هفدهمین کنوانسیون بین‌المللی راهنمایان گردشگری روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی ملل‌متحد و صدها راهنما و گردشگر خارجی در تهران آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۹۹۵۶۶۵
ایران، میزبان راهنمایان گردشگری جهان

به گزارش جام‌جم، این کنوانسیون به‌عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی راهنمایان گردشگری جهان، هر دو سال یک بار در یکی از کشورهای عضو فدراسیون جهانی راهنمایان برگزار می‌شود و هفدهمین دوره آن از ششم آبان و با حضور 300 نفر از راهنمایان گردشگری جهان و شماری از راهنمایان داخلی، در ایران آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

تعدادی از این راهنمایان پس از ورود به ایران به شهرهای قزوین، زنجان و همدان سفر کردند و قرار است پس از اقامت چهار روزه در تهران و حضور در کارگاه‌های گردشگری و نشست و گشت، به چند شهر دیگر کشورمان همچون اصفهان، کاشان و شیراز سفر کنند.

ایران‌هراسی ناکام مانده است

زهرا احمدی‌پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در مراسم افتتاحیه این کنوانسیون گفت: مصوبه سازمان ملل‌متحد که سال 2017 را به‌عنوان «سال بین‌المللی گردشگری پایدار برای توسعه» اعلام کرده است، نشان از نقش و جایگاه حیاتی گردشگری در زندگی و معاش مردمان جهان داشته و همچنین فرصت مغتنمی برای تمرکز ویژه جامعه جهانی بر ارتقای این صنعت رو به‌ رشد است.

وی افزود: توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری در ایران، همگام با جامعه جهانی، به‌سمتی جهت داده شده است که هیچ‌کس به‌دلیل وضعیت فیزیکی‌اش از سفر محروم نباشد.

معاون رئیس‌جمهوری سپس با اشاره به شکست ایران‌هراسی و گشایش‌های بین‌المللی پسابرجام از جمله کسب میزبانی این دوره از کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری، گفت: ایران متمدن، امن و صلح‌طلب به‌همراه مردم خونگرم و مهمان‌نواز خود در حالی میزبان این گردهمایی است که توانسته است در سایه مذاکرات و تعاملات سازنده دولت جدید و متعاقب آن امضای سند تاریخی و سرنوشت‌ساز برجام، یکی از بحرانی‌ترین و حساس‌ترین پرونده‌های مورد مناقشه دنیا را مدیریت کند.

وی تصریح کرد: موضوع ایران‌هراسی و تصویرسازی منفی از ایران که برخی رسانه‌ها سال‌ها بناحق آن را پرورانده بودند، ناکام مانده است.

فرهنگ ایران باید در دنیا منتشر شود

طالب الریفاعی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری نیز در این مراسم گفت: ایران کشوری غنی است که مردمان آن با روی باز و چهره‌ای گشوده میزبان مهمانان خود هستند. برای هر مسافری چه چیزی بهتر از این است که از فرهنگ و تمدن ایران صحبت کند؟ ما باید با توسعه گردشگری این فرهنگ و تمدن غنی ایران را در جهان منتشر کنیم.

وی افزود: باید ایران را با مساجد زیبا و باشکوهش، صنایع‌دستی جذاب و غذاهای لذیذش برای همگان تعریف کنیم. من هنوز مزه غذایی را که در سفر به مشهد خوردم، از یاد نبرده‌ام و همه شما را دعوت می‌کنم از این زیبایی‌ها و غذاهای خوشمزه بهره ببرید.

انتقال پیام صلح و دوستی از طریق گردشگری

آرش نورآقایی، رئیس هیأت‌ مدیره کانون راهنمایان گردشگری ایران نیز در این مراسم تأکید کرد که گردشگری در دل خود پیام صلح دارد و پیام صلح و دوستی از طریق گردشگری منتقل می‌شود.

وی خطاب به راهنمایان جهانی گردشگری افزود: شما سفیران صلح و دوستی و سفیران فرهنگی هستید و از شما می‌خواهیم ایران را معرفی و داستان ایران را برای تمام مردم دنیا بازگو کنید.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها