وزارت امور خارجه قزاقستان اعلام کرد؛

آستانه میزبان نشست سه جانبه با موضوع آتش بس سوریه

پایان نشست آستانه با صدور یک بیانیه

لزوم حمایت بین المللی برای حل سیاسی بحران سوریه

بیانیۀ مشترک ایران، روسیه و ترکیه در پایان مذاکرات دوروزۀ سوری در آستانه، پایتخت قزاقستان، با تأکید بر اهمیت همکاری‌های سه کشور و لزوم پشتیبانی بین‌المللی برای حل سیاسی بحران سوریه انتشار یافت.
کد خبر: ۹۹۴۰۳۴
لزوم حمایت بین المللی برای حل سیاسی بحران سوریه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پرس تی وی، این بیانیه تأکید کرد هیچ راهکار نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد و همۀ طرف‌ها باید برای مبارزه با گروه‌های تروریستی تلاش کنند.

در این بیانیه که کایرات عبدالرحمانف، وزیر خارجۀ قزاقستان، آن را قرائت کرد آمده است: هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه در راستای بیانیۀ مشترک وزرای خارجۀ خود در مسکو مورخ 20 دسامبر 2016 و قطعنامۀ 2336 شورای امنیت ملل متحد، از آغاز مذاکرات میان دولت جمهوری عربی سوریه و گروه‌های معارض مسلح در شهر آستانه، در تاریخ 23 و 24 ژانویه 2017، حمایت کرده و از حضور نمایندۀ ویژۀ دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه و تسهیل گفت‌وگوها قدردانی می‌کنند.

در ادامۀ بیانیه آمده است: بار دیگر بر تعهد خود نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه به‌عنوان کشوری دموکراتیک، چند قومی، چند مذهبی و غیر فرقه‌ای که در شورای امنیت ملل متحد نیز مورد تأیید قرار گرفته است، تأکید می‌کنیم.

سه کشور بر این باورند که منازعۀ سوریه از طریق راهکار نظامی قابل‌حل نیست و تنها با فرایند سیاسی مبتنی بر اجرای کامل قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌تواند حل‌وفصل شود.

ضمن اتخاذ اقداماتی واقعی و اعمال‌نفوذ برطرف‌ها، به دنبال تحکیم رژیم آتش‌بس حاصله بر اساس ترتیبات امضاشده در تاریخ 29 دسامبر 2016 که در قطعنامه (2016) 2336 شورای امنیت سازمان ملل متحد موردحمایت قرار گرفته است، کمک به حداقل رساندن موارد نقض آتش‌بس، کاهش خشونت‌ها، اعتمادسازی، تضمین دسترسی کمک‌های بشردوستانه بدون هیچ‌گونه مانع با سرعت و مداوم در راستای قطعنامۀ (2014) 2165 شورای امنیت سازمان ملل متحد و حفاظت و تردد آزادانۀ غیرنظامیان در سوریه خواهند بود.

همچنین برای ایجاد سازوکاری سه‌جانبه با هدف نظارت و تضمین پایبندی نسبت به آتش‌بس، ممانعت از بروز هرگونه اقدام تحریک‌آمیز و تعیین کلیه مدالیته‌های آتش‌بس تصمیم گرفته شد.

بار دیگر بر ارادۀ خود نسبت به مبارزۀ مشترک علیه داعش و جبهةالنصره و جداسازی گروه‌های معارض مسلح از آن‌ها تأکید می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها