ستون دانش فضایی این هفته جام‌جم به دو خبر جذاب از سیارات مریخ و مشتری اختصاص دارد. ربات کیوریاسیتی موفق به کشف شهابسنگی در سطح مریخ شد و دانشمندان مأموریت فضایی جونو اعلام کردند شهروندان سراسر جهان می‌توانند در پردازش تصاویر ارسالی این کاوشگر از سیاره مشتری به آنها کمک کنند.
از کشف شهابسنگ در مریخ تا عکاسی در مشتری

شهابسنگ در مریخ

در جریان جست‌وجوهای کاوشگر کیوریاسیتی در مریخ او متوجه سنگی غیرعادی در نزدیکی خود شد. این کاوشگر به کمک یکی از ابزارهای خود چند شلیک لیزری به سوی سنگ انجام داد و بخار حاصل از آن را آزمایش کرد. در جریان این آزمایش مشخص شد سنگی که نظر کیوریاسیتی را به خود جلب کرده بود، سنگی آسمانی است و به مریخ تعلق ندارد.

با آن که کشف شهابسنگ در مریخ چیز جدیدی نبود، اما این سنگ نسبت به نمونه‌های قبلی بسیار درخشان‌تر به نظر می‌رسید. دانشمندان احتمال می‌دهند جنس شهابسنگ کشف‌شده از آهن و نیکل باشد.

به‌طور کلی احتمال کشف شهابسنگ در مریخ نسبت به زمین بسیار بالاتر است، زیرا فشار و تراکم جو در این سیاره بسیار کمتر است (حدود یک درصد زمین) و سنگ‌های آسمانی هنگام سقوط و عبور از جو مریخ آسیب کمتری می‌بینند.

به ماموریت فضایی جونو کمک کنید

دانشمندان ماموریت جونو مشتری از شهروندان و ستاره‌شناسان آماتور برای مشارکت در برنامه‌های علمی این ماموریت فضایی دعوت به همکاری کرده‌اند.

آنها فایل خام عکس‌های ارسالی از تصویربردار اصلی جونو را به رایگان و آزاد در وبگاه این ماموریت قرار داده‌اند. شهروندان به کمک آموزش‌های موجود در این وبگاه می‌توانند این فایل‌ها را دریافت و در نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ آنها را پردازش کنند.

تصاویر ارسالی از کاوشگرها و تلسکوپ‌های فضایی به صورت فایل‌های خام و نامفهومی هستند که حتما باید برای بررسی‌های علمی ابتدا پردازش شوند. از آنجا که حجم این داده‌ها بسیار بالاست، ناسا برای این منظور از شهروندان کمک می‌گیرد. این روش به توسعه دانش شهروندی و مشارکت مردم جهان در این برنامه‌های فضایی کمک می‌کند.

تصاویر پردازش‌شده از سوی شهروندان در وبگاه ماموریت جونو منتشر می‌شود. برای دسترسی به این تصاویر و شرکت در این برنامه جذاب علمی کافی است نشانی اینترنتی yon.ir/YC3B را در مرورگر اینترنت خود وارد کنید. آشنایی ابتدایی با زبان انگلیسی و مفاهیم عکاسی برای شرکت در این طرح به شما کمک خواهد کرد.

محمدرضا رضائی