وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

جزئیات خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به خرید هواپیماهای نو از بوئینگ و ایرباس پس از 50 سال گفت: شرط خرید هواپیماهای دست‌دوم، پایین بودن سن ناوگان و سال ساخت بعد از 2000 میلادی است.
کد خبر: ۹۴۸۳۸۶

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در بخش خبری ساعت 21 شبکه اول سیما با اشاره به صدور مجوز فروش هواپیما به ایران از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا افزود: توافق کلی ما با ایرباس برای خرید حدود 118 فروند، با ATR برای دریافت 20 فروند و با بوئینگ برای خرید 108 فروند هواپیماست که باید طی هشت سال به ایران تحویل داده شوند.

وی تصریح کرد: مجوزها از OFEC (خزانه‌داری آمریکا) اخذ شده و حالا بعد از 40 سال تحریم خرید بوئینگ، می‌توانیم مستقیم از این شرکت هواپیماسازی خرید کنیم و این اتفاق بسیار بزرگی در صنعت هوانوردی و تجارت بین‌المللی برای ایران است. وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بتدریج تمام مجوزهای لازم اخذ خواهد شد، اظهار کرد: دریافت این مجوزها خواست بازار جهانی است، بنابراین هیچ کس نمی‌تواند در آن خللی ایجاد کند.

آخوندی با اشاره به زمان تحویل هواپیماها بیان کرد: طبق مفاد قرارداد، تحویل این هواپیماها در سال 2016 شروع‌ می‌شود و تا هشت سال این روند ادامه خواهد داشت و امیدواریم در پاییز و زمستان، اولین هواپیما را وارد ایران کنیم.

وی با اشاره به اظهارات برخی مبنی بر درخواست ایران برای کاهش تعداد هواپیماهای سفارش داده‌ شده، تصریح کرد: چنین مساله‌ای مطرح نیست و طبق قرارداد در طول هشت سال این هواپیماها تحویل ایران خواهند شد و همان‌طور که می‌دانید تولید هواپیما براساس سفارش انجام می‌شود. همچنین این حجم از هواپیما در هیچ نقطه‌ای از جهان یکجا تحویل نمی‌شود. به گفته وزیر راه و شهرسازی، اولین سری هواپیماها از هر دو شرکت ایرباس و بوئینگ تحویل ایران‌ایر خواهد شد، اما این چراغ سبزی برای تمام ایرلاین‌های ایرانی جهت ورود به مذاکره و خرید هواپیماست؛ به طوری که چند ایرلاین ایرانی هم‌اکنون با هر دو شرکت بوئینگ و ایرباس وارد مذاکره شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها