تومور مغزی حدود 2 درصد تومورهای انسان را تشکیل می‌دهد، ولی به علت محل قرارگیری آن، مرگ و میر در این زمینه شش برابر بیشتر از تومور دیگر قسمت‌های بدن است.
کد خبر: ۹۴۵۷۹۶

دکتر اصغر شریفی، فوق‌تخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در گفت‌وگو با جام‌جم در این باره می‌گوید: شیوع تومورهای مغزی در آقایان بیشتر از خانم‌هاست. همچنین در بین کودکان شیوع تومورهای مغزی و سرطان خون شایع است. تحقیقات نشان می‌دهد، افراد دارای تحصیلات دانشگاهی، مشاغل تخصصی یا حقوق بالا بیش از افراد دارای تحصیلات پایین‌تر به تومور مغزی مبتلا می‌شوند. وی می‌افزاید: شیوع تومورهای مغزی بدخیم بیشتر از تومورهای خوش خیم است. در برخی موارد تومورهای خوش خیم به مرور زمان طی ده سال به تومورهای بدخیم تبدیل می‌شود.

رابطه لوازم آرایش و تومورهای مغزی

طبق تحقیقات و مطالعات انجام‌شده از جمله عوامل محیطی که باعث تومورهای مغزی می‌شوند، میدان‌های مغناطیسی، بعضی غذاهای مانده، تنباکو و لوازم آرایشی، برخی پستانک‌های بچه و بطری‌هاست. وی با اشاره به این‌که تومور مغزی در بیشتر موارد با علائم افزایش فشار مغز خود را نشان می‌دهد، می‌گوید: رایج‌ترین علائم تومور مغزی و افزایش فشار مغز، تهوع صبحگاهی، سردرد، اختلالات شناختی و هوشیاری شبیه آلزایمر و وزوز گوش است.

لطفا برچسب آلزایمر نزنید

نکته حائز اهمیت این است که اگر کسی با اختلالات شناختی مراجعه کرد، بلافاصله برچسب آلزایمر نزنیم. البته سردردهای صبحگاهی همیشه خطرناک نیستند و میگرن هم می‌تواند از علل ایجادکننده این سردردها باشد.

به مبارزه با تومور بروید

دکتر شریفی در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان از تومورهای مغزی پیشگیری کرد می‌گوید: به طور کلی پرهیز از ضربات مغزی و ورزش‌هایی که به ضربه مغزی منجر می‌شود و کاهش استرس از ابتلا به تومور مغزی جلوگیری می‌کند.

وی می‌افزاید: ویتامین‌های گروه D و C و آبمیوه‌های طبیعی باعث کاهش خطر ابتلا به تومورهای مغزی در کودکان و هم در بالغین می‌شود. با نظارت پزشک بر اساس اندازه ضایعه و محل قرار گیری درباره اقدام درمانی تصمیم گرفته می‌شود. در صورتی که محل قرارگیری تومور خوش‌خیم در دسترس نباشد، جراحی صورت نمی‌گیرد.

تومور کاذب مغزی چیست؟

سودوتومور مغزی یا تومور کاذب مغزی نام یکی از بیماری‌های مغزی است که در آن بدون وجود تومور مغزی، علائم آن مثل سردرد و تهوع و استفراغ و وزوز گوش پیشرونده وجود دارد. وی با اشاره به این موارد می‌گوید: فشار مغز در تومور کاذب مغزی بدون دلیل مشخصی افزایش می‌یابد و بتازگی این بیماری را افزایش بدون علت یا با علت ناشناخته فشار مغز می‌نامند.

علائم اصلی تومور کاذب مغزی

مهم‌ترین مشخصه آن کاهش بینایی گذرا و سرگیجه بوده و از علائم همراه بیماری می‌تواند باشد. هر چند ارتباط چاقی با این بیماری قطعی نیست اما کاهش وزن در افراد چاق باعث بهبود وضعیت می‌شود. نابینایی نیز ممکن است در این بیماری ایجاد شود . وی می‌افزاید: در این بیماری سردرد ژنرالیزه (کل سر) رخ می‌دهد که شب‌ها بدتر می‌شود و اغلب در ساعات اولیه صبح بیمار را از خواب بیدار می‌کند و با حرکات ناگهانی مثل سرفه تشدید می‌یابد.

افزایش شیوع تومور کاذب مغزی بین زنان

دکتر شریفی می‌گوید: این بیماری در زنان شایع‌تر است و در افراد چاق و با قاعدگی نامنظم یا افرادی که دچار افزایش قابل توجه وزن قبل از قاعدگی می‌شوند بیشتر است.

داروهای مهم برای ایجاد این بیماری شامل استفاده نابجا از کپسول تتراسیکلین و نالیدیکسیک اسید و کوتریموکسازول و دوز بالای ویتامین A و سایمتیدین و پردنیزولون و قطع کورتون است. دکتر شریفی با اشاره به این‌که این داروها باید با تجویز پزشک مصرف شود، می‌گوید: به طور کلی تشخیص بیماری با معاینات عصبی کامل توسط متخصص مغز و اعصاب امکان پذیر بوده و درمان آن در مراحل خفیف و متوسط با درمان دارویی و در مراحل شدید بنا به تشخیص جراحی لازم است.

نقش خانواده در بهبود و کنار آمدن با بیماری

اگر یکی از اعضای خانواده شما به این بیماری مبتلا شد لطفا خونسردی خود را حفظ کنید و سریع به پزشک مراجعه کنید و زمان را از دست ندهید. استرس شما کمکی به بیمار نمی‌کند و فقط این نگرانی‌ها روند اثرات بیماری او را سرعت می‌بخشد. شما می‌توانید با حمایت از بیمارتان در تمام مراحل از جمله شیمی‌درمانی کمک کنید تا او از افکار منفی دور شود. برای بهتر شدن روحیه بیمار بهتر است از هرگونه اظهار نظر شخصی اطرافیان جلوگیری کنید چرا که فشار روانی، حال بیمار را گاهی بدتر می‌کند. علاوه بر همه اینها کمی در برخورد با بیمار صبوری به خرج دهید و غرزدن‌های او را به جان بخرید. به او حق بدهید. او یک درصد احتمال نمی‌داده است که تومور در گوشه‌ای از مهم‌ترین عضو بدنش صاحبخانه شده است.

با ورزش از تومور مغزی فرار کنید

اگر اضافه‌وزن دارید زودتر تصمیم بگیرید لاغر شوید. چاقی یکی از نکات مهم در بروز تومور است. هرچه زودتر سبک زندگی‌تان را تغییر دهید. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از لحاظ فیزیکی فعال‌ترند، 27 درصد کمتر از افرادی که بی‌تحرکند تومور را در خود بروز می‌دهند. اگر شاخص توده بدنی‌تان 25 تا 9/29 است 21 درصد و با شاخص توده بدنی 30 به بالا، 54 درصد بیشتر احتمال دارد که گرفتار تومور مغزی شوید. تغییر رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی می‌تواند به کاهش وزن شما و مبتلا نشدن به سایر سرطان‌ها کمک کند.

تومور مغزی در صورت ایرانی‌ها

آیا می‌دانید 30 درصد مواد آرایشی منطقه خاورمیانه در ایران مصرف می‌شود. در سال‌های اخیر، با افزایش استفاده از مواد آرایشی توسط خانم‌ها در ایران، آمار رشد سرطان تا حد قابل توجهی بالا رفته است. اگر از جمله افرادی هستید که نمی‌توانید استفاده از لوازم ارایشی را بی‌خیال شوید پس لازم است بدانید مواد موجود در لوازم آرایش، شما را به سمت سرطان‌ها از جمله تومور مغزی هدایت می‌کند.

توانبخشی پس از درمان

اگر خدای نکرده، مبتلا به تومور مغزی شدید چه اتفاقی می‌افتد؟ تومورهای مغزی در بخش‌هایی از مغز که مهارت‌های حرکتی، گفتار، بینایی و تفکر را کنترل می‌کند، گسترش می‌یابد. اگر شما یا اطرافیان‌تان دچار این بیماری شدید، توانبخشی بخش ضروری است که می‌تواند در بهبود عملکرد بدن بعد از بیماری کمک کند. پزشک فرد مبتلا را به خدماتی که می‌تواند به او کمک کند ارجاع می‌دهد. فرد با فیزیوتراپی می‌تواند مهارت‌های حرکتی یا قدرت عضلانی از دست رفته را بازیابد. کار درمانی می‌تواند به بیمار برای بازگشت به فعالیت‌های عادی روزانه کمک کند.همچنین پاتولوژیست گفتاری به بیمار در مشکل گفتاری کمک می‌کند.

هانیه ورشوچی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها