همگرایی؛ جادوی بی‌نظیر کاریکاتور
در گفت‌وگوی «جام‌جم» با جواد علیزاده‌مقدم، کاریکاتوریست پیشکسوت عنوان شد:

همگرایی؛ جادوی بی‌نظیر کاریکاتور

رسانه های ایران روزهای پر خبری را می گذرانند، از حمله تروریستی داعش در حله عراق و کشته شدن شمار زیادی از هموطنانمان گرفته تا حادثه قطار سمنان و بالاخره مرگ فیدل کاسترو که دیروز در 90 سالگی اتفاق افتاد.
کد خبر: ۹۷۲۸۵۴
آخرین "برگ" کاسترو / بدرود رفیق / کوبا بدون کاسترو

به گزارش جام جم آنلاین حادثه های اینچنین رسانه های چاپی را وادار می کند برای عکس و تیتر یک خود خلاقیت به خرج دهند چرا که می دانند بیشتر روزنامه ها با پوشش همان اتفاق همراه است و همین باعث می شود مقایسه ای از سوی مخاطب بین روزنامه های مختلف شکل بگیرد. مرگ فیدل کاسترو و انعکاس آن در روزنامه های ایران از همین دسته است و جالب اینکه اغلب روزنامه های ایران در شماره های امروز خود عکس یک خود را به چریک پیر کوبایی اختصاص دادند.
«چریک»، «فرمانده» و «رفیق» کلیدواژه های تیتر روزنامه های ایران برای مرگ فیدل کاسترو بودند و در اغلب تیترها می شد این واژه ها را پیدا کرد.

روزنامه صبح نو با قطع متفاوتش نسبت به سایر روزنامه ها فضای بیشتر به تصویر رهبر کوبا اختصاص داده بود تا تقریبا برای سومین روز متوالی از تصاویر تمام صفحه (full page) استفاده کند. تصویر صفحه اول این روزنامه در روز گذشته هم حسابی در شبکه های مجازی دست به دست می شد آن هم به واسطه عکس و تیتری که برای حادثه قطار سمنان زده بود. این روزنامه در صفحه یک خود برای مرگ فیدل کاسترو تیتر زده است: «خداحافظ چریک»

روزنامه وطن امروز هم که البته تقریبا به صفحه یک های متفاوتش معروف است در عکسی تقریبا نیم تای صفحه اولش را به این خبر اختصاص داده است و تیتر زده است: «بدرود رفیق»

روزنامه اعتماد هم با تیتر «بدون فرمانده» عکسی قدیمی از فیدل کاسترو را در حجمی قابل توجه از صفحه یک خود منتشر کرده است.

روزنامه شرق هم عکسی قدیمی از این رهبر کوبا را با تیتر قابل پیش بینی و تکراری «خداحافظ فرمانده» در صفحه یک خود منتشر کرده است که خالی از خلاقیت نشان می دهد.


روزنامه های جام جم و آرمان ترجیح داده اند به جای عکس از طرح های گرافیکی از فیدل کاسترو در صفحه یک خود استفاده کنند. روزنامه جام جم با تیتر تحلیلی «کوبا بدون کاسترو» و روزنامه آرمان با تیتر خبری «فیدل کاسترو به خط پایان رسید» به انعکاس این خبر پرداختند.

روزنامه های ایران و مردمسالاری هم ترجیح دادند از کاریکاتور فیدل کاسترو استفاده کنند. اتفاقی که کمتر برای مرگ افراد سرشناس در صفحه یک روزنامه ها استفاده می شود. کاریکاتور شاید روی جلد مجلات کاربری بیشتری داشته باشد و این اتفاق آنهم درست روز بعد از مرگ شخصیتی سیاسی و تاثیر گذار جهان شاید کمی غیر معمول باشد. ضمن اینکه هیچکدام از این دو روزنامه هم رویکرد طنز و کاریکاتورگونه هم ندارند که این کار را توجیه کند.

روزنامه ایران تیتر« آخرین برگ چریک» را برای این اتفاق انتخاب کرده است که تیتر متفاوت و جذابی است و البته کلمه «برگ» ایهام جالبی را در تیتر شکل داده چرا که تیتر هم اشاره دارد به آخرین برگ از صفحه زندگی کاسترو و البته سیگار برگ هایی که کاسترو می کشید و به آن مشهور شده بود. روزنامه مردمسالاری هم «پایان چریک عشق و نفرت» را تیتر این خبر کرده است.

روزنامه هایی هم بودند که عکس یک خود را به این اتفاق اختصاص ندادند که از این میان جالب توجه ترینشان شاید روزنامه هفت صبح باشد. این روزنامه با انتشار عکس کوچکی از فیدل کاسترو تیتر «وداع با آخرین چریک کلاسیک» را انتخاب کرده است و روزنامه های کیهان و اطلاعات هم با انتشار عکس کوچکی در صفحه یک خود به این خبر واکنش نشان دادند. کیهان تیتر «فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا درگذشت» و روزنامه اطلاعات تیتر«رهبر انقلاب ضد استعماری درگذشت» را انتخاب کرده اند.

روزنامه آفتاب یزد با تیتر «پایان چریک پیر»، ابتکار: «آخرین رفیق»، جوان: «آمریکا ستیر ماند و رفت» ، شهروند:«پیرمرد قضاوت را به تاریخ سپرد»، وقایع اتفاقیه: «فیدل رفت» ، صنعت: «پایان چریک پیر»، همشهری:«خداحافظ همیشه مبارز» و فرهیختگان: «پایان واپسین کاریزمای سرخ» به انعکاس این خبر پرداختند.


اما شاید جالب ترین نکته در واکنش روزنامه های ایران به پوشش خبر مرگ فیدل کاسترو استفاده از عکس های تکراری آنها از رهبر کوبا باشد. در صورتی که اتفاقا منابع بسیار زیادی برای عکس های این شخصیت تاریخی وجود دارد یک عکس رکورد دار انتشار در صفحه یک روزنامه های ایران است. به شکلی که هفت روزنامه برای عکس صفحه یک خود از یک عکس از فیدل کاسترو استفاده کرده اند و جالب تر اینکه این عکس هیچ ویژگی بصری خاصی هم ندارد! به این مفهوم که عکسی مفهومی نبوده است که این تعداد روزنامه نتوانند از خیرش بگذرند.

روزنامه های بشارت نو، رویش ملت، سپید، عصر ایرانیان، نسل فردا و شروع تر جیح داده اند از این عکس استفاده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی تهرانی
-
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
۰
۰
باسلام:خیلی از كشورها در اوایل انقلاب ما را تائید كردند وبعد درزمره دشمنان ما واردشدند ودلیلی نیست كه ما آنها را رد ویاتائید كنیم .عملكرد رهبران هركشوری نسبت به مردمش باید میزان وتعیین كننده ماباشد.فیدل كاسترو با مردمش خوب رفتارنكرد.وباعث شد خیلی از كوبائیها بخاطر رفتار دیكتاتور مابانه كمونیستی ایشان به میامی آمریكا ویا كشورهای دیگر هجرت كنند ویا در زندانها باشند.

نیازمندی ها