ایتالیایی‌ها سرانجام به همه‌پرسی پیشنهادی مورد حمایت نخست‌وزیر جوان این کشور که از سال 2014 قدرت اجرایی را به دست گرفته بود، رای منفی دادند. به گزارش خبرگزاری‌ها، ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا پس از آن که طرح پیشنهادی او برای اصلاحات ساختار قدرت در همه‌پرسی رأی نیاورد، از سمت خود کناره‌گیری کرد. او با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، مسئولیت شکست در همه‌پرسی را می‌پذیرد و اکنون مخالفان اصلاحات باید برای کنترل امور، راهکار صریح پیشنهاد کنند. این طرح، اصلاح بخشی از قانون اساسی که عمدتا کاهش اختیارات مجلس سنا و افزایش قدرت دولت مرکزی را شامل می‌شد، نشانه رفته بود.
کد خبر: ۹۷۵۴۹۵

بنابر گزارش رسانه‌های ایتالیا، نظرسنجی‌های بعد از همه‌پرسی نشان می‌داد، مخالفان اصلاحات پیشنهادی نخست‌وزیر با 58 ـ 54 درصد بر حامیان آن که 46 ـ‌42 درصدند، پیروز شده‌اند. این نتایج در حالی به دست آمده که میزان مشارکت مردم در رأی‌گیری اخیر نسبت به همه‌پرسی‌های پیشین، بالا برآورد شده است.

نخست‌وزیر مستعفی ایتالیا معتقد بود اصلاحات پیشنهادی او باعث ثبات سیاسی در این کشور خواهد شد. سایر کشورهای اتحادیه اروپا نگرانند که رأی منفی به این همه‌پرسی به بی‌ثباتی‌های سیاسی و ایجاد آشفتگی‌های بیشتر در سیستم بانکی این کشور منجر شود. لازم به ذکر است که ایتالیا دومین بدهکار بزرگ اروپا پس از یونان محسوب می‌شود و این امر ممکن است به وخامت اوضاع اقتصادی این کشور بیفزاید. تقریبا تمام نظرسنجی‌هایی که در دو ماه گذشته انجام شده، حکایت از شکست طرح اصلاحات قانون اساسی بود.

همزمان با اعلام نتایج اولیه همه‌پرسی اخیر در ایتالیا، ارزش یورو در برابر دلار آمریکا سقوط کرد. در همین حال، رهبران احزاب راست در نقاط مختلف اروپا خیلی زود به نتایج این همه‌پرسی واکنش نشان دادند.

مارین لوپن، رهبر حزب جبهه ملی فرانسه (‌از احزاب راست افراطی) که خود را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌کند، در صفحه توییتر خود به حزب اتحادیه شمال (لیگا نورد) ایتالیا از احزاب مخالف طرح اصلاحات تبریک گفت و نوشت: مردم ایتالیا به این ترتیب بر عدم حمایت خود از دولت و اتحادیه اروپا تأکید کردند. ما باید به این خواست مردم برای آزادی ملت‌ها توجه کنیم.

استعفای نخست‌وزیر ایتالیا و شکست سنگین پیشنهادهای او در همه‌پرسی می‌تواند فصل دیگری از نگرانی و بحران در اتحادیه اروپا را رقم بزند؛ بحرانی که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا آغاز و اکنون با قدرت گرفتن احزاب دست راستی در فرانسه ثبات اقتصادی و سیاسی در اروپا را بیش از گذشته تهدید کرده است.

ایتالیا یکی از بی‌ثبات‌ترین کشورهای اروپایی به شمار می‌رود به طوری که در 17 سال گذشته 63 دولت داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها