزشکاران ایرانی نمی توانند برای شرکت در هر مسابقه مهمی که آمریکا میزبانش است به آمریکا بروند. تیم ملی تیروکمان جز نخستین قربانی هاست. تیم ملی تیر و کمان قرار است در مسابقات جام جهانی که آمریکا میزبانی آن را دارد، شرکت کند اما روادیدی قرار نیست صادر شود. از سویی استیون بیت آشور مدافع سابق تیم ملی فوتبال ایران با اینکه در لیگ MLS (لیگ فوتبال آمریکا) بازی می کند اکنون نمی تواند به آمریکا برود و در کانادا به سر می برد. اردوی آمریکایی احسان حدادی پرتابگر دیسک ایران که قرار بود یک ماه دیگر در این کشور برگزار شود نیز منتفی شده است. اما اقداماتی تلافی جویانه در برابر این تصمیم در کار است. این اقدامات از امروز آغاز شد، یعنی وقتی دو بسکتبالیست آمریکایی تیم دانشگاه آزاد در دبی گرفتار شدند چرا که مرزهای ایران به روی آنها به عنوان دو آمریکایی بسته شده است. اقدامات تلافی جویانه قرار است به جام جهانی کشتی هم برسد. فدراسیون کشتی تمایل دارد آمریکایی بیایند اما بنی تمیم میگوید این فدراسیون کاملا تابع نظام است و در صورتی که صریحا این دستور را دریافت کنند آمریکا را از فهرست تیم های شرکت کننده کنار می گذارند.

حمید بنی تمیم نائب رییس فدراسیون کشتی نیز در اینباره گفت: جلسه ای در این رابطه برگزار خواهد شد و نتایج آن را اعلام می کنیم.

دومین احتمال؛ انصراف برخی تیم های شرکت کننده از حضور در ایران

در همین راستا هم خبری منتشر شد که یک خانواده گرجستانی بعد از سفر به ایران در ورود به آمریکا بازداشت شده‌اند. این زنگ خطری برای تمامی مردم دیگر جهان است. در واقع پیام دولت آمریکا این چنین است: اگر به ایران و آن شش کشور دیگر رفتید پایتان را به آمریکا نگذارید چون بازداشت می شوید! روسیه، گرجستان، آمریکا، آذربایجان، مغولستان، هند و ترکیه تیم های شرکت کننده در این دوره از رقابت های جام جهانی به شمار می روند. زمزمه های انصراف برخی از آنها از حضور در جام جهانی از فدراسیون کشتی به بیرون درز پیدا کرده است اما هنوز خبری تایید نشده.

احمد دباغ کارشناس و پیشکسوت کشتی نیز در اینباره گفت: «شواهدی وجود دارد که شاید به کشتی گیران آمریکایی روادید تعلق نگیرد. حتی کشتی گیران آمریکایی و غیر آمریکایی که روادید گرفته باشند ممکن است به ایران نیایند. باید یکی ، دو روز دیگر صبر کنیم. » وی افزود: «من خودم بارها با کشتی گیران آمریکایی در جریان مسابقات جهانی و جام جهانی در داخل و خارج از کشور صحبت کرده ام. بارها از زبان آنها شنیده ام که می گویند ما مردمانی مثل مردمان ایران هیچ جا ندیده ایم. آنقدر به ایران علاقه دارند که وقتی برای آخرین بار به ایران آمده بودند به میان تماشاگران حاضر در سالن هفت تیر رفته بودند. آنها بارها به من گفته اند که در زمان سفر به ایران همیشه نهی می شده اند اما وقتی به ایران آمده اند از رفتار و گفتار بسیار خوب ایرانی ها شگفت زده شده اند. »

روابط عمومی فدراسیون کشتی آمریکا: با ایران تعامل خوبی داریم

ورچیندز مدیر روابط عمومی فدراسیون کشتی آمریکا نیز در اینباره گفته است: «دلمان میخواهد با کشتی ایران تعامل خوبی داشته باشیم. حضور ایران در هر تورنمنتی در کشتی هیجان انگیز است. در مسابقات اخیر جام جهانی کشتی در آمریکا اگر ایران نبود بخش زیادی از جذابیت ها از بین می رفت و کیفیت پایین می آمد. امیدواریم مشکلاتی هم که اکنون وجود دارد رفع شود. »

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۸
الو
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
۰
۰
حالم از تعامل بهم میخوره ، تهوع آوره
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
اگر ما هم مثل دولت امریكا برخورد كنیم یعنی اینكه خودمونو در سطح ترامپ پایین اوردیم بنظرم الان وقتشه كه احساسی تصمیم نگیریم
نا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
۰
۰
این هم از برجام
عبدالله ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
۰
۰
باید از ورود كشتی گیران وتمام آمریكایها به ایران قاطعانه جلوگیری شود
الاف
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
۰
۰
باش تاصبح دولتش بدمد. كین هنوز از نتایج سحراست!!!
ولش
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
۰
۰
بر پدر ترامپ لعنت برپدر امریكا وانگلیس هم لعنت بسیار مرموز وموزی هستند
ا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
۰
۰
اگر این مقابله به مثل انجام بشود قطعا خود تحریمی است،لطفا كمی تعقل كنند سیاست مداران محترم!
احسان
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
۰
۰
این نتیجه خندیدن و دست دوستی دادن دولت مردان با آمریكاییهاست در حالیكه به مردم شعار مرگ بر آمریكا یاد میدهند. زمان احمدی نژاد امریكا مثل موش از ایران می ترسید اما حالا؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها