مدیر انجمن نجوم اهواز از همنشینی هلال ماه با یک سیاره و ستاره خبر داد و گفت: این رویداد نجومی بین هلال ماه، سیاره مشتری و ستاره سماک اعزل است که بامداد جمعه قابل رصد خواهد بود.
کد خبر: ۹۸۱۵۴۴
فردا ماه، مشتری و ستاره سماک اعزل را رصد کنید +عکس

به گزارش جام جم آنلاین، خسرو جعفری زاده در گفتگو با مهر اظهار داشت: در تاریخ ۲۳ دسامبر مصادف با جمعه سوم دی ماه ساعت ۲ بامداد، همنشینی هلال ماه، سیاره مشتری و ستاره سماک اعزل رخ می دهد.

وی با بیان اینکه این همنشینی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است، خاطر نشان کرد: مقارنه این ۳ جسم آسمانی در ساعت یک بامداد جمعه (به وقت ایران) همزمان با طلوع ماه قابل دیدن است.

جعفری زاده عنوان کرد: در این رویداد درصد بخش درخشان ماه (فاز ماه) برابر با ۳۲ درصد، قدر سیاره مشتری منفی ۱.۹ و قدر ستاره سماک اعزل ۱.۴ خواهد بود.

این کارشناس نجوم خاطر نشان کرد: این همنشینی از این جهت جالب است که ۳ جسم را از یک جهت و نزدیک به هم می توانیم ببینیم در صورتیکه هر کدام در یک فاصله خاصی از زمین قرار دارند.

وی با اشاره به فواصل ماه، مشتری و ستاره سماک اعزل از زمین برای رصد گفت: در زمان رصد این همنشینی، ماه در فاصله ۴۰۳.۰۰۰ کیلومتری، سیاره مشتری در فاصله ۵ برابری زمین تا خورشید (۵ واحد نجومی برابر با ۸۱۰.۰۰۰.۰۰۰ کیلومتر) و ستاره سماک اعزل در فاصله ۲۶۹ سال نوری (هر سال نوری برابر با ۹.۴ میلیون میلیون کیلومتر) از زمین قرار گرفته اند.

وی افزود : تصویری که از این اجرام آسمانی می بینیم هر کدام مدت زمانی را در راه بودند تا به زمین برسند. نوری که از ستاره سماک اعزل می بینیم برای ۲۶۲ سال گذشته است؛ نور ماه یک ثانیه قبل از لحظه دیدن و تصویر سیاره مشتری مربوط به ۴۰ دقیقه پیش است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها