البته در عالم احتمالات بهترین وضعیت این است که همه سناریوهای متصور را ببینم. سناریوهای مختلفی می تواند اتفاق بیفتد. یکی از آنها حل و فصل مسائل از طریق مذاکره و دیپلماسی است.
کد خبر: ۹۴۹۴۰

یک سناریو، این است که جمهوری اسلامی ایران را در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد قرار دهند. اگرچه به لحاظ مبانی حقوقی ، هیچ مستدلی برای آن وجود ندارد.
اگر ایران ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار گیرد، باز چند وضعیت متصور است. یکی بحث اولیه تحریم هاست که خود چند مرحله دارد، پس از مرحله تحریم ، فاز نظامی است.
فاز نظامی به 2بخش تقسیم می شود. یکی فاز نظامی کوتاه مدت و محدود به هدفهای مشخص و دوم فاز نظامی درازمدت. بخشی از حاکمیت امریکا بشدت روی گزینه نظامی کار می کند. حتی پس از اعلام دستیابی ایران به چرخه سوخت هسته ای ، فضای تبلیغاتی شدیدی راه انداختند.
آنها در تبلیغات خود تاکید می کنند که اگر وضعیت موجود ادامه پیدا کند ایران در آینده نزدیک ، بمب اتم هم می تواند بسازد؛ بنابراین باید خیلی سریع تاسیسات هسته ای ایران را هدف گرفت و به تعبیر خودشان برنامه هسته ای ایران را 5سال به تاخیر انداخت.
البته فکر می کنم این که امریکایی ها فاز نظامی را مطرح می کنند بیشتر یک تاکتیک است که طبق ضرب المثل معروف فارسی به مرگ می گیرند تا به تب راضی شود.
به نظر من فاز نظامی را با این هدف مطرح می کنند که به چین و روسیه بگویند اگر به تحریم ایران رای ندهید ما وارد فاز نظامی با ایران می شویم. در واقع می خواهند رای آنها را در تحریم ایران بگیرند.
به اعتقاد من امریکایی ها در حال حاضر شرایط حمله نظامی به ایران را ندارند. آنها به دنبال ایجاد یک نوع ائتلاف سیاسی هستند تا نظامی.
ممکن است در آینده در شرایط ائتلاف نظامی قرار بگیرند، ولی در حال حاضر این شرایط را ندارند یا معقول نیست در این زمینه حرکت کنند. درخصوص تحریم ها نیز فعلا دچار مشکلاتی هستند. امریکایی ها 2مرحله را می خواهند طی کنند. مرحله اول این است که کشورها را به اجماع برای تحریم برسانند. مرحله دوم این است که گام تحریم را از کجا آغاز و تا کجا پیش ببرند.
به نظر می رسد در هر دو گام دچار مشکلات جدی هستند. چینی ها راضی به تحریم نیستند و تلاش می کنند به گونه ای وضعیت پرونده هسته ای ایران را ساماندهی کنند که هم ایران دچار مشکلات جدی نشود و هم منافع آنان در ارتباط با امریکا ضربه نخورد.
مشکل چین این است که از یک طرف تراز تجاری این کشور با امریکا بالای 200میلیارد دلار در سال است و از طرف دیگر متشنج شدن منطقه به منافع چین ضرباتی وارد می کند. روسها نیز حرکتهایی می کنند که پرونده ایران به فاز تحریم نرسد.
اگر امریکایی ها بتوانند ائتلافی برای تحریم ایجاد کنند موضوع بعدی این است که تحریم از کجا آغاز شود. البته سوابق نشان می دهد امریکایی ها سیاست گام به گام و هدایت شده ای را دارند پیش می برند و هدف آنان ایجاد اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها