واکنش سخنگوی دولت به خبر استعفای وزیر ارشاد:

چند روز صبر کنید

سخنگوی دولت اعلام کرد که مساله استعفای وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی تا چند روز دیگر مشخص می شود.
کد خبر: ۹۵۷۶۴۴
چند روز صبر کنید

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایسنا، محمد باقر نوبخت در این نشست خبری که در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد در پاسخ به سوالی درباره خبر استعفای علی جنتی تصریح کرد: همانطور که خود وزیر ارشاد گفت، چند روزی صبر کنید.اگر صبر کنید این مساله حل می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد دخالت نکردن قوای سه گانه در موضوع انتخابات و برنامه دولت در این زمینه افزود: اجرای سیاست های کلی انتخابات همواره مورد عنایت مقام معظم رهبری بوده و همچنین در وصیتنامه حضرت امام (ره) نیز با صراحت به این موضوع اشاره شده است.

نوبخت اضافه کرد: امیدواریم همه عزیزانی که مخاطبان این سیاست ها و وصیتنامه حضرت امام (ره) هستند بر اساس اعتقاداتشان و به تاسی از فرامین مقام معظم رهبری و وصایای حضرت امام، به این وظایف عمل کنند.

سخنگوی دولت تاکید کرد‌: دولت موظف به اجرای این سیاست های ابلاغی است و هر جا که دیدید دولت اقدامی نکرد، از ما توضیح بخواهید.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص واگذاری پروژه های نیمه تمام در دولت و صلاحیت افرادی که این پروژه ها به آنها واگذار شده است، گفت: سیاست دولت بر اساس الزام قانونی، واگذاری طرح های ناتمام به مردم است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این موضوع یک الزام قانونی است، اظهار داشت: به همین دلیل شورای اقتصاد دستورالعمل واگذاری طرح ها و پروژه های نیمه تمام را دو بار اصلاح کرده است که در سال دوم شرایط سخت تر شده است.

وی با اشاره به اهمیت این موضوع تاکید کرد: در هر یک از دیدارهای دولت با رهبر معظم انقلاب، یکی از پرسش های مقام معظم رهبری از دولت این بوده است که چه میزان از این واگذاری ها انجام شده و دولت نیز گزارش های لازم را نیز ارائه کرده است.

نوبخت اضافه کرد: در حال حاضر نیز هر بار که به دیدار رهبر انقلاب می رویم ایشان از میزان پیشرفت این طرح می پرسند.

وی گفت: بیش از دو هزار طرح در دسترس است که نیازمند 400 تا 500 هزار میلیارد تومان سرمایه است اما متاسفانه این میزان منابع مالی در دسترس دولت نیست.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال مطرح شده در مورد صلاحیت افرادی که این طرح ها به آنها واگذار شده است، افزود: تاکنون حتی یک مورد هم این طرح ها را از ما دریافت نکرده اند و اصلا تاکنون واگذار نیز نشده است.

وی تاکید کرد : هر رسانه ای که این موضوع را مطرح می کند برای نمونه یک پروژه را برای ما نام ببرد که واگذار شده و دارای مسئله است.

12 هزار و 22 واحد صنعتی تسهیلات دریافت کردند

سخنگوی دولت با اشاره به هدف گذاری دولت برای ارائه تسهیلات به 7 هزار و 500 واحد تولیدی و صنعتی با هدف افزایش رشد اقتصادی و اشتغال گفت: تا 25 مهر 12 هزار و 22 واحد از این واحدها موفق به دریافت تسهیلات شدند.

نوبخت افزود: در مجموع به این واحدها 8 هزار و 977 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی گفت: ستاد تسهیلات در استان ها از این تعداد 5 هزار و 872 واحد را به بانک معرفی کرد و 6 هزار و 150 واحد دیگر به طور مستقیم از تسهیلات بانکی برخوردار شدند.

نوبخت با بیان اینکه این روند رضایت بخش ارزیابی می شود، افزود: مسیر برای اجرای این طرح در شش ماهه دوم سال به نحو مطلوبی در جریان است.

وی گفت: سال گذشته مقرر شد برای کاهش آلودگی هوا و آلاینده ها 90 هزار خودروی فرسوده بویژه تاکسی از ناوگان شهری نوسازی شود که تا روز 24 مهر 24 هزار و 676 دستگاه تاکسی فرسوده از ناوگان خارج و نوسازی شد.

نوبخت افزود: ما در این زمینه مشکلی نداریم و ممکن است در فرآیندهای واگذاری خود صاحبان تاکسی دچار مشکلاتی باشند که باید اقدام کنند.

نسبت اشتغال به 34.7 درصد افزایش یافت

سخنگوی دولت با بیان اینکه نسبت اشتغال در بهار سال 94، 33.9 درصد بود، گفت: این رقم در بهار 95 به 34.7 درصد افزایش یافت.

نوبخت افزود: نسبت اشتغال یعنی تعداد شاغلان به جمعیت در سن کار که در محاسبات آماری جمعیت 10 سال به بالا جزو جمعیت در سن کار محسوب می شوند و البته همانطور که همه می دانیم همه اینها جویای کار و جزو متقاضیان کار نیستند.

وی گفت: در سه ماهه بهار 95 بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر وارد بازار کار شدند که از این تعداد 750 هزار نفر موفق شدند شغل پیدا کنند.

نوبخت با بیان اینکه در بهار 95 کشور رشد اقتصادی 4.4 درصد را تجربه کرد افزود: نسبت اشتغال نوعی مشابهت با روند رشد اقتصادی کشور دارد.

وی با بیان اینکه ما البته هیچ کدام از این ارقام را برای اقتصاد کشور کافی نمی دانیم و باید تلاش کنیم که به رشد بالای 8 درصد دست یابیم ، گفت: طبق نظریه نهادهای بین المللی متخصص اقتصاد ایران در مرحله رشد و شکوفایی قرار دارد و آنها رشد اقتصادی بالای 5 درصد را برای ایران پیش بینی کردند.

سخنگوی دولت افزود: در سفر وزیر اقتصاد و دیدار با مسئولان صندوق بین المللی پول ، همه آنها تاکید داشتند که افت شدید قیمت نفت باعث شوک اقتصادی به کشورهایی نظیر عربستان و کویت شده و منجر به کسری بودجه این کشورها شده است و تنها کشوری که توانسته ثبات خود را حفظ کند ایران است.

نوبخت گفت: البته تا آثار این رشد و شکوفایی در زندگی مردم احساس شود طبیعی است که زمان می برد اما تمامی تلاش ما این است که نگذاریم جوانان ما بیکار بمانند و روند مثبت آثار اقتصادی کشور خود را در زندگی مردم نشان دهد.

برنامه ششم در آینده نزدیک تصویب و اجرایی می شود

سخنگوی دولت با بیان اینکه کلیات برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شده و هم اینک شش ماده از جزئیات آن نیز به تصویب رسیده گفت: این برنامه در آینده نزدیک تصویب و اجرایی می شود.

نوبخت افزود: برنامه ششم با همه نشیب و فراز در مجلس نهم چالش داشت و بعد در مجلس دهم کار آغاز شد و نهایتاً همه کمیسیون های تخصصی مجلس کلیات آن را تصویب کردند.

وی گفت: 27 نفر از 28 عضو کمیسیون تلفیق نیز به کلیات این برنامه رأی دادند و هم اینک وارد بررسی جزئیات آن شدند.

نوبخت افزود: اعضای کمیسیون تلفیق بویژه هیئت رئیسه آن حتی در ایام تعطیل و تاسوعا و عاشورای حسینی نیز برای رسیدگی به این برنامه فعال بودند که ما از آنها تشکر می کنیم.

وی گفت: انتظار است با عقل جمعی نمایندگان بتوانیم برنامه مطلوبی را در آینده نزدیک تصویب و اجرایی کنیم و این روند در مسیر خوبی قرار دارد.

تا اواسط آبان پیش نویس لایحه بودجه 96 تقدیم هیئت وزیران می شود

سخنگوی دولت با بیان اینکه کار تنظیم بودجه 96 در سازمان برنامه و بودجه از شهریور آغاز شده ، گفت: تا اواسط آبان پیش نویس لایحه بودجه 96 تقدیم هیئت وزیران می شود و به وقت به مجلس ارائه خواهد شد.

نوبخت افزود: باید در بودجه 96 گام های موثرتری در جهت بودجه ریزی عملکردی داشته باشیم.

وی گفت: همه همت ما این است که بودجه 96 بر مبنای روش بودجه ریزی عملکردی که روشی نوین و موفق است تهیه شود.

نوبخت افزود: در سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری نیز بر این نوع بودجه ریزی تاکید و تصریح شده است.

اندکی صبر کنید

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره استعفای آقای علی جنتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همانطور که خود آقای جنتی گفته چند روز صبر کنید مسئله حل می شود.

وی در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به اصرار خبرنگاران برای توضیح بیشتر در این باره افزود: من چکاره ام که روی حرف وی حرف بزن؟

وجود ارتباط میان کالای قاچاق و مناطق آزاد کارشناسی نیست

سخنگوی دولت با بیان اینکه ارتباط میان کالای قاچاق و مناطق آزاد حرف کارشناسی نیست، گفت: اتفاقاً همه مناطق آزاد ما گمرک دارد و کالاهایی که از آن می گذرد ثبت و ضبط می شود.عدم کنترل در جاهایی است که ما اصلاً گمرک نداریم.

وی با بیان اینکه رویکرد صادرات محور به جای واردات محور در مناطق آزاد حرف سنجیده ای است، گفت: باید تلاش کنیم این مراکز به خاطر امتیازاتی که دارند در جذب سرمایه و ایجاد تولید و رونق و اشتغال بیشتر موفق باشد.

نوبخت افزود: همه تلاش ما این است که در این مناطق واردات را به صادرات تبدیل کنیم.

امیدواریم شاهد حذف تروریسم از موصل باشیم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره موضع ایران و احتمال شرکت نیروهایش در آزاد سازی موصل گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به همسایه خود عراق و مردم شریفش کاملاً روشن است و از سوی مراجع رسمی اعلام شده است.

محمدباقر نوبخت افزود: ما هم مانند برادران و خواهران مسلمانمان در عراق بی صبرانه منتظریم که اقدام انجام شده به سرانجام برسد و شاهد حذف تروریسم از آن منطقه باشیم.

وی گفت: سیاست و موضع ما همان سیاست و موضع قبلی در قبال عراق و البته موضعی شفاف و روشن است.

نوبخت وقتی با اصرار این خبرنگار مواجه شد که آیا نیروهای ایرانی در آزادسازی موصل به طور مستقیم حضور دارند یا خیر؟ پاسخ داد: قطعاً سربازان ما آنجا نیستند که در عملیات شرکت کنند اما بحث مستشاری نسبت به همه کشورهای اسلامی را وظیفه خودمان می دانیم و در قانون کشورمان به صراحت آمده است.

اوراق صکوک از عقود اسلامی است

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید برخی از مراجع تقلید انتشار اوراق قرضه دولت برای بیمه سلامت را ربوی می دانند ، گفت: این اوراق از نوع صکوک و از عقود اسلامی است.

نوبخت افزود: در تبصره 38 قانون بودجه تصریح شده است که دولت در جهت تأدیه بدهی های خود به افراد از طریق انتشار اوراق اسلامی عمل کند.

وی با بیان اینکه این بودجه به تأیید شورای نگهبان رسیده است و بنابراین اشکال شرعی ندارد گفت: ما این اوراق را از طریق بازار سرمایه منتشر کرده ایم و در خود بورس هم از نظر فقهی بررسی و تأیید شد البته اوراق قرضه حتماً اشکال شرعی دارد و ربوی است اما اوراقی که ما منتشر کرده ایم قرضه نیست و صکوک است.

سخنگوی دولت گفت: نظر مراجع بزرگوار برای ما بسیار مهم است که بتوانیم نظرات آنان را تأمین کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
ص
-
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
۰
۰
رَدش كنید بره پی كارش ، اوضاع فرهنگی به مرز فجیح رسیده . چه وضعه شه .
y
-
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
۰
۰
مطمئنی آمارت درسته . اما وضع جامعه چیز دیگه ای میگه
پیمان
-
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
۰
۰
از نوبخت كسی راضی نیست .

نیازمندی ها