خانمی که رحمش خارج می‌شود، فرقی با یک خانم عادی ندارد.تخمدان‌ها طبیعی عمل می‌کنند و یائسگی طبق ویژگی‌های ژنتیک فرد اتفاق می‌افتد
کد خبر: ۹۵۸۲۱۷

برای بیشتر خانم‌ها انجام عمل هیسترکتومی یا همان برداشتن رحم بسیار هراسناک و غیرقابل پذیرش است چرا که احساس از دست دادن زنانگی و از هم پاشیده شدن رابطه عاطفی با همسرشان دارند. باوری که متخصصان زنان و زایمان آن را رد می‌کنند و بر بی‌تاثیر بودن این عمل بر روابط زناشویی همسران تأکید دارند.

انتشار اخباری مبنی بر شیوع انجام عمل هیسترکتومی باعث بروز نگرانی میان برخی خانم‌ها شده است.دکتر طبسی این خبر که هیسترکتومی شایع‌ترین عمل جراحی میان زنان است را تکذیب می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: متخصصان زنان و زایمان براحتی دست به انجام چنین جراحی‌هایی نمی‌زنند. بزرگنمایی انجام این عمل، تنها باعث تشویش ذهن خانم‌ها می‌شود.

برداشتن رحم، آخرین مرحله جراحی

با توجه به این که هر عضوی از بدن دارای کارکرد خاصی است و نبودنش عارضه دارد، اغلب پزشکان بر نگه داشتن عضو در هر نقطه‌ای از بدن که باشد، تأکید دارند.

دکتر طبسی درباره فرآیندی که باعث برداشته شدن رحم می‌شود، می‌گوید: دستگاه تناسلی خانم‌ها از دو تخمدان، لوله‌ها، رحم ودهانه رحم تشکیل شده است. تخمدان‌ها باعث فعالیت‌ هورمون‌ها می‌شود، لوله‌ها کار انتقال تخمک از تخمدان به رحم را انجام می‌دهند، دهانه مجرای انتقال جنین و رحم محل نگهداری جنین است.

وی ادامه می‌دهد: دوره فعالیت این چهار عضو از زمان به بلوغ رسیدن خانم‌ها آغاز و با یائسگی در سن 50-45سالگی به پایان می‌رسد. در اغلب مواقع بی‌نظمی قاعدگی، کم‌فشاری یا پرفشاری خونریزی در این دوران باعث مراجعه فرد به متخصص می‌شود. پزشک مسأله را با کمک سونوگرافی، ماموگرافی یا ام‌آر‌آی بررسی و متناسب با شرایط بیمار، درمان را شروع می‌کند.

این متخصص زنان انجام درمان دارویی و در رأس آن هورمون درمانی را اولین مرحله درمان عنوان می‌کند و می‌گوید: در صورتی که بدن به این مرحله از درمان پاسخ ندهد، در مرحله بعد، درمان‌های حمایتی همچون انجام کورتاژهای تشخیصی یا تراشیدن بافت‌های داخل رحم و بررسی‌های پاتولوژیکی آغاز می‌شود. اگر نتیجه بررسی‌های این مرحله گویای آن باشد که سلامت فرد درآینده به‌واسطه بروز غدد بدخیم سرطانی در معرض تهدید است، در آن صورت عمل هیسترکتومی انجام می‌شود.

وی تأکید می‌کند: بسته به نوع مشکل ممکن است هر چهار قسمت مذکور یا تنها رحم برداشته شود. بروز کیست‌های ناگهانی و بدون علامت در تخمدان زنگ هشداری بر ضرورت بررسی‌های دقیق‌تر است.

کاهش هموگلوبین، تهدید جدی برای سلامت زنان

خونریزی‌های طولانی و مکرر باعث کاهش سطح هموگلوبین خون و در نتیجه باعث کم خونی و در مواقع بسیار شدید حتی مرگ می‌شود.

دکتر طبسی مقاومت خانم‌ها را نسبت به برداشته شدن رحم یکی از مشکلات متخصصان زنان عنوان می‌کند و می‌گوید: زمانی که به بیمار اعلام می‌کنیم عمل هیسترکتومی باید انجام بدهد، بشدت با واکنش و مخالفت مواجه می‌شویم. گاهی بیمار با وجود کاهش سطح هموگلوبین خون به عدد 9 و تداوم خونریزی، نسبت به انجام جراحی مقاومت می‌کند و سرانجام زمانی رضایت می‌دهد که هموگلوبین به سطح 6-5 کاهش یافته و چه بسا قلب و روده دچار آسیب شده‌اند.

سرطان‌های مرتبط با هورمون‌های زنانه

کار اصلی رحم، بارداری و خونریزی‌های مربوط به دوران قاعدگی است در غیراین صورت کارکرد دیگری ندارد و برداشتن آن در صورتی که فرد دیگر نخواهد بچه دار شود یا نتایج آزمایشات پیش‌بینی کننده احتمال ابتلای فرد به سرطان‌های بدخیم باشد، اتفاقا اقدام درست و مفیدی است.

دکتر طبسی ادامه می‌دهد: خانمی که رحمش خارج می‌شود، فرقی با یک خانم عادی ندارد.تخمدان‌ها طبیعی عمل می‌کنند و یائسگی طبق ویژگی‌های ژنتیک فرد اتفاق می‌افتد.در صورت خارج‌کردن تخمدان‌ها نیز فرد با عوارض یائسگی همچون گرگرفتگی مواجه می‌شود.

این متخصص زنان ضخیم شدن قطر رحم را یکی دیگر از عوامل انجام هیسترکتومی عنوان می‌کند و می‌گوید: با توجه به وجود ارتباط و تاثیرگذاری برخی غده‌ها همچون هیپوفیز، شیرسازی، تیروئید روی هورمون‌های زنانه این موارد در آزمایش‌ها نیز لحاظ می‌شود. اگر قطر رحم در سن باروری از حد نرمال 6 تا 12 میلی متر بیشتر شود، در آن صورت این علامت را غیرطبیعی می‌دانیم .ضمن آن که همین عدد برای دختران نابالغ یا خانم‌های یائسه غیرطبیعی و زنگ هشدار تلقی می‌شود و می‌تواند نشانه وجود بافت‌های پیشتاز سرطان باشد.

وی ادامه می‌دهد: در 30 درصد پاتولوژی‌ها احتمال وجود توده‌های بدخیم وجود دارد. علاوه بر این، سرطان‌هایی همچون روده و سینه با فعالیت هورمون‌های زنانگی مرتبط هستند.در صورتی که مشاهده شود وجود هورمون‌های زنانگی باعث فعال شدن این سرطان‌ها می‌شود، به اجبار رحم و تخمدان‌ها را خارج می‌کنیم تا بیماری فرد عود نکند.این تشخیص توسط پزشک معالج براساس نتیجه آزمایشات انجام شده روی هورمون‌های مشترک اتخاذ می‌شود.

فیبروم‌ها، دشمن رحم

تقریبا بیش از 50 درصد خانم‌ها دارای فیبروم هستند.فیبروم‌ها سلول‌های عضلانی شبیه توپ گرد کوچک در رحم هستند که اغلب خوش‌خیم بوده و احتمال بدخیمی آنها بسیار کم است.در موارد نادر ممکن است از بین بروند.در20-10 درصد موارد، تغییرات هورمونی می‌تواند باعث بزرگی یا کوچکی آن شود یا حتی از بین برود.

دکتر طبسی درباره برداشتن رحم متاثر از فیبروم‌ها می‌گوید: این توده‌ها در صورتی که به اندازه یک بچه چهار ماهه رشد کنند و باعث فشار به حالب و مثانه شوند، چون به درمان‌های دارویی چندان پاسخ نمی‌دهند و با توجه به این که نگهداری رحم در برابر سلامت سایر بخش‌های بدن مهم نیست، در این صورت رحم را خارج می‌کنیم.

این متخصص زنان درپایان تأکید می‌کند:ممکن است این عمل میان خانم‌هایی که در مناطق دورافتاده روستایی یا شهرهای کوچک زندگی می‌کنند، به‌واسطه مراجعه دیرهنگام بیشتر انجام شود.

روش‌های درمانی جایگزین هیسترکتومی

سوزاندن داخل رحم یکی از روش‌های درمان خونریزی‌های رحمی است؛ اما این روش که تحت پوشش بیمه قرار نداشته و هزینه‌ای بالغ بر پنج میلیون تومان در بردارد، باعث تحمیل بار جراحی بر بیمار می‌شود. در صورتی که بیمه‌ها می‌توانند با پرداخت بخشی از هزینه این روش درمانی، تعداد عمل‌های هیسترکتومی را کاهش دهند.

سهیلا فلاحی

سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها