نشست لوزان سوئیس در ارتباط با بحران سوریه در حالی امروز برگزار می‌شود که در روزهای گذشته شاهد افزایش رایزنی‌های مقامات کشورهای تاثیرگذار در این زمینه بوده‌ایم.
کد خبر: ۹۵۶۰۶۶

از جمله این رایزنی‌ها می‌توان به دو تماس تلفنی که با فاصله کمتر از 48 ساعت از سوی وزیر خارجه روسیه با وزیر خارجه کشورمان برقرار شد، اشاره کرد.

به گزارش اداره کل دیپلماسی عمومی وزارت خارجه، ظریف در این تماس‌ها ضمن بیان مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در مقابله همه‌جانبه با تروریسم، بر تحقق آتش‌بس انسانی فوری و پایدار و یافتن یک راه حل سیاسی فراگیر برای حل بحران سوریه تاکید کرد. همچنین فدریکا موگرینی،مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص آخرین تحولات منطقه بویژه سوریه گفت‌وگو و رایزنی کرد.

رایزنی سرگئی لاوروف با محمدجواد ظریف در حالی صورت گرفت که الکساندر لاورنتی‌اف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه نیز دوشنبه گذشته در سفری یکروزه به تهران، با برخی مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

ایران در نشست لوزان شرکت نمی‌کند

همزمان با انتشار این اخبار و در حالی که برخی رسانه‌ها این تماس‌ها را به منزله زمینه‌سازی برای حضور ایران در نشست لوزان دانسته بودند، یک منبع مطلع در دولت اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران در هیچ سطحی در اجلاس پنج‌جانبه لوزان شرکت نمی‌کند.

تسنیم با انتشار این خبر، شرکت‌کنندگان در نشست امروز لوزان را روسیه، عربستان، ترکیه و آمریکا اعلام کرده است. بر اساس گزارشی که ایسنا به نقل از روزنامه آکشام ترکیه منتشر کرده، آنکارا قصد دارد در نشست لوزان، طرح جدیدی برای حل و فصل این بحران ارائه کند که شامل برقراری آتش‌بس و همکاری نیروهای ائتلاف تحت امر آمریکا با روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم می‌شود. اما بر اساس اظهارات لاوروف که گفته انتظار نتیجه خاصی از گفت‌وگوهای لوزان نمی‌رود به نظر می‌رسد ارائه طرح از سوی ترکیه بیش از آن‌که به منظور حل بحران سوریه باشد، وسیله‌ای است برای اعلام وجود بیشتر ترکیه به عنوان یکی از بازیگران این بحران.

به گزارش فارس و به نقل از اینترفکس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه درباره نشست امروز لوزان گفته است: موضع مسکو در گفت‌وگوهای لوزان کاملا صادقانه خواهد بود و روسیه قصد ندارد طرح جدیدی را در این مذاکرات درباره سوریه مطرح کند.

پایان ماموریت پنجساله رئوف شیبانی

همزمان با انتشار این اخبار، خبر پایان ماموریت پنجساله محمدرضا رئوف‌شیبانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه از دیگر خبرهای مهمی بود که در روزهای گذشته در ارتباط با سوریه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

از سوی دیگر در آستانه نشست لوزان، اخباری از مواضع جدید آمریکا و روسیه در قبال تحولات سوریه منتشر شد و این در حالی است که معمولا این دو کشور سعی می‌کنند با دست پر در چنین نشست‌هایی حاضر شوند.

بر همین اساس، ایسنا به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، از نشست اوباما با مشاوران خود در روز جمعه (دیروز) خبر داد؛ نشستی که بررسی گزینه‌های نظامی علیه دولت دمشق، یکی از موضوعات مطرح در آن بوده است.

از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، توافق‌نامه ایجاد پایگاه هوایی دائم این کشور در سوریه را امضا کرده است؛ وزارت دفاع روسیه نیز گفته، اقداماتی در جریان است تا پایگاه دریایی آن کشور در بندر طرطوس سوریه نیز به یک پایگاه دائم تبدیل شود.

حال باید دید هر یک از این موضوعات، چقدر می‌تواند در آینده تحولات سوریه موثر باشد و شرایط این کشور در آینده چگونه رقم خواهد خورد.

اسد: فرانسه و عربستان خواستار دوری سوریه از ایران بودند

بشار اسد گفت: پس از بروز بحران در سوریه، عربستان با پیشنهاد ارائه کمک‌ها و فرانسه با وارد کردن فشار، خواهان قطع روابط دمشق و تهران شدند تا در حل مشکلات سوریه همکاری کنند.

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگو با روزنامه روسی ﮐﺎﻣﺴﺎﻣﻮﻟﺴﮑﺎﯾﺎ ﭘﺮاودا گفت: عربستان سعودی به من پیشنهاد کرد که در ازای دریافت کمک، روابط سوریه با ایران را قطع کنم. این پیشنهاد صریح و مستقیم پس از آغاز بحران به دمشق ارائه شد، زیرا دشمنان می‌خواستند از مشکلات و درگیری‌ها برای فشار بر سوریه با هدف رسیدن به خواسته‌های خود استفاده کنند. وی تصریح کرد: پس از این مرحله نیز فرانسه و عربستان با ارائه پیشنهادی ساده، صریح و مستقیم از سوریه خواستند بدون ارائه هرگونه توضیحی از ایران فاصله بگیرد تا به دمشق برای حل مشکلات کمک کنند. رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد: اکنون تهران، مسکو و حزب‌الله متحدان همیشگی دمشق هستند که حضوری قانونی در سوریه دارند و به ما در مبارزه علیه تروریست‌ها کمک می‌کنند، ولی کشورهای دیگری نیز با هدف حمایت از تروریست‌ها مداخله می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها