یک عصرتا غروب آفتاب با زنان معتاد و بی‌خانمان در «شلتر» بانوان شوش

زیرسقف زنانه‌ترین سرپناه

اکران ویژه مستند سینمایی «آوانتاژ » با حضور عوامل، کاراکترهای فیلم، خانواده های درگیر اعتیاد، کارتن خواب های بهبود یافته و تعدادی از هنرمندان در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۸۶۷۷
نمایش ویژه مستند «آوانتاژ» با حضور کارتن خواب ها +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، آین اکران های خصوصی و ویژه برای آثار سینمایی به طور معمول تعریفی مشخص در ذهن اهالی هنر و سینما دارند اما اکران ویژه مستند سینمایی «آوانتاژ » در فرهنگسرای ارسباران با برهم زدن بسیاری از معادلات معمول، شبی متفاوت و خاطره انگیز برای سینمای مستند ایران و برای بخش مهمی از آسیب دیدگان اجتماعی یعنی کارتن خواب های بهبود یافته اعتیاد و قربانیان مواد مخدر را رقم زد.

آوانتاژ مستندی 70 دقیقه ای به کارگردانی محمد کارت است که با کیفیت فرم و محتوای کنونی، می توان آن را جز آثار ارزشمند و تاثیرگذار سینمای مستند ایران در ژانر اجتماعی طی چند سال اخیر دانست.

این فیلم داستان بهبودی و رهایی کارتن خواب های بهبود یافته اعتیاد است که از آخرین و تلخ ترین نقطه برخاسته اند و به نبرد با زندگی پرداخته اند، که بازی فوتبال با تیم پیشکسوتان استقلال تهران نماد همین نبرد در «آوانتاژ» است.

روایتی از یک تیم که هر کدام از کاراکترها پازل وار محتوای فیلم را تکمیل می کنند. برای فیلم و کارگردان در برابر حال و آینده، گذشته کاراکترها اهمیت چندانی ندارد و این یکی از وجوهات تمایز محتوای این اثر با آثار دیگر با چنین موضوعاتی است.



این فیلم در «سرای امید» ساخته شده که محل اقامت بهبود یافتگان تحت حمایت جمعیت طلوع بی نشان هاست.

این جمعیت با تمرکز بر بهبودی روحی، جسمی، فردی و اجتماعی افراد کارتن خواب، سابقه درخشانی در بهبودی و پایداری افراد درگیر با اعتیاد و کارتن خوابی دارد.

در این مراسم که در واقع اکران ویژه ای از فیلم برای بهبودیافتگان سرای امید، قربانیان اعتیاد و خانواده های آنها بود هنرمندانی چون محمدعلی بهمنی، حبیب رضایی،فرشته صدر عرفایی ، عزیزالله حمیدنژاد، فرید سجادحسینی، علیرضا آقاخانی، محمد آفریده، امیرتاجیک، سعید خانی، نسیم قاضی زاده، محسن استادعلی، جعفرصانعی مقدم، الهام جعفرنژاد، مهدی آقاجانی، اکبرعالمی و همچنین سلیم غفوری مدیر شبکه مستند و محسن سلیمانی، مدیر هنری منطقه سه و رییس فرهنگسرای ارسباران حضور داشتند.



شاید بارزترین ویژگی و تفاوت این مراسم با اکران هایی از این دست را بتوان نحوه تقدیر از کاراکترهای فیلم دانست.

کاراکترهای این مستند سینمایی که همگی از بهبودیافتگان اعتیاد و کارتن خوابی بودند توسط کارگردان و گروه تولید مورد تقدیر قرار گرفتند.

تقدیری که بیش از آنکه به جهت حضورشان در این اثر باشد به جهت ایستادگی و پایداری این افراد در بهبودی و مبارزه با ناملایمات زندگی است که این حرکت گروه فیلمساز لحظات تاثیرگذار و ویژه ای را در سالن ارسباران ساخت.



محمد کارت کارگردان مستند داستانی«آوانتاژ»در این مراسم گفت: من مدت های طولانی است که با این افراد زندگی می کنم. به شخصه از بچه های طلوع بی نشان ها مبارزه و سبک زندگی را یاد گرفتم و فکر می کنم که بچه های گروه و عوامل فیلم هم این استقامت را آموخته اند.

وی افزود: امیدوارم این الگو بتواند برای شبکه مستند که قرار است این مستند را پخش عمومی کند هم به تمام کشور گسترده شود.

این مستند ساز ادامه داد: امیدوارم شرایطی بوجود آید که سرای امید موسسه طلوع بی نشان ها در اختیار افراد بی سرپناه قرار گیرد و امید این جمعیت مردمی ناامید نشود. این اکران ویژه برای افرادی که درد اعتیادرا می فهمند برای من اهمیت زیادی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها