برخی نسبت به نسخه فرانسه برای بحران حلب تردید دارند

تکاپوی غربی عربی برای نجات تروریست‌ها در حلب

یک بار دیگر سران شورای امنیت نشستی اضطراری را برای برقراری آتش‌بس درحلب برگزار کردند. این در حالی است که دو هفته پیش آتش‌بس حلب به‌دلیل کارشکنی‌های آمریکا و متحدان تروریستش نقض شد و دوباره جنگ با شدت هرچه تمام‌تر بر این شهر مصیبت‌زده خیمه زد.
کد خبر: ۹۵۴۰۱۸

شدت درگیری‌ها در حلب اینبار به حدی بود که روسیه و آمریکا را رودر روی هم قرار داد و زنگ‌های خطر نسبت به وقوع احتمالی یک جنگ هسته‌ای را در منطقه به صدا درآورد. روزهای پایانی هفته گذشته شاهد اظهارات تند مقامات آمریکایی و روسی بودیم که یکی از احتمال حمله نظامی واشنگتن به دمشق و دیگری از پاسخگویی صریح و سریع به هرگونه حمله‌ای از این دست می‌گفت. تهدید‌های آمریکا موجی از نگرانی‌ها را به وجود آورد و بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات جان کربی همتای آمریکایی خود که استفاده گزینه‌های غیردیپلماتیک در حل بحران سوریه را محتمل دانسته بود، گفت: شش سال جنگ، کشتار مردم بیگناه و بی‌دفاع، تخریب تمامی زیرساخت‌ها و آوارگی مردم سوریه، بی‌حاصلی توسل به خشونت، خونریزی و توسعه و ترویج تروریسم را بار دیگر به اثبات رسانده است.

از ژنو تا نیویورک

روزگذشته حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان روانه ژنو شد تا درباره بحران سوریه و بخصوص وضعیت حلب با مقامات سازمان ملل گفت‌وگو کند. همزمان خبر آمد که استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل در امور سوریه نیز در ژنو مستقر شده و قرار است به صورت ویدئو کنفرانس با نیویورک و مقر سازمان ملل در ارتباط باشد. در نیویورک نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی وضعیت حلب و بخصوص بررسی طرح پیشنهادی فرانسه تشکیل شد. جابری انصاری پس از دیدار با مقامات روسی راهی ژنو شده بود. از سوی دیگر مقامات فرانسوی متن قطعنامه پیشنهادی فرانسه برای برقراری آتش‌بس در حلب را تحویل مقامات روسی داده بودند. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ضمن ابراز این‌که ملاحظاتی دراین باره دارد، کلیات آن را پذیرفته بود. هنوز روشن نیست که قطعنامه پیشنهادی فرانسه دارای چه ابعاد و نکاتی است اما اگر تصویب شود یکبار دیگر در حلب آتش‌بس برقرار شده و بمباران‌ها متوقف خواهد شد.

این تلاش‌ها درحالی است که از یک طرف بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه با اعلام عفو عمومی کسانی که سلاح‌هایشان را برزمین بگذارند فضای تازه‌ای را برای آشتی به وجود آورده است. اسد در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه دو دانمارک گفت: مخالفان میانه‌رو یک توهم است. او با تأکید بر این‌که مبارزه با تروریسم لازمه راه‌حل سیاسی است، گفت: هرگز نمی‌پذیریم که تروریست‌ها به بخشی از سوریه تسلط یابند و وظیفه ما بهعنوان دولت، روبهرو شدن با واقعیت است. تروریست‌هایی وجود دارند که از طرف قدرت‌ها و کشورهای خارجی حمایت می‌شوند و ما باید از کشورمان دفاع کنیم. اسد یک بار دیگر یادآور شد که آمریکا نمی‌خواهد جنگ در سوریه تمام شود. دولت سوریه هفته گذشته از افراد مسلح بخصوص گروه‌های تروریستی خواست حلب را ترک کنند.

این درخواست با حمایت روسیه نیز مواجه شد و مقامات روسی بخصوص یادآور شدند که نیروهای وابسته به جبهه النصره (جبهه فتح الشام کنونی) باید هرچه زودتر حلب را ترک کنند. روسیه همواره بر این نکته تاکید داشته که آمریکا قصد ندارد به این گروه آسیبی برسد. جبهه النصره جزو گروه‌های تروریستی بود که آمریکا آن را در فهرست خود قرار داد. اما هرگز مشاهده نشد آمریکا علیه این گروه اقدامی کرده باشد. گروه تروریستی جبهه‌النصره در سال‌های گذشته از سوی سعودی‌ها و قطری‌ها حمایت مالی و تسلیحاتی می‌شده است. این گروه در شهر حلب حضوری پررنگ دارد و بخش‌های شرقی شهر را به کنترل خود درآورده است. هماکنون نیروهای ارتش سوریه حلب را محاصره کرده و بخش‌هایی از شمال و غرب آن را باز پس گرفته‌اند. بخش شرقی این شهر با جمعیتی معادل 270هزار نفر هنوز در کنترل گروه‌های تروریستی است.

ادامه درگیری‌ها

روز گذشته ارتش سوریه اعلام کرد بر تپه راهبردی شیخ سعید در جنوب شهر حلب مسلط شده است. این تپه راهبردی میان محله شیخ سعید و دو محله العامریه و السکری قرار دارد و بر این دو محله مشرف است. پنجشنبه نیز نیروهای ارتش سوریه در محله صلاح‌الدین مستقر شده و تروریست‌ها را به عقب‌نشینی وادار کردند. فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه شامگاه پنجشنبه 8 مهرماه در بیانیه‌ای از آغاز عملیات در محله‌های شرقی حلب خبر داد و از شهروندان سوری خواست تا از پایگاه‌ها و مواضع گروه‌های مسلح و تروریستی فاصله بگیرند. اگر آتش‌بس در حلب برقرار نشود این نبردها بزودی به نتیجه رسیده و می‌تواند بخش‌های شرقی شهر حلب را هم آزاد کند. باز پس‌گیری حلب پیروزی بزرگی برای دولت و ارتش سوریه و نیروهای مقاومت درکل منطقه خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها