جانداران میکروسکوپی که برای مدت 30 سال به‌صورت منجمد در یخ نگهداری شده بودند، پس از 30 سال مجددا زنده شدند.
کد خبر: ۹۵۴۳۴۱
جاندارانی که پس از 30 سال انجماد زنده شدند +عکس

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از هافینگتون پست، جانداران میکروسکوپی تنبل (tardigrades) به طول 1 میلی‌متر که در سال 1983 در قطب شمال گردآوری شده و در نمونه‌ای از جلبک موس نگهداری می‌شدند، دوباره زنده شدند.

انیستیتوی اکتشافات قطبی ژاپن که نمونه‌های این جانداران میکروسکوپی را به مدت 30 سال نگهداری کرده بود به بی.بی.سی گفت که 2 نمونه از این جانوران میکروسکوپی توسط محققین این مؤسسه مجددا گرم و احیا شدند. این 2 گونه جانور ذره بینی اصطلاحا خرس‌های آبی و خوک‌های جلبک موس نامیده می‌شوند.

یکی از این موجودات پس از گذشت مدت 20 روز از انجام آزمایش تلف شد. اما جانور دیگر جان به در برد و حتی با جانور مشابهی که از تخم‌های یخزده سردراورده بود، جفت خورد و 19 عدد تخم گذاشت که 14 عدد از این تخم‌ها به نوزاد تبدیل شدند.

جانوران میکروسکوپی تنبل آبزی بوده و در دریاهای نقاط مختلف جهان زندگی می‌کنند. آنها به جان سختی معروفند و حتی روزها پس از اینکه در محیط خلأ فضا رها شدند، توانستند زنده بمانند.

به گفته مؤسسه ژاپنی در درجه‌های سرمای شدید، متابولیزم بدن این جانداران متوقف شده و به حالت نهانزاد (cryptobiotic state) فرو می‌روند.

رکورد پیشین زنده ماندن این موجودات در محیط منجمد 8 سال ثبت شده بود. اما تحقیقات اخیر نشان داده است که جانداران میکروسکوپی تنبل قادرند به‌طور قابل ملاحظه‌ای قدرت حیاتی خود را در مدت زمان‌های طولانی حفظ کنند.

سرپرست محققان این مؤسسه می‌گوید که تیم تحقیقاتی او مکانیزم زنده ماندن طولانی مدت جانداران میکروسکوپی تنبل را از روی صدماتی را که در حال انجماد در طول زمان می‌بینند را کشف کرده‌اند. دی.ان.ای (DNA) این جانداران صدمات وارده به خود را بازسازی کنند.

به هر حال جانداران تنبل هنوز نتوانسته‌اند رکورد زنده ماندن در حالت انجماد را که در گذشته متعلق به کرم‌های نماتود (nematode worm) با زنده ماندن در حالت انجماد برای مدت 39 سال بوده است را بشکنند.

مترجم: جواد ودودزاده جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها