خبرنگار جام‌جم از اصفهان گزارش می‌دهد

دعوای غرفه‌داران صنایع دستی در بی‌خبری میراث فرهنگی

تکیه بر ظرفیت‌های بخش خصوصی در قسمت‌های مختلف از جمله صنایع‌دستی، به منظور اشتغالزایی و درآمدزایی و در جهت اجرایی کردن برنامه‌های اقتصاد مقاومتی درحالی بارها از سوی مسئولان کشور مورد تاکید قرار گرفته است، که برخی هنرمندان صنایع دستی و مشاغل خانگی اصفهان مدعی‌اند این امر به علت دخالت برخی دست‌های پنهانی و مافیایی محقق نمی‌شود.
کد خبر: ۹۶۹۴۷۴
دعوای غرفه‌داران صنایع دستی در بی‌خبری میراث فرهنگی

به گزارش جام‌جم، ماجرایی که برخی فعالان صنایع‌دستی اصفهان از واگذاری طبقه دوم میدان نقش جهان نقل می‌کنند و مدعی آن هستند، در صورت صحت داشتن می‌تواند هشداری برای مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد که جلوی این‌گونه مسائل را بگیرند. این ماجرا پس از ماجرای واگذاری شبهه‌ناک غار علیصدر، دومین ماجرای منتشر شده از این دست در یک‌هفته اخیر است.

ماجرا چیست؟

آن‌گونه که برخی فعالان صنایع‌دستی اصفهان مدعی‌اند، حدودا اواخر سال گذشته بود که قرار شد طبقه دوم میدان امام (یا همان نقش جهان) برای برگزاری یک نمایشگاه دائمی صنایع دستی و کارگاه این صنایع به بخش خصوصی واگذار شود؛ به همین منظور اطلاعیه‌ای در سایت اداره میراث فرهنگی اصفهان برای ترغیب بخش خصوصی به حضور در این مناقصه منتشر شد که فردی از بخش خصوصی طبقه دوم میدان نقش جهان را در اختیار گرفت و پس از بازسازی و غرفه‌بندی به هنرمندان صنایع‌دستی اجاره داد. اماحالا این فرد و غرفه‌دارانی که تعدادشان به حدود 40 نفر می‌رسد، مدعی‌اند که باوجود پرداختن اجاره و ودیعه به طرف قرارداد یعنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، صاحب غرفه‌ها نیستند و نه‌تنها غرفه‌ای ندارند که پول و ذخیره زندگی‌شان هم بر باد رفته است.

ادعاهای طرف قرارداد

بابا ربیع، همان فردی که مدعی انعقاد قرارداد با میراث فرهنگی اصفهان است، در این باره به جام‌جم می‌گوید: پس از توافق با اداره میراث فرهنگی در اسفند ماه سال گذشته و بازسازی و تجهیز مکان مذکور، نمایشگاه یک ماهه‌ای برگزار کردیم که مورد استقبال مردم قرار گرفت. پس از آن قرارداد را با پیشنهاد میراث فرهنگی، به مدت یک سال تمدید کردیم و در آخرین روز فروردین امسال، حکم رسمی این واگذاری (به مدت یک سال) از سوی شرکت تعاونی میراث فرهنگی اصفهان برای ما صادر و طبقه دوم میدان نقش جهان رسما به ما تحویل داده شد.

وی می‌افزاید: اما پس از این واگذاری و موفقیت‌آمیز بودن طرح، مسائل مختلفی پیش آمد که اکنون جلوی پیشرفت کار را گرفته وشماری از فعالان صنایع دستی اصفهان را هم سرگردان کرده است. اولین مساله این بود که اداره‌کل میراث اصفهان یک شرکت به نام شرکت تعاونی چهلستون اصفهان را واسطه‌ای برای بستن چنین قراردادهایی گذاشته که این خود خلاف مقررات است، زیرا این شرکت همچون دلال عمل کرده و اماکن مذکور را از میراث به مبلغ کمی اجاره کرده و بعد همان مکان را به چهار تا شش برابر اجاره می‌دهد.

وی مدعی شد: پس از بسته شدن قرارداد و همچنین واریز مبلغ درخواست شده به حساب مدیرعامل شرکت چهلستون و رئیس امور قراردادهای میراث فرهنگی، یک هفته مانده به افتتاح رسمی این مجموعه با من تماس گرفته شد که اگر می‌خواهید راحت در این مکان به کار خود ادامه دهید مبلغ 50 میلیون تومان دیگر به حساب شرکت فلان شخص، واریز کنید و البته پس از عدم واریز این مبلغ، تهدیدات مختلفی مبنی بر تخلیه مکان موردنظر شروع شد.

باباربیع با بیان این‌که این تهدیدات درحالی بود که بنده غرفه‌ها را به حدود 40‌هنرمند صنایع دستی اجاره داده بودم، مدعی می‌شود: اما پس از مدتی معلوم شد که محوطه نمایشگاه را همزمان به شخص دیگری اجاره داده‌اند. وی افزود: پس از دستور برای تخلیه غرفه و سرباز زدن غرفه داران، غرفه‌های ما را تخریب کردند و تا امروز که هشت ماه می‌گذرد، نه‌تنها بیش از 300 میلیون سرمایه من در آن مکان بلاتکلیف مانده که نه اجازه کار در نمایشگاه را به ما می‌دهند و نه پولمان را تا برویم.

همه پس‌اندازمان بر باد رفت

یکی از غرفه‌داران و مال‌باختگان دراین بازارچه صنایع‌دستی هم به جام‌جم می‌گوید: برخی افراد با بهانه‌های واهی از قبیل همسان نبودن ویترین و دکور غرفه‌ها جلوی کار ما را گرفتند و غرفه‌هایمان را تخریب کردند، در حالی که این دکوراسیون قبل‌تر پیش چشم خود مسئولان میراث فرهنگی جانمایی شده بود.

غرفه‌دار دیگری هم می‌گوید: در فروردین امسال اطلاعیه‌ای مبنی بر اجاره دادن غرفه در میدان نقش جهان اصفهان مشاهده کردم و به همراه چند نفر دیگر مبلغی به عنوان پول رهن پرداخت کردیم و با خاطر جمعی کلی پول نیز بابت دکور و هزینه رفت‌وآمد پرداخت کردیم که امروز همه‌اش بر باد رفته است.

حسین سیستانی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان هم می‌گوید: اطلاعاتم از این موضوع بنا به دلایلی جسته و گریخته است، با این حال با مدیرکل میراث استان صحبت شده و یک سری اختلاف نظرهایی وجود دارد که درصددیم اصلاح شود. وی می‌افزاید: قطعا رایزنی‌ها به نتیجه خواهد رسید، زیرا فکر نمی‌کنم مشکل خاصی وجود داشته باشد، البته امیدوارم این گونه باشد، حالا چه وقت و چگونه این امر اصلاح شود ، نمی‌دانم.

میراث فرهنگی: ما آنها را نمی‌شناسیم

ادعای تاجر صنایع‌دستی و هنرمندان و غرفه داران میدان نقش جهان درحالی اعلام می‌شود که فریدون الهیاری، مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان اصفهان در این باره می‌گوید: بنده به هیچ عنوان فردی به نام باباربیع را نمی‌شناسم و اجازه‌ای از سمت من برای برپایی چنین نمایشگاهی به این فرد داده نشده است. غرفه‌داران هم می‌توانند حق از دست رفتشان را از این آقا مطالبه کنند و نه از میراث فرهنگی.

وی تاکید می‌کند با این حال اداره‌کل میراث فرهنگی اصفهان از هنرمندانی که شرایط برپایی نمایشگاه صنایع دستی را دارند کاملا حمایت می‌کند.

وی توضیحات کامل در این باره را به زمانی دیگر موکول کرد.

دریا وفایی

جام‌جم اصفهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها