بر اساس برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شده تا علاوه بر ترمیم حداقل پرداختی بازنشستگان کمتر از ۳۰ روز، سالانه ۱۰۰هزار نفر را در مناطق آزاد استخدام کند.
کد خبر: ۹۹۰۶۳۶
تکالیف جدید دولت برای استخدام،حقوق شاغلان،بازنشستگان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، بر این اساس، لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور که اهداف ۵ سال آینده کشور را هدفگذاری و پیش‌بینی می‌کند، سرانجام پس بررسی ۵ هفته متوالی و ۴۹ نشست علنی مجلس در قالب ۱۴۴ ماده به پایان رسید. این برنامه تکالیفی را برای دولت در جهت استخدام، محاسبه مستمری بازنشستگان، همسان‌سازی حقوق شاغلان، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران، بیمه بیکاری و اضافه شدن دو شغل به مشاغل سخت اعلام کرده است.

در این میان، برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور از ابتدای سال ۱۳۹۶ به مدت ۵ سال (پایان ۱۴۰۰) اجرایی می‌شود و تمام دستگاه‌ها مکلف به تحقق اهداف پیش بینی شده در این قانون هستند که در این گزارش تکالیف قانونی برنامه ششم توسعه در حوزه اشتغال، کاهش بیکاری بیکاری، وضعیت کارکنان شاغل در دستگاه‌های دولتی - شرکتی - خصوصی و تعاونی، حقوق بازنشستگان، اشتغال محرومین مناطق آزاد، ضوابط استخدامی ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان، مشوق‌های جذب جوانان برای کارفرمایان، بازنشستگی بانوان شاغل دارای ۲۰ سال سابقه و بازنشستگی رانندگان وسایل نقلیه سنگین مورد بررسی قرار گرفته است.

جدول خلاصه مصوبات

دولت مکلف به متناسب سازی حقوق شاغلان شرکت‌های خصوصی با کارمندان دولت شد

مجلس با تعیین سقف برای پاداش خدمت بازنشستگان مخالفت کرد

سازمان تأمین اجتماعی موظف به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران شد

مستمری بازنشستگان پیش از موعد طبق ۲ سال آخر پرداخت حق بیمه محاسبه می‌شود

تمام دستگاه ها موظفند با درخواست بازنشستگی بانوان شاغل که دارای حداقل ۲۰ سال سابقه خدمت هستند، بدون محدودیت سنی موافقت کنند.

استخدام سالانه ۱۰۰ هزار نفر در مناطق آزاد از سوی کمیته امداد و بهزیستی.

آتش‌نشانی و پرتوکاری اشعه، جزء مشاغل سخت محسوب شدند.

دولت موظف به تمهیدات قانونی برای ایجاد امنیت شغلی اصحاب فرهنگ و هنر شد.

کارفرمایان و کارآفرینان، مشروط بر استخدام فارغ‌التحصیلان از پرداخت حق بیمه معاف می‌شوند.

دولت مکلف به استخدام تمام فرزندان شهداء و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر در طول ۵ سال آینده شد.

فرزندان و همسران شهدای شاغل در دستگاههای موضوع ماده۲ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران می‌توانند با حداکثر ۸ سال سنوات ارفاقی و با دریافت حقوق و مزایای کامل بازنشسته شوند.

پرداخت حداقل دستمزد قانون کار برای جانبازان پنجاه درصد و بالاتر و جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی و «جانبازان دارای محدودیت جسمی حرکتی» به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد

حداقل ۲۵ درصد از سهمیه استخدامی دولت، برای خانواده‌های شاهد، جانبازان و آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان یک‌سال و بالای یک‌سال اسارت، اسرا و خواهر و برادر شاهد اختصاص دهند و پنج درصد(۵%) سهمیه استخدامی را نیز به رزمندگان با سابقه حداقل در نظر گرفته شد.

اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه که شغل خود را از دست می‌دهند تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند.

رانندگان وسایل نقلیه سنگین دارای ۳۰ سال سابقه که ۲۵ سال سابقه پرداخت بیمه دارند، می‌توانند بازنشست شوند.

مردان شاغل که صاحب فرزند می‌شوند از دو هفته مرخصی اجباری(تشویقی) برخوردار می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها