بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای به بانک‌های کشور تعرفه جدید کارمزد خدمات بانکی مصوب سال ۹۵ و نرخ‌های قابل وصول را اعلام کرد که طبق آن، نرخ صدور چک بانکی از ۳۷۰۰ تومان به ۵ هزار تومان افزایش یافت.
کد خبر: ۹۵۵۸۶۸
کارمزد خدمات بانکی گران شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای به تمامی بانک‌های کشور در تاریخ ۱۱ مهرماه سال جاری، تعرفه جدید کارمزد خدمات بانکی مصوب سال ۹۵ و نرخ قابل وصول شامل خدمات بابت انواع حساب‌های قرض‌الحسنه و پس‌انداز، ضمانت‌نامه‌ها، حواله‌های صندوق‌های اجاره‌ای، مدیریت اوراق بهادار و بروات را ابلاغ کرد. بر این اساس در شاخص‌ترین افزایش نرخ خدمات، قیمت صدور چک بانکی از ۳۷۰۰ تومان به ۵ هزار تومان افزایش یافته است.

بانک‌های کشور نیز در دستورالعملی که به شعب خود ارسال کرده‌اند، بر این نکته تاکید کرده‌اند که هزینه خدمات بانکی مذکور، به شرح مندرج در فایل‌های الحاقی که از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است، لازم‌الاجرا است. در واقع، اداره ارزیابی سلامت نظام بانکی بانک مرکزی طی نامه‌ای به بانکهای کشور، تعرفه جدید را ابلاغ کرده است.

بر این اساس بانکها در دستورالعمل‌های خود، کارمندان را مکلف کرده‌اند که با توجه به اهمیت تامین هزینه‌های مرتبط با ارایه خدمات بانکی از محل کارمزدهای دریافتی، در اخذ کارمزدها اهتمام کنند. اما نکته حائز اهمیت در این دستورالعمل، موضوع ارایه تخفیف‌های ویژه بانکها به مشتریان خاص، در اعمال کارمزدها است. این در شرایطی است که واحدهای بانکی می‌توانند به مشتریان خاص و ویژه به منظور رقابت با سایر بانکها، حداکثر ۳۰ درصد قیمت مندرج در جدول ابلاغی را با نرخ‌های کمتری اعمال کنند.

از سوی دیگر، واحدها در خصوص اعمال بند تشویق به مشتریان خاص باید درخواست مشتریان خاص و ویژه را به اداره امور شعب ارسال کنند تا پس از تائید درخواست مزبور و طرح در کارگروه بخشودگی و تخفیفات ویژه خدمات بانک، مستقر در اداره کل بازاریابی و امور مشتریان، تخفیف اعمال شود؛ ضمن اینکه شعب باید پس از بررسی‌های لازم، درخواست را به منظور ارایه در کمیته منابع و مصارف بانکها ارسال کنند.

فهرست کامل عمده‌ترین نرخ‌های جدید کارمزدهای بانکی را منتشر کرد:

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۵
شهروند
-
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
۰
۰
اقا بالا رفتن كارمزد را تو بوق و كرنا نكنید . خوشتون اومده . ای همه امكانات رایگان نرم افزاری گذاشته استفاده كنید نیازی نیست برید بانك . پایا برای حواله بانك به بانك
ساتنا برای حواله های بالای ۵۰ میلیون ت
درخواست و ..... والله اگه ادم یه كم دقت كنه نمی خواد كارمزد بده
چكاوك برای پاس كردن چكهای كه دیگران بهمون بدن

سامیار
-
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
ببخشید من حداقل روزی 15 تا چك بانك برام پاس میكنه. یعنی آخر ماه یه چیزی حدود 400 500 تومن فقط برای این كارمزدا باید بزارم كنار. خیلی تو این بازار سود كردیم، هزینه هامون هم الكی میبرن بالا
علیرضا
-
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
۰
۰
چطور وقتی بانك مركزی میگه وام بدید به مردم بانكها خودشونو میزنن به اون راه ولی وقتی میگه كارمزد افزایش پیدا كنه از چند روز قبلش همه اماده میشن
محبی
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
۰
۰
با سلام
لطفا گزارشی تهیه كنید مبنی بر گرفتن كارمزدهایی كه بانك مركزی اعمال می كند
به عنوان مثال كارمزد چكاوك به چه عنوان می باشد كه بالاجبار باید به ازای هر چك مبلغ ده هزار ریال پرداخت شود
وقتی در روز میلیونها قطعه چك در سیستم بانكی كشور ثبت می شود و پرداخت می شود در این عدد ضرب كنید این هزینه برای چه مخارج بانك مركزی استفاده می شود كه قبلا استفاده نمی شده؟ اگر این هزینه وجود داشته چرا قبلا اخذ نمی شده؟
آیا این قانون های بی ضابطه در كشور نمی خواهد به اتمام برسد و كسی صدایش بلند نشود؟
منتظر گزارش شما هستم
جمشید
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
۰
۰
اگر چه كارمزد اعلام شده مربوط به وصول چك از سامانه چكاوك 1000 تومان اعلام شده ، ولی بانك تجارت امروز از بنده برای وصول چك 1300 تومان كارمزد گرفت.وقتی پرسیدم چرا این مبلغ ، گفتند تعرفه طبق دستورالعمل بانك مركزی این مبلغ رو اعلام كرده.

نیازمندی ها