واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نسبت چراغ سبز کاخ سفید بر اجرای تحریم ایسا

قانون ایسا؛ "خوش خدمتی اوباما" به حزب دموکرات آمریکا!

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در یکی از مهم ترین تصمیمات پایان دوران ریاست جمهوری خود از امضای تمدید 10 ساله قانون تحریم های ایران (موسوم به ایسا) خودداری کرد اما با " وتو نکردن " آن اجازه داد این قانون بدون امضای او اجرایی شود.
کد خبر: ۹۸۰۲۳۹
قانون ایسا؛ "خوش خدمتی اوباما" به حزب دموکرات آمریکا!

به گزارش جام جم آنلاین، «حشمت الله فلاحت پیشه» اقدام اخیر اوباما مبنی بر چراغ سبز وی برای اجرای دوباره تحریمهای اقتصادی ایسا یا همان داماتو علیه ایران را متأثر از نفوذ و فشار لابی‎های قدرتمند حزب دموکرات خواند و گفت: رییس جمهور آمریکا داماتو را بر خلاف آن چیزی که گفته بود وتو نکرد، از طرفی امضا هم نکرد تا به طور خودکار تبدیل به قانون شود.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس دهم، دلیل این رفتار از سوی اوباما را مرتبط با پایان یافتن عمر حکومت وی دانست و تصریح کرد: عملا دوران سیاسی آقای اوباما تا یک ماه دیگر تمام می‎شود لیکن، حزب دموکرات در تاریخ سیاسی آمریکا باقی خواهد ماند و مایل نیستند تا ارتباط آنها با سایر لابی‎های قدرت ایالات متحده قطع شود.

وی اضافه کرد: از این جهت مصلحت اندیشی دموکراتها برای حفظ وجهه خود در میان سایر احزاب مانع از وتوی داماتو توسط اوباما شد.

فلاحت پیشه با اشاره بر تلاش اوباما برای میدان‎ داری در مذاکرات و دیپلماسی برجام، گفت: در نهایت آخرین خوش خدمتی را به خزب خود نشان داشت و در اقدامی ساختارگرایانه مانع از اجرای مجدد تحریمهای 10 ساله نشد!!

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خانه ملت، در خصوص فضای پیش روی اجرای برجام خاطر نشان کرد: طبیعتا یک لابی مشترک بین دو حزب دموکرات و جمهوری خواه بر ضد ایران در سنا آمریکا شکل خواهد گرفت و این به منزله یک چراغ سبزی برای ترامپ خواهد بود که با دست بازتری نسبت به ایران( روند تحریمها) سیاست گذاری کند.

فلاحت پیشه تحریمهای موسوم به ایسا(داماتو) را فرامرزی‎ترین نوع تحریم علیه کشورمان برشمرد و در ادامه افزود: طبق این قانون چنانچه یک شرکت خارجی بیش از 40 میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کند، با سیاستهای تحریمی وزرات خزانه‎داری آمریکا مواجهه خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که نامه نگاری وزیر امور خارجه به خانم موگرینی مبنی بر تشکیل کمیسیون برجام چه تأثیری در تقابل با اقدام اخیر اوباما در نقض برجام خواهد داشت، ابراز نمود: به هر جهت آقای ظریف به وظایف دیپلماتیک خود عمل می‎کند و باید توجه شود که برجام ساز و کارهای مقابله با نقض توافق هسته‎ای را در دل خود پیش بینی کرده، لذا مطابق با همین ابزار نامه مذکور به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشته شد.

فلاحت پیشه ادامه داد: این نامه اعتراض رسمی ایران به عملکرد آمریکا در نقض عهد پیرامون برجام قلمداد می‎شود.

وی خاطر نشان کرد: بطور طبیعی با چنین شرایطی از طریق دیپلماسی رسمی نتیجه‎ مثبتی نسبت به اجرای برجام روی نخواهد داد چرا که بنده اعتقاد دارم، برجام یک قرار داد بین الدولی است و نه یک قرار داد بین المللی.

فلاحت پیشه تصریح کرد: دولتها بر اساس تفسیر خود از قانون یک تعبیر اقتدارمنشانه از معاهده داشته و لذا آمریکا هم با همین مشی سیاسی اقتدارگرایانه با برجام رفتار می‎کند.

وی یادآور شد: در چنین فضایی، به رسم 38 سال سیاست خصمانه آمریکا در علیه مردم و دولت ایران، جمهری اسلامی تنها با نشان دان قدرت خود توان مقابله با پیمان شکنی مدام کاخ سفید را خواهد داشت، لذا بنده باور دارم؛ قدرت بلامنازع جمهوری اسلامی موجب شد آمریکا کلیت برجام را در مذاکرات به ناچار بپذیرد و این راه باید برای استیفای حقوق کشورمان ادامه دار باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها