راهنمایان بین‌المللی گردشگری در گفت‌وگو با جام‌جم:

ایران، دیدنی و امن و ایرانیان خونگرمند

گردشگری یکی از ظرفیت‌های بزرگ ایران برای توسعه و پیشرفت و درآمدزایی است، اما بهره بردن از این ظرفیت در گرو معرفی درست و کامل جاذبه‌های سرزمین‌مان به مردم سراسر دنیاست و راهنمایان گردشگری بهترین سفیران انتقال این اطلاعات به اقصی نقاط دنیا هستند.
کد خبر: ۹۹۷۰۱۸
ایران، دیدنی و امن و ایرانیان خونگرمند

به گزارش جام‌جم، گرچه بخشی از تاریخ و تمدن چند هزارساله ایران و آثار به جا مانده از این تمدن بزرگ، برای برخی از مردم دنیا شناخته شده است، اما هنوز بسیاری از مردم جهان اطلاع چندانی از این تمدن و هزاران آثار تاریخی بی بدیل،هنر ، فرهنگ و آیین اصیل مردمانش ندارند و حتی گاه شناخت و برداشت‌هایی نادرست از این سرزمین دارند. یکی از این برداشت‌های غلط، تصور ناامن بودن ایران است که حکومت‌های غربی با ایجاد ایران هراسی به آن دامن می‌زنند.

نقش مهم راهنمایان گردشگری

یکی از بهترین راه‌های زدودن تصور نامناسب از ایران، دعوت راهنمایان گردشگری سراسر جهان به کشورمان و معرفی ایران و تمام داشته هایش به آنان است تا سفیر و پیغامبر صلح و دوستی مردم ایران و معرف جاذبه‌های منحصربه‌فردش به جهانیان باشند. اتفاقا این مهم‌ اکنون که هفدهمین کنوانسیون بین‌المللی راهنمایان گردشگری جهان در ایران در حال برگزاری است، در حال تحقق است. این کنوانسیون که هر دو سال یک‌بار در یک کشور برگزار می‌شود، امسال با حضور 300 راهنمای گردشگری خارجی از بیش از 40 کشور دنیا و تعدادی از راهنمایان گردشگری ایران در کشورمان در حال برگزاری است.

این راهنمایان قرار است در کنار شرکت در کارگاه‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری در تهران، به چند شهر توریستی کشورمان سفر کرده و از نزدیک با جاذبه‌های تاریخی فرهنگی آنها آشنا شوند تا در سفرهای بعدی گردشگران زیادی را همراه خود به ایران بیاورند.

خانه‌های بومی را زیادکنید

خانم اگما دوپونت، یکی از این راهنمایان گردشگری است که از فرانسه و برای اولین‌بار با دعوتنامه همین کنوانسیون به ایران آمده است. استقبال مردم ایران با آغوش باز از گردشگران خارجی اولین چیزی است که در ایران توجه وی را به خود جلب کرده است و به آن اشاره می‌کند. اگما در گفت‌وگو با جام‌جم، گرچه ایران را کشور خوب و قابل بازدیدی توصیف می‌کند، اما به نبود خانه‌های بومی برای اقامت گردشگران به‌عنوان اصلی‌ترین مشکل گردشگری ایران نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: گردشگران خارجی بیشتر تمایل دارند در خانه‌های ایرانی اسکان پیدا کنند تا هتل، در حالی که به این مهم در ایران کمتر توجه می‌شود.

ایران، امن است

خانم لورا گانولا، یکی دیگر از راهنمایان گردشگری و اهل یونان است. او که به اندازه یک ایرانی خونگرم، صمیمی و گرم و خوش برخورد است، معتقد است دو کشور ایران و یونان به‌واسطه تاریخ و فرهنگ کهن و چند هزارساله خود و البته با تاکید بر این پیشینه تاریخی، فرهنگی و هنری و تاثیر مشترک و متقابلی که روی هر دو کشور داشته (که اروپا محروم از آن است)، می‌توانند گردشگری خود را به طور مشترک توسعه دهند.

امنیت حاکم بر ایران نیز موضوع دیگری است که توجه لورا را به خود جلب کرده است. وی معتقد است ایران حتی از کشورهای اروپایی هم امن‌تر است، گرچه همچنان هراسی غیرواقعی از امنیت ایران در ذهن ساکنان دنیای غرب وجود دارد، طوری که وقتی می‌گوییم می‌خواهیم به ایران سفر کنیم، حیران و متعجب می‌شوند و این به‌خاطر شناخت ناکافی آنها از ایران امن و زیباست.

لورا به ما می‌گوید در بازگشت به یونان، ناگفته‌های زیادی از سرزمین بزرگ ایران برای هموطنانش دارد. او می‌خواهد ایران را با فرهنگ اصیل، مساجد زیبا و کاشی‌های رنگارنگش و با رد پاهای تاریخی که از اسکندر و همچنین پیشینه مشترک تاریخی از خشایار و کوروش و داریوش دیده، برای یونانیان معرفی کند.

لورا هنوز سفر خود را در ایران به پایان نبرده و بی‌تاب دیدار از تخت جمشید، شوش و هر اثر و مکانی است که او را به اسکندر و تمدن یونانی نزدیک‌تر می‌کند. البته همه اینها درحالی است که او در این سفر شیفته چهره و قیافه مردم بویژه زنان ایرانی هم شده، زیرا آن را دارای اصالت خاصی می‌داند که خاص ایران زمین است.

رضایت از سلام و لبخند ایرانیان

متیو ساتاکه نیز که اهل افریقای جنوبی است و به دعوت سازمان ملل متحد به ایران آمده، در گفت‌وگو با جام‌جم، یادآور می‌شود: درحالی که تروریست‌ها در همه کشورها نفوذ پیدا کرده‌اند، شرایط در ایران امن و عالی است و توریست‌ها در اینجا خیلی راحت هستند، زیرا علاوه بر امنیت موجود، مردم ایران هم خیلی گرم و راحت و صمیمی‌اند، بنابراین مردم سراسر دنیا با هر مذهب و ملیت می‌توانند به ایران سفر کرده و سفر خوبی در این کشور داشته باشند.

متیو که از سفر قبلی‌اش که به مراکش و همراه با برخوردهای نژادپرستانه بوده بسیار ناراضی است، می‌گوید: اما از سفرم به ایران به حدی راضی هستم که دفعه بعد با خانواده به ایران می‌آیم؛ زیرا در ایران همه از مردم تا مسئولان با خوشرویی با من برخورد کردند و همه مدام به آدم «سلام» می‌گویند و لبخند می‌زنند.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها