رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، تصمیم جدید وزارت جهاد کشاورزی را برای صادرات سه کیلو پرتقال و نارنگی و واردات یک کیلو از این محصولات، در زمان‌های مشخص شده، باعث به هم ریختگی و احتمال گرانی در بازار می‌داند.
کد خبر: ۹۶۲۷۱۶

به گزارش جام‌جم آنلاین، وزارت جهاد کشاورزی در پی نتایج مثبتی که از اجرای طرح «بازار در ازای بازار» در مورد واردات موز به ازای صادرات سیب حاصل شده بود، تصمیم به اجرای این طرح برای محصولات پرتقال و نارنگی کشور گرفت، اما به گفته تشکل‌های تولیدکننده و صادرکننده میوه و تره‌بار، زمان تعیین شده برای اجرای این طرح مشکلاتی را در پی دارد.

وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرده است که بازرگانان محصولات کشاورزی در صورت صادرات سه کیلوگرم پرتقال و نارنگی می‌توانند یک کیلوگرم از محصولات یادشده را از 15 اردیبهشت تا 15 شهریور 96 وارد کنند. این تصمیم در پی اتخاذ سیاست «بازار در ازای بازار» که پیشتر در مورد سیب به اجرا در آمد، گرفته شده است در واقع با اجرای این طرح، بهره‌مندی واردکنندگان از تعرفه پایین موز در قبال صادرات سیب امکان‌پذیر شده بود و به گفته وزارت جهادکشاورزی، اجرای این طرح باعث افزایش 302 درصدی صادرات سیب کشور در شش‌ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل و استقبال باغداران از تداوم اجرای طرح شده است، حال با افزایش تولید محصولات پرتقال و نارنگی کشور در سال جاری، وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد با اجرای این طرح از صادرات این محصولات نیز به نوعی حمایت کند.

اما از سوی دیگر رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان میوه و تره‌بار چنین تصمیمی را بدون نظرخواهی از تشکل‌ها غیرکارشناسی می‌داند.

سیدرضا نورانی در این باره به جام‌جم آنلاین می‌گوید: بهتر بود وزارت جهاد کشاورزی تشکل‌های مرتبط را دعوت می‌کرد تا در جریان مسائلی که اتخاذ چنین تصمیمی در پی دارد، قرار می‌گرفت. وی با اشاره به این‌که کشور توانمندی خیلی بالایی در بخش تولید دارد، می‌افزاید: در حوزه صادرات پرتقال‌های تولیدی کشور به دلیل درشت بودن و واریته‌هایی که دارد، در بازارهای جهانی قابل پسند نیست و این یک مشکل است و باید ابتدا به فکر این باشیم که واریته‌های پرتقالمان را صادراتی کنیم و به سمت تولید محصولاتی که دنیا می‌پسندد، گام برداریم. دوم آن‌که برای تنظیم بازار باید برنامه‌ریزی داشته باشیم، به عبارتی زمان‌هایی که در پیک تولید قرار داریم، همانند تمام دنیا مشوق‌هایی را برای توسعه صادرات ارائه کنیم تا در مواقعی که با کمبود مواجه‌ایم، بتوانیم واردات انجام دهیم که فشاری به مصرف‌کننده وارد نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها