دستگیری اعضا و رهبران بلندپایه‌ی داعش مأموریتی دشوار محسوب می‌شود. بسیاری از آنان ترجیح می‌هند که کشته شوند تا اینکه زنده دستگیر شوند، از جمله ابوبکر بغدادی، رهبر داعش که می‌گویند با جلیقه انتحاری به رختخواب می‌رود.
کد خبر: ۹۸۹۱۷۴
ابوبکر بغدادی "با جلیقه انتحاری" می‌خوابد

به گزارش جام جم آنلاین شبکه تلویزیونی آلمانی n-tv به نقل از خبرگزاری کردی "روداو" گزارش داد که ابوبکر بغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش از ترس اینکه مبادا زنده به دام ارتش عراق یا نیروهای ائتلاف ضدداعش بیافتد، شب‌ها با جلیقه‌ی انتحاری می‌خوابد.

به گزارش خبرگزاری "روداو" جان دوریان، سخنگوی عملیات زمینی نیروهای ائتلافی علیه داعش در عراق در کنفرانسی خبری در اربیل گفته است: «تجربه‌ی معمول ما تا کنون این بوده که اعضای این گروه [داعش] می‌کوشند که زنده دستگیر نشوند.»

او افزوده است: «منابع امنیتی و اطلاعاتی گوناگون و همچنین منابع آزاد دیگر که ما نمی‌توانیم آن‌ها را صددرصد تأیید کنیم، حاکی از آن هستند که ابوبکر بغدادی شب‌ها با جلیقه‌ی انتحاری می‌خوابد. از این رو نمی‌توانم با اطمینان بگویم که آیا ما امکان آن را خواهیم داشت که زنده دستگیرش کنیم.»

پاداش ۲۵ میلیون دلاری
ابوبکر بغدادی یکی از معروف‌ترین تروریست‌های تحت پیگرد در جهان محسوب می‌شود. در اوسط دسامبر سال گذشته میلادی بود که آمریکا پاداش برای دستگیری او را از ۱۰ میلیون به ۲۵ میلیون دلار افزایش داد.

پیر کوک، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) حدود دو هفته پیش (۳۱ دسامبر ۲۰۱۶) در گفت‌وگو با شبکه‌ی خبری سی‌ان‌ان گفته بود: «ما معتقدیم که بغدادی زنده است و هم‌چنان دولت اسلامی را رهبری می‌کند.»

او ضمن اشاره به اطلاعاتی جدید درباره تازه‌ترین "تحرکات" رهبر داعش گفته بود: «ما هرچه در توان داریم انجام می‌دهیم تا رد او را پیدا کنیم.» بنا بر اطلاعات وزارت دفاع آمریکا، بغدادی برای پیدا کردن مشاوران و افراد مورد اعتماد خود مشکلاتی دارد زیرا بسیاری از ‌آن‌ها دیگر از بین رفته‌اند.
طبق اظهارات سخنگوی پنتاگون ائئلاف تحت رهبری آمریکا وقت زیادی برای این کار گذاشته و از هر فرصتی استفاده خواهد کرد که بغدادی را به چنگ بیاورد تا او "به مجازاتی که سزاوار آن است"، برسد.

در ژوئن سال ۲۰۱۴ اندکی پس از تسخیر شهر موصل عراق توسط داعش، بغدادی در آن‌جا در اقدامی نادر در ملاءعام ظاهر شد و در سرزمین‌هایی که این گروه در سوریه و عراق به تصرف خود درآورده بود، اعلام "خلافت" کرد.

در مورد مخفیگاه کنونی بغدادی ابهام وجود دارد. اوایل نوامبر سال ۲۰۱۶ بغدادی در یک پیام صوتی نادر از نیروهای خود در موصل خواسته بود، به مقاومت ادامه دهند.

البته روشن نیست که او همچنان در موصل باشد، چرا که او بر خلاف دیگر چهره‌های بلندپایه داعش بسیار مخفیانه و پوشیده عمل می‌کند.

ارتش علاق اعلام کرده که قصد دارد، به‌زودی داعش را به طور کامل از شهر پراهمیت موصل بیرون براند. ژنرال عبدالغنی الاسدی، یکی از فرماندهان نظامی عراق روز دوشنبه (۹ ژانویه) اعلام کرد که واحدهای ضربتی ارتش این کشور در تلاش محاصره منطقه دانشگاه در شهر موصل هستند که در کنار‌ه‌ی رود دجله واقع است.

ارتش عراق با شروع سال جدید میلادی اعلام کرده بود که مرحله دوم عملیات تهاجمی‌اش برای آزادسازی موصول آغاز شده است.

منبع: دویچه وله/ فرادید

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها