یکی از نقاطی که آداب و رسوم خاص محرمی دارد، روستای تاریخی ابیانه منطقه نطنز در استان اصفهان است که ایام محرم، مراسم جغجغه‌زنی، نخل‌گردانی، پرسه‌زنی و چند آیین دیگر درآن برپا می‌شود.
کد خبر: ۹۵۴۷۳۲
آیین 900 ساله نخل‌گردانی ابیانه

در این روستا،‌ شب تاسوعا در مسجدی به نام مسجد یسمان مراسمی برگزار می‌شود که ذاکری نام دارد و به این صورت است که مردم این محله در مسجد جمع می‌شوند و نوحه‌هایی را با آهنگ‌های خاص خود زمزمه می‌کنند. دو نفر از مردم محل، شعرها را می‌خوانند و دیگر مردم در جواب آنها تکرار می‌کنند که شاه بیت اشعار آن، این است:‌ «ما ذاکر اولاد رسول ثقلینیم ای وای مصیبت، ما جمله سیه‌پوش و عزادار حسینیم ای وای مصیبت»

جغجغه‌زنی ؛ بی نظیر در ایران

مراسم جغجغه‌زنی، یکی از زیباترین مراسم محرم در ابیانه و به‌جا مانده از ایران باستان است که جز در ابیانه در هیچ نقطه‌ای از ایران مانند آن را نمی‌توان دید.

این آیین که نمادی از تشییع جنازه امام حسین(ع) است، پس از 900 سال همچنان به شیوه قدیم خود در تمام نقاط این شهرستان برگزار می‌‌شود و دستخوش تغییر نشده است. در نطنز آیین تعزیه‌‌خوانی در حسینیه مرکز شهر، ارشاد علیا، افوشه و سرشک برگزار می‌‌شود و برترین تعزیه‌‌خوانان کشور در این شهر این آیین قدیمی را اجرا می‌کنند.

قودجان، پایتخت تعزیه‌خوانی

روستای قودجان در شهرستان خوانسار از شهرستان‌های استان اصفهان واقع شده و می‌توان گفت از بزرگ‌ترین مراکز اجرای تعزیه در ایران و جهان است.

حسینیه حضرت ابوالفضل (ع)روستای قودجان، همه ساله از 20 تا 28صفر پذیرای علاقه‌مندان تعزیه است که با اجرای 18 مجلس تعزیه در 9 روز تماشا گران زیادی را از سراسر کشور به خودجلب می‌کند. تاریخچه اجرای تعزیه در این حسینیه به 250تا 300سال پیش برمی گردد.

چاوشی‌خوانی در خوانسار

آغاز محرم در خوانسار نیز با مراسم خاص چاوشی‌خوانی همراه است، به‌این شکل که افرادی سیاه‌پوش در کوچه‌ها ندا می‌دهند که محرم فرا رسیده است؛ از روز ششم محرم شهر خوانسار به طور کامل به حالت عزاداری عمومی درمی‌‌آید و مردم به صورت یکپارچه به عزاداری می‌پردازند و کار مدارس و ادارات نیز تحت‌الشعاع محرم قرار می‌گیرد، به‌گونه‌ای که برخی ادارات نیمه وقت هستند یا کارکنان آن در این ایام مرخصی می‌گیرند. این مراسم تا روز دوازدهم ماه محرم ادامه دارد و پس از آن نیز عزاداری‌ها در داخل تکایا متمرکز می‌شود.

یکی از سنت‌های مهم عزاداری خوانسار، حرکت دادن دسته‌های شترسوار و اسب‌سوار برای یادآوری عبور کاروان اهل‌بیت امام حسین(ع) است و صدای شیپور جنگ و نقاره در لابه‌لای حرکت کاروان نیز یادآور صحنه‌های رزم و مبارزه‌ آن زمان است.

کاروان امام حسین(ع) در خمینی‌شهر

خمینی‌شهر رسوم منحصر به‌فردی از لحاظ سبک عزاداری دارد که یکی از آنها تشکیل قافله عزاداری و شبیه سازی کاروان امام حسین(ع) است که از چندین هزار نفر تشکیل شده است. کاروان امام حسین(ع) و یزید شبیه‌سازی شده و در خیابان‌های شهر می‌چرخند. این کاروان پیش از شروع ماه محرم به صورت کامل تشکیل می‌شود و رفته رفته با حوادث واقعه عاشورا تا دهم محرم و شهادت امام حسین(ع) از تعداد اعضای آن کم می‌شود تا به شام غریبان برسد. کاروان بزرگ خمینی‌شهر، هر ساله تماشاگران بسیاری را علاوه بر اصفهان از سایر استان‌ها به خود جذب می‌کند.

نفیسه راهداری

جام‌جم اصفهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها