مدیرعامل یک شرکت انبوه‌سازی با بیان اینکه شرکت‌های سازنده مسکن از قانونی شدن پیش‌فروش مسکن استقبال می‌کنند، گفت: جهش نرخ دلار در سال ۹۱ سازندگان مسکن را در شوک فرو برد، انبوه‌سازان از دولت می‌خواهند همانند سایر کشورها 80 درصد سرمایه‌گذاری‌ مسکن توسط بانک‌ها صورت گیرد
کد خبر: ۹۶۳۴۴۷
بانک‌ها از پروژه‌های بزرگ حمایت و تا ۸۰ درصد سرمایه گذاری کنند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، مُرسَل جلالی با بیان اینکه در تمام دنیا 20 درصد سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز توسط سرمایه‌گذار و 80 درصد مابقی را بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، گفت: به نظر می‌رسد باید تغییری در سیستم نرخ سود تسهیلات بانکی انجام شود، چرا که وقتی انبوه‌سازان تسهیلات با نرخ 32 درصد دریافت می‌کنند، در حقیقت قیمت تمام شده ساخت بالا رفته و فشار بر خریداران مسکن ایجاد خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه اجرای پروژه‌های بزرگ ساخت و ساز نیازمند حمایت‌های مالی از سوی مراکز مالی و بانکی است، چرا که در تمام دنیا پروژه‌های بزرگ از سوی دولت‌ها حمایت می‌شود.

جلالی ادامه داد:‌ در دولت گذشته متأسفانه در کسب جواز برای ساخت و ساز، زمین برای تجهیز کارگاه و حتی آب و برق با مشکل مواجه بودیم، اما خوشبختانه در دولت جدید این مشکلات برطرف شده و سازمان منطقه آزاد کیش نیز حمایت‌های زیادی از پروژه‌های بزرگ ساخت و ساز در کیش انجام می‌دهد.

بهره تسهیلات برای ساخت و ساز اصل این تسهیلات را از بین می‌برد

جلالی اضافه کرد: در تمام دنیا بانک‌ها به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم و با اعطای وام‌های ارزان‌قیمت از پروژه‌های ساخت و ساز حمایت می‌کنند، اما وقتی در ایران نرخ سود تسهیلات به 32 درصد می‌رسد، در حقیقت بهره تسهیلات اصل این تسهیلات را از بین می‌برد.

وی در پاسخ به این سؤال که رشد نرخ ارز چه تأثیری در پروژه‌های ساخت و ساز در اوایل دهه 90 داشت، گفت: به عنوان مثال، پروژه برج‌های دوقلو کیش که زمان آغاز ساخت آن به 7 سال قبل بازمی‌گردد، با جهش نرخ دلار دچار شوک شد، هر چند این اتفاق برای تمام انبوه‌سازان و سازندگان مسکن یکسان بود.

وی ادامه داد: پروژه دوقلوی کیش که قرار است دو ماه دیگر جشن بهره‌برداری آن برگزار شود، نرخ دلار در ابتدا و در زمان انعقاد قرارداد 1200 تومان بود، اما چون این پروژه توسط سرمایه‌گذار داخلی و با مشارکت پیمانکاران خارجی احداث شده است، هزینه های سه برابری را به سازنده تحمیل کرد.

به گفته وی، تمام قراردادهای این پروژه دلاری است، پس این جهش قیمت بر روی پروژه مزبور تأثیرگذار بوده است و این موضوع ما را در مسیر بی‌بازگشت قرار داد.

از قانونی شدن پیش‌فروش ساختمان استقبال می‌کنیم

جلالی در خصوص قانون پیش‌فروش ساختمان گفت: ما از قانونی شدن پیش‌فروش ساختمان استقبال می‌کنیم، چرا که حتی اگر سازنده محدود شود، خریدار مسکن با خیال راحت می‌تواند اقدام به خرید مسکن کند.

وی درباره آخرین وضعیت پروژه برج های دوقلوی کیش گفت:ساخت این پروژه که با سرمایه‌گذاری داخلی و با مشارکت پیمانکاران خارجی سال 88 آغاز شده ،هم‌اکنون در مراحل اتمام قرار دارد. در این پروژه 460 واحد مسکونی در متراژهای مختلف (60 تا 460 متر) ساخته شده که قیمت پایه واحدهای آن از متری 13.5 میلیون تومان آغاز می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها