در پی افشاگری پاول درباره تسلیحات هسته ای اسرائیل

جان کربی از پاسخ درباره کلاهک های هسته ای اسرائیل طفره رفت

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از پاسخ دادن به سوال خبرنگاری در خصوص کلاهک های هسته ای رژیم صهیونیستی طفره رفت.
کد خبر: ۹۴۶۳۳۶
جان کربی از پاسخ درباره کلاهک های هسته ای اسرائیل طفره رفت

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، جان کربی از دادن پاسخ به این سؤال طفره رفت که چرا اسرائیل، با وجود که 200 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد و پیمان عدم گسترش سلاح های هسته ای را نیز امضا نکرده است، تحت تحریم قرار نمی گیرد.

وی به این سؤال که چرا وقتی ایران و کره شمالی به علت برنامه های هسته ای شان تحریم می شوند، اسرائیل به‌ خاطر کلاهک‌های هسته‌ای اش با تحریم مواجه نمی‌شود، پاسخ نداد و همچنین نگفت که چرا کمک های آمریکا به اسرائیل - که کلاهک های هسته ای دارد ولی پیمان عدم اشاعه سلاح های هسته ای را امضا نکرده است - قطع نمی شود.

در خلال کنفرانس خبری روزانه جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، که روز گذشته (جمعه) برگزار شد، یکی از خبرنگاران از وی درباره یکی از ایمیل های کالین پاول، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا، که اخیراً هک شده و نشت پیدا کرده است، سؤال کرد و گفت: در آن ایمیل تصریح شده است که اسرائیل 200 کلاهک هسته ای دارد و پیمان عدم گسترش سلاح های هسته ای را نیز امضا نکرده است.

خبرنگار گفت: براساس قوانین آمریکا، این کشور باید کمک های خود را به اسرائیل - به این دلیل که قدرتی هسته ای است، ولی پیمان عدم گسترش سلاح های هسته ای را امضا نکرده است - قطع کند.

جان کربی تلاش کرد از دادن هرگونه پاسخ به این سؤال طفره رود و از اینرو گفت: آیا شما نباید این سؤال را کالین پاول بپرسید؟ من قطعاً درباره آن ایمیل های رد و بدل شده، صحبت نخواهم کرد.

خبرنگار پرسید: از اینرو، شما می گویید که اسرائیل تسلیحات هسته ای ندارد؟

کربی: من یقیناً مسائل امنیتی را از این تریبون بحث نخواهم کرد و هیچ اظهار نظری نیز در این خصوص ندارم.

خبرنگار که دست بردار نبود، افزود: بسیار خوب، این ایمیل می گوید: «پسران در تهران (مقامات دولتی ایران) می دانند که اسرائیل 200 کلاهک هسته ای دارد که تمام شان به سوی تهران نشانه گیری شده اند و ما (آمریکا) نیز هزاران (کلاهک هسته ای) داریم.» منظورم این است که آگاهی درباره برنامه هسته ای اسرائیل وجود دارد، که باعث می شود کمک های آمریکا به اسرائیل غیرقانونی باشد.

جان کربی: من تصور می کنم که به سؤال شما پاسخ داده باشم. خبرنگار ادامه داد: اجازه دهید این را بپرسم: آیا استنباط من از قانون آمریکا صحیح است که ما مجاز نیستیم از یک قدرت هسته ای که پیمان عدم اشاعه سلاح های هسته ای را امضا نکرده است، حمایت کنیم؟

کربی: توجه کنید، روشن است که آمریکا از پیمان عدم گسترش سلاح های هسته ای حمایت می کند. من کارشناس حقوقی در این زمینه نیستم و یقیناً درباره جزییات رد و بدل شدن ایمیل هایی که شما آن را برملا کردید، صحبت نخواهم کرد. این برای من شایسته نیست که به هر طریقی در این خصوص اظهارنظر کنم و لذا این کار را نخواهم کرد.

خبرنگار در بخش دیگری از این کنفرانس خبری باز هم به این موضوع بازگشت و گفت: من سؤال دیگری درباره کره شمالی دارم: ما می دانیم که در واکنش به اشاعه هسته ای توسط کره شمالی، تحریم هایی بر آن کشور تحمیل شده است. همچنین تحریم هایی علیه ایران اِعمال شده بود، که در واکنش به اتهامات اشاعه هسته ای بود و اکنون ما این ایمیل را از کالین پاول داریم که می گوید اسرائیل 200 سلاح هسته ای دارد. چرا اسرائیل با هیچیک از عواقبِ آن، مواجه نمی شود؟

جان کربی خطاب به این خبرنگار که بار دیگر این مسئله را مطرح کرده بود، گفت: این روشی بسیار خلاقانه بود که توسط آن شما بار دیگر به همان سؤالی بازگشتید که قبلاً در همین نشست خبری از من پرسیده بودید، اما من شما را به متن این کنفرانس خبری که امروز بعد از ظهر منتشر خواهد شد ارجاع می دهم که ببینید من پیشتر (در پاسخ به سؤال شما) چه گفته بودم.

خبرنگار: آیا من می توانم فقط همین سؤال را بپرسم که آیا شما از ایمیل کالین پاول مطلع هستید؟

جان کربی: خیر، من از آن اطلاع ندارم.

خبرنگار: اوه

جان کربی: من آن (ایمیل) را ندیده ام و نمی توانم درباره آن صحبت کنم و صادقانه می گویم که، آقا، حتی اگر من آن را دیده بودم، وارد چنین بحثی از این تریبون نمی شدم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها