در ستاد هماهنگی خدمات سفر عنوان شد

مدیریت سفرهای نوروز 96 با کمک سمن‌ها

برنامه‌ریزی‌ها برای تعطیلات عید نوروز از همین حالا آغاز شده؛ چه از سوی مردم و چه توسط دستگاه‌های برنامه‌ریز دولتی. البته در بخش دولتی، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، وظیفه برنامه‌ریزی برای این مهم را به عهده دارد و روز گذشته نیز نشستی در همین زمینه با حضور نمایندگان 18 دستگاه بویژه نمایندگان تشکل‌ها و سمن‌های میراث فرهنگی تشکیل شد تا با توجه به پیش‌بینی افزایش حجم سفرها، نوروزی متفاوت‌تر را تجربه کنیم.
کد خبر: ۹۸۳۳۰۹
مدیریت سفرهای نوروز 96 با کمک سمن‌ها

به گزارش جام‌جم، همه ساله با آغاز سال نو و فرا رسیدن تعطیلات دو هفته‌ای ایام نوروز، سازمان‌های مختلف درگیر بحث مسافرت‌های نوروزی می‌شوند، چراکه بیشترین حجم سفرها در طول سال در این مدت کوتاه انجام می‌شود اما به گردش درآمدن چرخ میلیون‌ها سفر در بازه‌ای کوتاه، معمولا اوجی از مشکلات ترافیکی، خدماتی، رفاهی و... نیز را به دنبال دارد؛ دغدغه‌ای که به تشکیل «ستاد هماهنگی خدمات سفر» با مصوبه دولت در سال 92 منجر شد تا علاوه بر ساماندهی سفرهای نوروزی، با تامین خدمات رفاهی و امنیتی مناسب، خاطره خوشی را برای مسافران نوروزی و هموطنانی که می‌خواهند بار خستگی کار یکساله خود را در سفرها و تعطیلات نوروزی بر زمین بگذارند، فراهم کند.

این ستاد از همان سال با عضویت 18 دستگاه و به ریاست معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی کار خود را آغاز کرد. ریاست این ستاد در استان‌ها به عهده استانداران است و ستادهای استانی در کمیته‌های امنیت، بهداشت، خدمات اسکان، فرهنگسازی، اطلاع‌رسانی، آمار، نظارت و بازرسی فعالیت خواهند داشت.

پیش‌بینی افزایش حجم سفرها

مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در حاشیه نشست این ستاد که با محور نوروز متفاوت برگزار شد، به جام‌جم گفت: در تلاشیم از تجربه ستاد در سه سال گذشته و همچنین همفکری تشکل‌های ملی و مردمی استفاده کنیم تا برای نوروز 96 بتوانیم اندیشه‌هایی را که به داشتن نوروز متفاوت کمک می‌کند، شناسایی کنیم.

وی با اشاره به پیش‌بینی افزایش حجم سفرها در نوروز 96، افزود: امسال پس از سال‌ها اولین عیدی است که با هیچ مناسبت مذهبی متقارن نیست، بنابراین شرایط برای افزایش سفرها و همچنین برگزاری نوروزی شادتر و آیینی‌تر مهیاست که این امر می‌طلبد ستاد با برنامه‌هایی پربار و متفاوت‌تر در عرصه‌های مختلف به استقبال نوروز و همراهی و یاری مردم بشتابد.

به گفته وی، در همین زمینه اکنون 12کمیته همچون کمیته خدمات حمل و نقل و ترافیک، کمیته خدمات امداد و نجات، کمیته خدمات اسکان و رفاه، کمیته نظارت و تنظیم بازار، کمیته خدمات بهداشتی، سلامت و محیط زیست و... در حال شکل‌گیری است که این کمیته‌ها در تمام استان‌ها ایجاد خواهد شد تا همه مناطق کشور برای پذیرایی از مسافران و رویدادهای طبیعی همچون بارش باران آماده باشند.

جشن ملی با همکاری نیروهای مردمی

در همین حال یکی از تفاوت‌های نوروز امسال در بخش برنامه‌ریزی مربوط به حضور پررنگ سمن‌ها و تشکل‌های مردمی خصوصی است که حضور نمایندگانشان در نشست ستاد هماهنگی خدمات سفر نیز محرز بود.

حسین اله‌‌بداشتی، مدیرکل تشکل‌های سازمان میراث فرهنگی در این جلسه با اشاره به اهمیت حضور سازمان‌های مردم نهاد در کنار تشکل‌های فعال بخش گردشگری، یادآور شد این سمن‌ها علاوه بر این که می‌توانند ارتباط بین جوامع محلی و گردشگران را معنا ببخشند، در حوزه نوروز و برگزاری نوروزگاه‌ها و معرفی آداب و رسوم و میراث ناملموس هم می‌توانند حضوری فعال و ثمربخش داشته باشند و بجاست که از این ظرفیت استفاده شود.

تشویق مردم به استفاده از تورها

مهدی اباذری، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران اما درباره‌ استاندارد شدن سفرهای نوروزی پیشنهادهایی را مطرح کرد و گفت: مردم عادت کرده‌اند با وسایل نقلیه شخصی به سفر بروند و کمتر سفر استاندارد (خدمات گروهی و تورها) انجام می‌دهند، این روش معمولا مخاطراتی را به همراه دارد و نه تنها می‌تواند به جوامع محلی آسیب برساند، بلکه بخش گردشگری (هتل‌ها و تورهای گردشگری) را هم دچار مشکل می‌کند.

محسن امامی، نماینده دیگری از بخش خصوصی نیز به آمار بالای سوانح جاده‌ای در ایام نوروز اشاره و پیشنهاد کرد در مسیرهای پرتلفات و پرحادثه، ایستگاه‌های شادی و استراحتگاه‌های موقت بین جاده‌ای، برای توقف کوتاه مردم ایجاد شود تا شاید با این کار به کاهش تلفات که ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی در حین رانندگی است، کمکی شود.

ایستگاه‌های شادی استراحتگاه‌های موقت

پیشنهاد ایجاد ایستگاه‌های شادی و استراحتگاه موقت در مسیر سفر، با موافقت سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا نیز همراه شد.

وی تصریح کرد که باید درخصوص مباحث مختلف ترافیکی در سفر فرهنگسازی شود و تهیه یک لوح فشرده در ارتباط با تمامی مسائل گردشگری (از جمله بهداشت روانی، محیط زیست، مسیرهای گردشگری و...)، فرهنگسازی در این زمینه را به شکل عملی پیش خواهد برد.

در این نشست همچنین بر گسترش کمی و کیفی بازارچه‌های نوروزی (برای رونق صنایع دستی)، توجه ویژه به آیین‌های خاص سنتی و فرهنگی نوروز به منظور حفظ هویت باستانی نوروز و استفاده از ظرفیت ویژه رسانه‌های مختلف برای ارائه اطلاعات سفر به گردشگران تاکید شد.

فاطمه مرادزاده - ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
۰
۰
85 روز مانده تا عید نوروز

نیازمندی ها