تا همین چند دهه قبل، صنعت داروسازی داخلی بدون اتکا به واردات گسترده نمی‌توانست نیازهای داخلی را تامین کند، اما حالا به نقطه‌ای رسیده‌ایم که براساس آمارهای رسمی، حدود 98 درصد نیاز داخلی بیماران کشور با کمک داروهای تولید داخل رفع می‌شود.
کد خبر: ۹۹۴۳۱۹
داروی ملی نیازمند حمایت ملی

با وجود چنین دستاوردی خیره‌کننده، هنوز هم خیلی‌ها به داروی داخلی اعتماد ندارند و اگر در مقام انتخاب قرار بگیرند، تهیه داروی خارجی را به داروی تولید داخل ترجیح می‌دهند.

این حس بی‌اعتمادی نسبت به داروی تولید داخل به حدی است که حتی گاهی برای تهیه داروهای بسیار ساده هم داروهای خارجی در اولویت انتخاب مردم قرار می‌گیرد؛ آن هم درحالی که براساس شواهد علمی و یافته‌های محققان، کیفیت داروی تولید داخل، نه‌تنها دست کمی از داروهای خارجی ندارد، بلکه حتی خیلی اوقات، کیفیت برخی داروهای داخلی از نمونه‌های مشابه خارجی نیز بالاتر است.

شواهد علمی، کیفیت داروی داخل را تائید می‌کند

دلایل اقبال گسترده عمومی به داروهای خارجی، یکی دو تا نیست؛ اتفاقی که باعث می‌شود کشتی تولید داخلی دارو به گل بنشیند و جریان خروج غیرضروری ارز از کشور، شدت بگیرد.

دکتر شهاب‌الدین جنیدی جعفری، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان کشور در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید دارد که مهم‌ترین دلیل این بی‌اعتمادی را باید دلایل فرهنگی دانست که باعث شده دستاوردهای خارجی را بالاتر از دستاوردهای داخلی ببینیم.

آگاهی نداشتن بسیاری از بیماران و حتی پزشکان از دستاوردهای داخلی ما در حوزه تولید دارو، اتفاقی است که به گفته جنیدی جعفری باعث شده عده‌ای هنوز هم داروی خارجی را تحت هر شرایطی بهتر از داروی داخلی بدانند.

البته او یادآوری می‌کند: شاید تا همین دو دهه قبل، داروی خارجی در مقایسه با داروی داخلی، مرغوبیت بیشتری داشت، اما واقعا در برهه فعلی، دیگر چنین وضعیتی حکمفرما نیست. نتایج اثربخشی داروی ایرانی، کارآزمایی بالینی و تحقیقات علمی گسترده هم موجود است و هم تائید می‌کند که نمونه‌های داخلی در مقام مقایسه با نمونه‌های باکیفیت خارجی هیچ کمبودی ندارند.

حتی در زمینه ساخت داروهایی با فناوری ساخت بالا هم به گفته جنیدی جعفری، صنعت داروسازی ما جهشی قابل ملاحظه داشته است. به قول او، در همه جای دنیا هم این روال حاکم است که همه داروهای گران‌قیمت و پیچیده را تولید نمی‌کنند، چون صرفه اقتصادی ندارد، اما در همین زمینه هم کشور ما به دستاوردهایی قابل قبول دست پیدا کرده است.

به گفته این عضو هیات مدیره انجمن داروسازان کشور، همین که برخی بیماران دربه‌در دنبال داروی خارجی می‌گردند، درحالی که نمونه مشابه داخلی آن وجود دارد، موجب می‌شود بیمار گاهی ناخودآگاه به سمت داروهای قاچاق و تقلبی کشانده شود.

توسعه داروی داخلی با اعتمادسازی بین پزشک و داروساز

یکی از دلایل بی‌اعتمادی به داروی تولید داخل، تجویز داروی خارجی از سوی پزشکان است، درحالی که می‌توانند نمونه مشابه داخلی همان دارو را تجویز کنند.

دکتر محمود الیاسی، عضو شورای عالی داروخانه‌های استان تهران در گفت‌وگو با جام‌جم یادآوری می‌کند: در برنامه ششم توسعه قرار است تجویز داروی خارجی خارج از فهرست رسمی دارویی کشور از سوی پزشکان، تخلف محسوب شود، اما ما داروسازان اعتقاد داریم که برخورد سلبی با پزشک، چاره این مشکل نیست، بلکه باید وارد مذاکره با پزشک شویم و با ارائه مدارک و مستندات علمی، پزشک را قانع و آگاه کنیم که کیفیت داروی داخلی، دست کمی از داروی خارجی ندارد.

در این مسیر، به باور الیاسی باید در جهت واقعی‌سازی قیمت داروها هم گام برداریم، طوری که شرکت‌‌های تولیدکننده داخلی برای ارتقای کیفیت تولیدات خود با یکدیگر رقابت کنند و داروی داخلی با نازل‌ترین قیمت به دست بیمار نرسد.

در شرایطی که صنعت داروسازی کشور با شتابی چشمگیر در مسیر سند چشم‌انداز توسعه کشور حرکت می‌کند، حمایت و باور ملی می‌تواند موتور محرکه این صنعت باشد و داروسازان بومی را به تحقیق و تولید بهتر و بیشتر، دلگرم کند.

امین جلالوند - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها