این که در آینده‌ای نه‌چندان دور، خودروهای بدون راننده یا خودران در خیابان‌های بسیاری از کشورها تردد کنند، اتفاقی غیرقابل اجتناب خواهد بود، اما حتی درخصوص این دسته از خودروها که با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها ارائه می‌شوند هم نگرانی‌های زیادی وجود دارد. مهم‌ترین پرسشی که شرکت نیسان درصدد ارائه پاسخی مناسب به آن است، مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است: آیا نیازی به کنترل از راه دور خودروهای خودران است؟
کد خبر: ۹۹۱۶۹۹
چشم‌انداز مهیج خودروهای خودران نیسان

وقتی صحبت از خودروی خودران می‌شود یعنی با سیستم حرکتی سر و کار داریم که در آن از راننده خبری نیست. در این صورت خودرو باید در مواقعی نظیر گیر کردن در ترافیکی که هیچ الگوی خاصی ندارد، بهترین تصمیم را بگیرد. اما این کار برای چنین خودرویی راحت نخواهد بود. نیسان اعلام کرده به یک سیستم کنترل از راه دور ویژه خودروهای خودران فکر می‌کند تا از این راه مشکلاتی نظیر گیر افتادن در ترافیک را حل کند.

این خودروساز ژاپنی قصد دارد از سال 1399/ 2020 تاکسی‌های رباتیک و خودروهای بدون راننده ویژه ارسال بسته را در خیابان‌های توکیو آزمایش کند. به‌همین دلیل، مهندسان این شرکت تمام جوانب را مد نظر قرار داده‌اند. آنها به چیزی شبیه ماه‌نورد کنترل از راه دور ناسا فکر می‌کنند که در حین حرکت در سطح قمر زمین، به واسطه کنترل‌های دقیقی که از روی زمین نیز بر آن اعمال می‌شود به مشکل بزرگی برنخورد.

نیسان، راهبرد جدید خود را در جریان برگزاری نمایشگاه تجهیزات الکترونیکی مصرفی سی‌ای‌اس که بتازگی در آمریکا برگزار شد، رونمایی کرد. این خودروساز معتقد است با استفاده از یک مرکز کنترل از راه دور، نه‌تنها خودروهای بدون راننده آینده، بلکه خودروهای امروزی نیز قابلیت کنترل بهتر و عبور از چالش‌های برنامه‌ریزی نشده را خواهند داشت.

زمانی که یک خودرو از جاده‌ای کوهستانی عبور می‌کند ممکن است با درختی افتاده در وسط راه یا سنگ‌های جدا شده از کوه روبه‌رو شود. در چنین شرایطی راننده برای حفظ سلامت خود و با رعایت تمام نکات ایمنی، خودرو را به سمت مقابل هدایت می‌کند و این یعنی عبور از خط ممتد وسط جاده، اما برای خودروی خودران ارائه چنین واکنشی ممکن نخواهد بود. در واقع این نوع خودروها به گونه‌ای برنامه‌ریزی نمی‌شوند که چنین قابلیتی داشته باشند و این دقیقا همان چشم‌اندازی است که نیسان برای آن برنامه‌ریزی کرده است.

بر این اساس، سیستم هوشمند خودرو به‌طور خودکار پیامی را به مرکز فرمان ارسال می‌کند و در ادامه، یک اپراتور انسانی از حسگرها و دوربین‌های خودرو و یک نقشه با جزئیات کامل از محیطی که حادثه در آن روی داده برای قرار دادن خودرو در بهترین وضعیت حرکتی استفاده می‌کند. پس از عبور خودروی خودران از چنین وضعیت خاصی، بار دیگر سیستم هوشمند تعبیه شده در خودرو هدایت آن را به عهده می‌گیرد و جالب این که اطلاعاتی در این باره از طریق سیستم ابر ارتباطاتی به دیگر خودروهای خودران اطراف ارسال می‌شود.

مترجم: مهدی پیرگزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
یكی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
۰
۰
تصور یك اتومبیل خودران در ایران با بینهایت متغییر متحرك و ساكن ، ممكن نیست .این خودروها فاصله ایمنی رو رعایت میكنند در حالی كه در یك یا دو ثانیه این فاصله توسط چند خودرو و موتور از بین میره و این اتومبیل به همین ترتیب مجبور به كاهش سرعت و توقف میشه.

نیازمندی ها