شهره سلطانی از تجربه حضورش در فضای مجازی می‌گوید

به فواید شبکه‌های اجتماعی دلخوش کرده‌ام

شهره سلطانی، بازیگری نام‌آشناست که این روزها بیشتر مشغول تمرینات موسیقی‌اش است، اما دوست دارد با اثری خوب و پرانرژی به تلویزیون بازگردد. مخاطبان قاب جادویی او را با بازی در سریال‌های این خانه دور است، روزی روزگاری، ضلع ششم، شلیک نهایی، ترش و شیرین و... در خاطر دارند. او یکی از چهره‌های فعال در فضای مجازی هم محسوب می‌شود. با سلطانی درباره حضورش در این فضا به گفت‌وگو نشستیم.
کد خبر: ۹۶۲۸۰۴
به فواید شبکه‌های اجتماعی دلخوش کرده‌ام

چرا از بین شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام را انتخاب کرده‌اید؟

همیشه دوست داشتم نگاهم به روز باشد. به همین دلیل سعی می‌کنم کتاب‌های جدید بخوانم و اطلاعاتم را به روز کنم. با استفاده از اینستاگرام می‌توانم در جریان مطالبی مانند اخبار قرار گیرم که برایم خیلی خوشایند است. البته در کنار آن، دوستانم را نیز پیدا می‌کنم و از حال و هوایشان باخبر می‌شوم.

فقط در اینستاگرام حضور دارید؟ از دیگر برنامه‌های ارتباطی یا شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنید؟

در شبکه‌های دیگری مانند تلگرام نیز حضور دارم.

عموما در شبکه‌های اجتماعی چه موضوعاتی توجه شما را جلب می‌کند؟

موضوعات اجتماعی شامل موارد بسیاری ازجمله مسائل زنان، ازدواج کودکان، جنگ‌های کشورها، داعش و تروریسم. برخی موضوعات برای همه جذاب است و من دوست دارم بیشتر راجع به آنها بدانم، مانند بیماری‌هایی که این روزها گریبانگیر جامعه شده است. مقوله محیط زیست، حقوق حیوانات و حقوق کودکان نیز برایم جذاب است. در مورد این مسائل کنجکاو هستم و در اینستاگرام آنها را پیگیری می‌کنم.

به مواردی مانند مسائل زنان و کودکان اشاره کردید. رصد مسائل جامعه در فضای مجازی، منجر به حضور و فعالیت اجتماعی‌تان نیز می‌شود؟

بله؛ چند سالی است فعال اجتماعی هم هستم. امروز مردم من را فقط به عنوان یک هنرمند نمی‌شناسند بلکه در مقام یک فعال اجتماعی، محیط زیست و حقوق کودکان هم شناخته شده هستم. این دیدگاه باعث می‌شود اطلاعاتم را در مورد اتفاقات ایران و سایر کشورها به روزتر کنم و برای پیگیری فعالیت‌هایم در این زمینه‌ها نیز ترغیب شوم.

به داشتن ارتباط مستقیم با مخاطبانتان نیاز دارید؟

ضرورت چندانی نمی‌بینم بخواهم با مخاطبانم ارتباط مستقیم داشته باشم، اما به هر حال فاصله‌ها از این طریق کم شده است و این وضعیت، اجتناب‌ناپذیر است؛ هرچند برخی توهین‌ها می‌تواند برای من مشکلاتی به همراه داشته باشد. در مدت فعالیتم در شبکه‌های اجتماعی دیدم که گروهی از افراد شاید می‌خواهند مشکلاتشان را در چنین محیط‌هایی تخلیه کنند. گروه دیگری ممکن است فردی را نپسندند و با استفاده از هر راه و وسیله‌ای بخواهند او و وجهه اجتماعی‌اش را تخریب کنند. این اتفاقات مهم نیست و زمان همه چیز را ثابت می‌کند. در مجموع، این صمیمیت بین هنرمند و مخاطب بد نیست و مانند قاب تلویزیون است.

اینستاگرام چقدر توانسته ارتباط شما را با مخاطبان‌تان نزدیک‌تر کند؟

اینستاگرام هم همان کار تلویزیون را انجام می‌دهد. با قرار دادن مطلبی، مردم با تفکر، اندیشه و دغدغه‌های ما آشنا می‌شوند و نسبت به آن اظهارنظر و پیشنهاد و انتقاد می‌کنند.

در کنار توهین‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود و من هم مانند بسیاری از همکاران دیگرم از آنها می‌رنجم، این شبکه‌ها فوایدی هم دارد که دلم را به آنها خوش کرده‌ام.

حضور در این شبکه‌ها را به همکاران دیگرتان نیز توصیه می‌کنید؟

بله؛ افراد زیادی را تشویق کرده‌ام. حدود یک سال و نیم قبل به مرجانه گلچین پیشنهاد دادم. حتی پزشک معالجم را هم برای حضور در این شبکه‌ها تشویق کردم. استفاده درست از هر برنامه‌ای خوب است. برای اثبات خوبی شبکه‌های اجتماعی باید بگویم مدتی پیش گروهی در تلگرام ایجاد شد و تمام دوستانم در هنرستان موسیقی را پیدا کردم. برخی از آنها در شهرها و کشورهای دیگر زندگی می‌کردند، اما با استفاده از این تکنولوژی توانستیم یکدیگر را پیدا و خاطراتمان را مرور کنیم و از وضعیت و جایگاه یکدیگر مطلع شویم. این موارد از مزایای تکنولوژی است که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

یعنی در مقایسه شیوه ارتباطات در گذشته و حال، وضعیت کنونی را می‌پسندید؟

همیشه می‌گویم سبک زندگی گذشته را خیلی دوست دارم. نامه نوشتن یا تلفنی صحبت کردن را به ارسال فایل صوتی در شبکه‌های اجتماعی ترجیح می‌دهم. نگاه من این گونه است، اما وقتی می‌بینم تکنولوژی چنین امکانی را فراهم کرده است، باید شاکر باشم و از کسی که خلاقیت داشته و چنین اختراعی کرده تشکر کنم. فضای مجازی خوب است، اما نباید در استفاده از آن سوءاستفاده یا افراط کنیم. این موضوع فرهنگی است و باید به فرهنگ استفاده درست از آن برسیم.

مدتی است حضورتان در تلویزیون کمرنگ شده است.

دلم خیلی برای کار خوب تلویزیونی تنگ شده است و می‌خواهم با انرژی وصف نشدنی و با یک کار خوب بعد از فاصله‌ای که بین من و این رسانه افتاده است به آن بازگردم.

دلیل این فاصله چه بوده است؟ خودتان تمایلی به بازی نداشتید یا کار خوب پیشنهاد نمی‌شد؟

هرگز شرایط به گونه‌ای نبوده که اصلا پیشنهاد کار نداشته باشم. در بدترین شرایط هم برای بازیگری مثل من که سال‌های زیادی کار کرده و زحمت کشیده، پیشنهادهایی وجود دارد. شاید کارهایی که می‌پسندم، بینشان نبوده است.

و صحبت پایانی؟

آرزویم این است که همه سلامت، خوشحال و شاد باشند. برای تمام همکارانم نیز آرزو می‌کنم با یکدیگر مهربان‌تر، کمی قدردان‌تر و بامعرفت‌تر باشند. آرزویم صلح است؛ برای این صلح فقط شعار ندهیم.

الهام برمکی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها