در تمام دنیا برای حضور پرستاران چند فرم را تعریف می کنند براساس جمعیت یک کشور، تعداد پزشک و یا تخت های بیمارستانی.
کد خبر: ۹۸۴۷۸

اگر براساس جمعیت کشور بخواهیم محاسبه کنیم به ازای هر 1000 نفر جمعیت در دنیا حداقل 3 نفر پرستار لازم است ، این رقم در کشورهای غربی و اروپایی به 6 نفر در ازای هر 1000 نفر می رسد. (سلامت در ایران ، جامعه شناسی پزشکی ، دکتر محسنی) بنابراین برای جمعیت در مرز 70 میلیونی ایرانی باید حداقل 210 هزار پرستار شاغل و آماده برای خدمت وجود داشته باشد. براساس تعداد تخت ، استانداردهای دنیا حداقل 2 نفر به ازای هر تخت بیمارستانی است که این فرم در بعضی از کشورها به 4.6 نفر یا 5 نفر هم می رسد بنابراین با داشتن بالغ بر 110 هزار تخت بیمارستانی باید حداقل 220 هزار نفر پرستار در کشور شاغل باشند. براساس تعداد پزشک که به ازای هر پزشک حداقل 3 پرستار که در بعضی کشورها این رقم به 6 نفر می رسد بنابراین با داشتن بیش از 80 هزار پزشک در کشور باید 240 هزار پرستار شاغل باشند. حال آن که متاسفانه کل پرستاران شاغل در بخشهای دولتی ، خصوصی ، نیروهای مسلح ، تامین اجتماعی و... حداکثر 80 هزار هستند که این رقم به طور میانگین یک سوم حداقل و یا یک سوم حداقل استانداردهای معمول در دیگر کشورهای دنیاست . لذا مردم عزیز با معضل بزرگی روبه رو هستند و از طرفی هم فعلا در ایران بالغ بر 150 هزار پرستار اعم از شاغل و بیکار وجود دارد که حدود 70 هزار نفر بیکار هستند اما این که چه تعداد از این رقم ، واقعا جویای کار هستند یا به حرفه ای غیر از شغل پرستاری مشغول هستند یا احتمالا خانم های خانه دار هستند ، این آمار هنوز به دست نیامده که در تلاشیم به دست آوریم . پس به طور کل کمبود پرستار در ایران بشدت محسوس است و مردم عزیز هم اولین متضررین این کمبودها هستند. در خصوص موانع خدمت رسانی پرستاران به مردم:
1- کمبود نیرو
2- ساعت کار بالا به همراه تحمیل اضافه کاری اجباری
3- حقوق و مزایای پایین
4- شناخت نادرست جامعه پرستاری از سوی مردم و مسوولان
5- حضور نیافتن در سیاست گذاری ها و مناصب مدیریتی
6- نبود تعرفه برای خدمات پرستاری و استانداردهای شرح وظایف و در نتیجه تبعیض شدید در پرداخت کارانه ها ، و... موانعی هستند که هنوز هم حرفه پرستاری و شاغلان عزیز آن را می آزارد.
پرستاری در ایران تنها شغلی است که شاغلان آن پس از 12 سال (به طور میانگین) خدمت ، به نوعی درگیر یکی از بیماری های استخوانی ، عضلانی و اسکلتی ، روحی و روانی ، قلب و عروق ، گوارشی و کبدی ، واگیردار و صدمات ناشی از شیمی درمان می شوند طی پژوهشی در 2 سال گذشته ، مشخص شده 75 درصد پرستاران بر اثر سختی شرایط کاری و فرسودگی شغلی ، درگیر یکی از عوارض و اختلالات اضطراب و افسردگی هستند ، دلیل آن هم واضح است . هر پرستار به خاطر تامین مالی خود ، بویژه آقایان براحتی در ایام جوانی 3 شیفت کار می کنند و در مدت 30 سال خدمت خود ، اگر نگوییم 90 سال کار کرده حتما و قطعا 60 سال کار می کند اما با عوارض بسیار بالا و مشکل ساز ، پرستاران تنها گروهی هستند که براساس پژوهش انجام شده 33 درصد از آنها انواع خشونت را تجربه کرده اند ، در هر صورت به این علل و دلایل فراوان دیگر بازنشستگان حرفه پرستاری جزو آسیب دیده ترین بازنشستگان در تمامی دستگاه ها هستند که توجه ویژه ای را می طلبد.

غضنفر میرزابیگی
رئیس سازمان نظام پرستاری کشور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها