سازمان‌های مدعی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، خود مشتری تولیدات این شرکت‌ها نیستند!

گلایه دانش‌بنیان‌های تبریز از نبود حمایت

درحالی که شرکت‌های دانش‌بنیان با تکیه به دانش و نوآوری پیشتازان اصلی اقتصاد مقاومتی به‌شمار می‌روند، مدیران این شرکت‌ها در استان آذربایجان شرقی از نبود حمایت در عرضه محصولات و خدمات شرکت‌هایشان گلایه دارند.
کد خبر: ۹۵۶۱۴۶
گلایه دانش‌بنیان‌های تبریز از نبود حمایت

به گزارش جام جم، تبریز به دلیل داشتن ده‌ها دانشگاه بزرگ و متوسط و نیروی انسانی تحصیلکرده، یکی از مهم‌ترین شهرهای کشور در زمینه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است و آمار‌ها نیز نشان‌دهنده اهمیت تبریز در این زمینه است. هم‌اکنون آذربایجان شرقی رتبه چهارم را در اقتصاد دانش‌بنیان کشور داراست و انتخاب تبریز به‌عنوان منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی نیز گواه پیشرو بودن در این زمینه است. همچنین براساس آمار رسمی منتشر شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، آذربایجان شرقی با 39 طرح تائید شده از سوی صندوق نوآوری، پنجمین استان از نظر استفاده از این تسهیلات و حمایت‌هاست.

با این همه، مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور این استان معتقدند حمایت واقعی زمانی محقق می‌شود که خرید محصولات این شرکت‌ها در اولویت قرار گیرد. مشکلی که به نظر می‌رسد مشت نمونه خروار بوده و حرف دل بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان در سایر نقاط کشور هم باشد.

نیاز به حمایت واقعی

مدیرعامل شرکت صنایع پشتیبانی سلامت تبریز که در زمینه تولید باند گاز نبافته و تولید محصول با خاک‌های صنعتی فعالیت می‌کند، در این زمینه به جام‌جم می‌گوید: آنچه که شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان نیاز دارند، چیزی جز حمایت واقعی در راستای بندهای مطرح شده در اقتصاد مقاومتی نیست و گرچه مشکلات مالی نیز داریم، اما مشکل حمایت نکردن واقعی به مراتب بزرگ‌تر است.

رضا معصومی تصریح می‌کند: برای مثال ما در پنج سال گذشته مواد اولیه تولید باند گاز نبافته را به شرکت‌های اروپایی صادر می‌کردیم و این کار برای ما سودآور بود، اما هم‌اکنون شروع به تولید این محصول در کشور کرده‌ایم تا ارزش افزوده این کار را برای کشور بیشتر کنیم.

وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که اداره کل استاندارد استان از ارائه استاندارد به محصولات این شرکت به‌دلیل جدید بودن، امتناع می‌کند و مشاهده می‌کنیم که محصولات خارجی مشابه در اولویت خرید قرار می‌گیرند.

معصومی با اشاره به این‌که خاک‌های صنعتی در کشور به حال خود رها شده است، عنوان می‌کند: در کشور مشکلی از بابت تامین مواد اولیه نداریم ولی انتظار داریم که برای تولید محصولاتی که نیازی به واردات از خارج کشور ندارد و با علم روز جهان نیز می‌تواند رقابت کند، مورد حمایت قرار بگیریم.

قوانین دست و پاگیر

مدیرعامل شرکت هرم مدیریت بازار که در پارک علم و فناوری استان مستقر بوده و به تولید دستگاه‌های آپارات اندازه‌گیری مشغول است، در مورد مشکلات شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان می‌گوید: یکی از مشکلات اصلی دانش‌بنیان‌ها قوانین دست و پاگیری است که در زمینه ثبت و فعالیت این شرکت‌ها وجود دارد و با وجود وعده‌های مسئولان مربوط، هنوز هم شاهد رفع این موانع و مشکلات از پیش پای شرکت‌های دانش‌بنیان نیستیم.

نغمه یزدان‌کریمی تاکید می‌کند: هزینه‌های بالای تهیه زمین برای احداث کارگاه و کارخانه یا میزان سود بالای وام‌های اعطایی نیز از دیگر مشکلاتی است که باعث نبود رشد واقعی این شرکت‌ها می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: آشنا نبودن سرمایه‌گذاران و صاحبان ثروت از موجودیت شرکت‌های دانش‌بنیان و ارزش افزوده بالای محصولات تولیدی این شرکت‌ها نیز یکی دیگر از دلایل نبود موفقیت برخی از محصولات در زمینه تولید انبوه است و لذا نیاز به فرهنگ‌سازی بین صاحبان سرمایه برای حضور در بازار دانش‌بنیان‌ها و سرمایه‌گذاری در این حوزه داریم. وی همچنین می‌گوید: بسیاری از کارخانه‌های سنتی در کشور بودجه کافی برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها را دارند، اما ترجیح می‌دهند تولید به روش سنتی را ادامه دهند. این در حالی است که برای این کار باید تشویق و از مزایای این نوع سرمایه‌گذاری‌ها و حمایت‌ها آگاه باشند.

محصولات خارجی همچنان در اولویت خرید

مدیرعامل شرکت فناوری‌های پیشرفته حامد که در زمینه تولید ماشین‌آلات رنگ‌آمیزی و شستوشوی اتوماتیک شهری و جاده‌ای فعالیت می‌کند از خرید نکردن محصولات تولید این شرکت گلایه می‌کند. حامد ملکی‌زاده می‌گوید: در حالی که ما این محصول را به چند کشور خارجی نیز صادر کرده‌ایم و هزینه دستگاه‌های مشابه تولید خارج بیشتر از ماشین‌آلات و دستگاه‌های تولیدی این شرکت بوده و کارهای به مراتب کمتری نیز انجام می‌دهند باز هم مشاهده می‌کنیم که ادارات و شرکت‌های دولتی در کشور تمایلی به استفاده از محصولات تولید داخل ندارند. ملکی زاده خاطر نشان می‌کند: معمولا سازمان‌هایی که مدعی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان هستند، خودشان مشتری این شرکت‌ها نیستند و اصل اول حمایت یعنی خرید محصول را فراموش می‌کنند.

علی فرهاد

جام‌جم تبریز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها