دبیر کانون صرافان در گفتگو با جام جم آنلاین :

بخش قابل توجهی از تقاضای دلار غیرواقعی است / ارز ارزان می شود

درحالیکه از هفته گذشته قیمت دلار با نوساناتی در مدار گرانی قرار گرفته دبیر کانون صرافان بر این باور است که بخش قابل توجهی از تقاضای موجود در بازار برای دلارغیر واقعی است که همین موضوع باعث افزایش قیمت آن شد که به مرور فروکش خواهد کرد .
کد خبر: ۹۷۵۳۷۵
بخش قابل توجهی از تقاضای دلار غیرواقعی است / ارز ارزان می شود

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ،قیمت دلار که روز گذشته دربازار آزاد با اعلام نرخ رسمی دلار در بودجه سال 96 با 42 تومان افزایش به 3هزار و 908 تومان رسیده بود امروز با کاهش قیمت مواجه شد و به رقم 3 هزار 895 تومان رسید.

روز گذشته لایحه بودجه 96 تقدیم مجلس شد و نرخ رسمی دلار در بودجه سال آینده با۱۰۰تومان افزایش نسبت به بودجه ۹۵، ۳۳۰۰تومان در نظر گرفته شد؛همین خبر باعث شد که در پی جو روانی قیمت دلار، دیروز در بازار آزاد با ۴۲تومان افزایش نسبت به روز ماقبلش به ۳۹۰۸تومان برسد اما امروز با فرو کش کردن این تب قیمت دلار کاهشی شد و به رقم 3 هزار 895 تومان رسید.

همچنین قیمت انواع ارز در نخستین معاملات امروز بازار آزاد تهران با کاهش مواجه بود، به طوری که نرخ یورو با ۲۱ تومان کاهش ۴۲۰۷ تومان معامله می‌شود.

هم‌اکنون قیمت هر پوند ۴۹۵۳ تومان، لیر ترکیه ۱۱۶۵ تومان و درهم امارات ۱۰۹۰ تومان است.

عبدالامیر بیت لفطه دبیر کانون صرافان در گفت و گو با جام جم آنلاین در پاسخ به این پرسش که دلایل افزایش قیمت دلار در این مقطع چیست گفت : مسلما قیمت دلار را بحث عرضه وتقاضا تعیین می کند ، طبیعی است که تقاضا در ماه آذر به دلیل فرا رسیدن سال نو میلادی و افزایش سفر ها و تسویه حسابهای آخر سال از سوی شرکت ها و موسسات بیشتر می شود و این موضوع روی بازار تاثیر می گذارد امابخش قابل توجهی از تقاضا ها غیر واقعی و کاذب است که گاها با انتشار اخبار و ایجاد انتظارات تورمی ایجاد می شود و نرخ ها را رو به بالا تعریف می کند که به تدریج فروکش می کند .

وی اضافه کرد: البته بحث انتخابات آمریکا و احتمال افزایش نرخ بهره درآمریکا و مسائل مربوط به برجام نیز بر بازار دلار تاثیر گذاشت .

بیت لفطه در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت دلار بعد از ژانویه رو به کاهش خواهد گذاشت گفت : طبیعی است که وقتی تقاضا کاهش یابد روی قیمت ها هم تاثیر می گذارد ضمن اینکه همانطور که اشاره کردم بخش قابل توجهی از تقاضای بودجود آمده غیر واقعی است و بر این باورم افزایش قیمتی که دربازار رخ داد منطقی نیست .

سیما رادمنش -جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها