همزمان با واقعه دردناکی که روز پنجشنبه در تهران اتفاق افتاد و کشور را عزادار کرد، شاهد بودیم که برخی رسانه‌ها و گروه‌های سیاسی در چنین شرایطی که باید همه توان و ظرفیت‌ها برای مدیریت این رویداد تلخ بسیج شود، در پی بهره‌برداری سیاسی بودند.
کد خبر: ۹۹۲۴۸۱
غیرانسانی‌‌ترین نگاه

پدیده بهره‌برداری‌ سیاسی از حوادث اجتماعی، مساله‌ای است که در گذشته نیز با آن روبه‌رو بوده‌ایم و به نظر می‌رسد باید برای آن تدبیری اندیشید. چرا که برخی افراد حتی زمانی که حادثه‌ای اتفاق می‌افتد اولین چیزی که به ذهنشان می‌رسد تبرئه خود و مقصر معرفی کردن طرف مقابل است و در این بین در حوزه‌هایی مانند پیشگیری و اطلاع‌رسانی و جبران خسارات، عملا مردم نادیده گرفته می‌شوند.

در همین چند ساعت سپری شده از اتفاق ناگوار پلاسکو، شاهد هستیم که برخی رسانه‌ها به جای اطلاع‌رسانی بیشتر، اقدام به تعریف و تمجید از مدیران وابسته به جریان سیاسی خاص خود می‌کردند و بعضی رسانه‌ها هم به جای اطلاع‌رسانی، مسئولان جریان رقیب را تخریب می‌کردند و به دنبال مقصر بودند. جالب است که رهبر معظم انقلاب بلافاصله در پیامی تاکید کردند در این شرایط نباید به دنبال مقصر باشیم و این کار باید در زمان مناسب صورت گیرد. در شرایط فعلی باید تمام تلاش‌ها برای نجات جان مصدومان و جلوگیری از خسارت بیشتر به کار گرفته شود.

باید به این نکته توجه داشت که تحت هر شرایطی اگر موضوعی که ناشی از مصیبت وارده به مردم باشد سیاسی شود، ظلم به مردم تلقی می‌شود. مردم هم می‌دانند در این شرایط چه کسانی سیاسی‌کاری می‌کنند. حادثه پلاسکو که در آن شاهد شهادت جان‌برکفان آتش‌نشان بودیم نباید تحت تاثیر مواضع سیاسی قرار گیرد و تمام تلاش‌ها باید برای جلوگیری از گسترش تلفات و کمک‌رسانی باشد و بعد از آن طبق روال قانونی، مقصران شناسایی شوند.

نگاه سیاسی، غیرانسانی‌ترین نگاه به حوادثی است که برای انسان‌ها شکل می‌گیرد و از جمله تبعات آن، این است که مردم احساس می‌کنند رقابت سیاسی حتی بر جان آنها هم ترجیح دارد.

دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه - استاد دانشگاه علامه طباطبایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها