در نشست هیات های عالیرتبه ایران و اندونزی تاکید شد:‏

تصمیم ایران و اندونزی برای تسهیل روابط بانکی

فرصت همکاری تجاری ایران و اندونزی

رئیس‌جمهور اندونزی به همراه هیات‌های بلندپایه سیاسی و اقتصادی به ایران سفر کرد.
کد خبر: ۹۷۹۱۷۱
فرصت همکاری تجاری ایران و اندونزی

تقویت و توسعه در مناسبات اقتصادی ایران و اندونزی با اشتراکات فراوان فرهنگی و مذهبی در دوران پسابرجام، نیازمند اتصال نظام بانکی و برقراری مناسبات بانکی برای تسهیل در مراودات فعالان اقتصادی دو کشور است.

متاسفانه در سال‌های گذشته شاهد حرکتی روبه افول در مناسبات اقتصادی ایران و اندونزی به دلیل اعمال تحریم‌های ناعادلانه غرب بودیم. دید و سیاست کلی دولت ایران، پیشرفت و ارتقای همکاری‌های اقتصادی با همه کشورهای جهان و دوست بو‌یژه کشورهای اسلامی، مانند اندونزی است. حجم مناسبات اقتصادی دو کشور در گذشته تا بیش از دو میلیارد دلار رسیده بود، اما به دلیل تحریم‌های ناعادلانه غرب به یک‌دهم کاهش یافت، امیدواریم در نتیجه سفر رئیس‌جمهور اندونزی و هیات سیاسی و اقتصادی همراه به ایران، فصل جدیدی در روابط دو کشور گشوده شود و حجم مناسبات افزایش یابد.

پیش از این تلاش برخی از دست‌اندرکاران از جمله سفیر جمهوری اسلامی در اندونزی بر این بوده که با ایجاد بانک و تأسیس صندوق مشترک بتوانند مسیر مراودات تجاری بازرگانان دو کشور را تسهیل کنند. توانمندی‌های زیادی در زمینه افزایش مناسبات تجاری بین دو کشور وجود دارد. در حوزه انرژی و خرید نفت خام از ایران و سرمایه‌گذاری برای ساخت پالایشگاه در اندونزی، فضای مناسبی را برای گسترش مناسبات ایجاد می‌کند.

اندونزی سرشار از منابع مصرف ضروری ایران شامل کائوچوی طبیعی، زغال‌سنگ و کاغذ است. همچنین بازار اندونزی متقاضی اقلامی چون فرش‌های دستی و ماشینی، خرما و... از ایران است. توسعه مراودات بازرگانی میان دو کشور گام مهمی در جهت خروج از اقتصاد وابسته به نفت و تحقق اقتصاد مقاومتی است. بر این اساس، برگزاری نشست‌های اقتصادی و بازرگانی با حضور تجار و صاحبان صنایع دو کشور برای معرفی بیشتر ظرفیت‌های ایران و اندونزی می‌تواند به توسعه همکاری‌های اقتصادی متقابل بینجامد. دستاوردهای دیپلماتیک جمهوری اسلامی و تأثیر آن در افزایش گستره کمی و کیفی فعالیت‌ها و همکاری‌های تجاری و اقتصادی طرفین، زمینه‌های اجرایی مساعد و نویدبخش را فراهم آورده است تا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

اندونزی عضو گروه آس‌آن و گروهی موسوم به جی 20 است.گروه 20 مهم‌ترین کشورهای صنعتی و قدرت‌های اقتصادی در حال ظهور را دربرمی‌گیرد.

کشورهای عضو این گروه 90 درصد تولید ناخالص ملی (جی.ان.پی) و 80 درصد تجارت جهانی و دوسوم جمعیت جهان را نمایندگی می‌کنند. گروه20 از رشد و توسعه اقتصادی در سراسر جهان حمایت می‌کند. ایران و اندونزی علاوه بر همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه، در زمینه همگرایی‌های منطقه‌ای و صادرات بخصوص به کشورهای عضو آ‌س‌آن و اکو می‌توانند همکاری و همراهی را ارتقا بخشند.

محمدرضا صداقت لاریجانی - نایب رئیس هیات مؤسس کمیسیون مشترک اتاق بازرگانی ایران و اندونزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها