به بهانه پخش سریال «کمپانی» از شبکه تماشا

جاسوس‌بازی درجنگ سرد

«کمپانی» سریالی به کارگردانی مایکل سالامون و محصول سال 2007 است. «کمپانی» سریالی سه قسمتی در مورد فعالیت‌های سازمان سیا در دوران جنگ سرد است. این سریال براساس رمان پرفروشی به همین نام نوشته «رابرت لیتل» ساخته شده است.
کد خبر: ۹۸۸۹۷۰

داستان سریال از سال 1955 آغاز می‌شود و پس از آن به سال 1950 فلاش بک می‌زند و سپس در سال 1991 به پایان می‌رسد و یک بازه زمانی 41 ساله را دربرمی‌گیرد.

داستان‌های جنگ سرد

بعد از پایان جنگ جهانی دوم آثار زیادی درباره جنگ جهانی و پس از آن جنگ سرد خلق شد. جنگ سرد اصطلاحی است که به نبرد میان سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و روسیه بعد از جنگ جهانی دوم اطلاق شد. دلیل این‌که به این رقابت سنگین ابرقدرت‌ها لقب جنگ سرد داده‌اند به این خاطر است که برخلاف جنگ‌های دیگر در این نبرد کمترین استفاده از اسلحه و تجهیزات و ادوات جنگ‌های کلاسیک شد. داستان سریال «کمپانی» نیز در زمانی می‌گذرد که خطوط طرفین نبرد کاملا مشخص شده است.

براساس یک رمان

سریال «کمپانی» براساس رمانی به همین نام نوشته «رابرت لیتل» ساخته شده است. داستان این رمان که براساس آن سریال «کمپانی» ساخته شده است به رسوایی‌ها و اتفاقات عجیب در دوران جنگ سرد می‌پردازد. جاسوسان دوجانبه که در دوران جنگ سرد نقشی تعیین کننده ایفا کرده و البته به عنوان نقطه ضعف‌های بزرگ سازمان‌های اطلاعاتی پرمدعا مطرح شدند نیز همچون این داستان همواره سوژه مناسبی برای خلق آثار ادبی و سینمایی بوده‌اند.

جاسوسی و هیجانی

سریال «کمپانی» از مجموعه فیلم‌های جاسوسی است که ساختار داستانی مهیجی دارد. این سریال مانند بسیاری از نمونه‌های موفق یک درام پیچیده با چالش‌های روانی نیست، بلکه داستانی جاسوسی و مهیج است که از ژانرهای حادثه‌ای وام می‌گیرد. نقطه متمایز این سریال شخصیت‌ها هستند. شخصیت‌ها در این سریال بیش از آن‌که تمایل به قهرمان بودن داشته باشند تمام تلاششان را به‌کار می‌گیرند که واقعی باشند و این نیز عاملی برای جذابیت این سریال به‌شمار می‌آید.

رویدادهای واقعی

رویدادها و اتفاقاتی که در رمان و سپس فیلمنامه سریال «کمپانی» رخ می‌دهد براساس رویدادهای واقعی به نگارش درآمده‌اند اما دچار تغییرات نمایشی شده و از واقعیت فاصله گرفته‌اند.

یکی از جذاب‌ترین ژانرهای سینمایی و نمایشی ژانرجاسوسی است. تاریخچه سینما و ادبیات در ژانرجاسوسی به دوران جنگ جهانی دوم و سپس جنگ سرد بازمی‌گردد و از همین رو آثار سینمایی جاسوسی از همان زمان سینمای صامت به عنوان ژانری پرمخاطب و جذاب دستمایه فیلمسازان قرار گرفتند. اولین بار فیلمسازان انگلیسی مجموعه فیلم‌های خبری درباره جاسوسان آلمانی ساختند و پس از آن، این گونه سینمایی شکل گرفت.

تعلیق و معما

ژانر جاسوسی تلفیقی از هیجان، تعلیق و طرح معماهای کوچک و بزرگ است. اما عنصر اصلی و نیروی محرک داستان‌های جاسوسی، هیجان و حوادث هیجان‌انگیز است. حوادث ریز و درشتی که در قالب اتفاقات هیجان‌انگیز گونه جنایی در آثار نمود پیدا می‌کنند. هرچند دنیای جاسوسی به‌واسطه حوادث و اتفاقات درونش مانند جنایت، سرقت، تعقیب و گریز و مسائلی از این دست یک ژانرحادثه‌ای و جذاب است.

جیمزباند و مردی که زیاد می‌دانست

آلفرد هیچکاک را استاد تعلیق و هیجان در سینما می‌دانند. او به دلیل تسلطش بر خلق آثار هیجان‌انگیز همواره یکی از بهترین سازندگان آثار جاسوسی بوده است. «مردی که زیاد می‌دانست»، «پرده پاره» و «سی و نه پله» سه فیلم مهم او همگی در همین ژانر ساخته شده‌اند. از طرف دیگر یان فلمینگ، نویسنده سری داستان‌های جیمزباند نیز یکی از کسانی است که نقش مهمی در ساخت و پیشرفت این‌گونه داشته است. مجموعه فیلم‌های جیمزباند را می‌توان در زمره مهم‌ترین آثار ژانر جاسوسی به حساب آورد.

بهترین فیلم‌های جاسوسی

بعد از جنگ جهانی دوم و در دوران اوج جنگ سرد ژانر جاسوسی نیز به عنوان یک گونه پرطرفدار سینمایی دستمایه تولید قرار گرفت. «جاسوسی که از سردسیر آمد» ساخته مارتین ریت و محصول 1965 یکی از بهترین نمونه‌ها در این‌گونه است. از دیگر آثار مهم این ژانرمی توان به فیلم‌های «یادداشت‌های کوئیلر» محصول 1966 ساخته مایکل اندرسون، «جایی که عقاب‌ها جرات می‌کنند» محصول 1968ساخته برایان جی.هوتن، «دونده ماراتن» محصول 1967 ساخته جان شله زینگر، «دوره گرد، خیاط، سرباز، جاسوس» محصول 2011 ساخته توماس آلفرسون، «مونیخ» محصول 2005 و ساخته استیون اسپیلبرگ، «جاسوس بازی» محصول سال 2001 ساخته تونی اسکات و... اشاره کرد.

فیلم‌های جاسوسی و اقتباس

سریال «کمپانی» نیز مانند بسیاری از آثار جاسوسی برگرفته از رمان است. در واقع بسیاری از بهترین آثار این ژانر اقتباس‌های سینمایی از روی رمان‌ها هستند. دلیل این اتفاق می‌تواند ویژگی‌های این‌گونه سینمایی باشد. درواقع این ژانر بشدت نیازمند متنی قدرتمند است که ظرافت‌های این مدل داستان‌ها را بخوبی پیاده کند. از همین‌رو سینمای جاسوسی را مدیون نویسنده‌های مطرح رمان‌های جاسوسی از جمله یان فلمینگ، نویسنده جیمزباند می‌دانند. درواقع ژانر جاسوسی از دهه 60 و باورود جیمزباند به پرده نقره‌ای تبدیل به یکی از پرطرفدارترین گونه‌های سینمایی شد به‌طوری که از دهه 90 میلادی سرمایه‌گذاری مناسبی برای تولید این‌گونه صورت بگیرد و فیلم‌هایی چون سری فیلم‌های ماموریت غیرممکن نیز در این گونه ساخته شد.

امید ذاکری‌نیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها