رسانه‌های وابسته به سعودی‌ها، برخی گروه‌های تروریستی فعال در سوریه و رژیم صهیونیستی به صورت همزمان و هماهنگ دست به کار شده‌اند تا اجازه ندهند آتش‌بس در سوریه دوام آورده و پایدار بماند. دراین میان صهیونیست‌ها جزو نخستین کسانی بودند که بصراحت اعلام کردند آتش‌بس در سوریه به ضرر این رژیم خواهد بود. رسانه‌های وابسته به دلارهای نفتی عربستان و قطر نیز از روز گذشته همزمان با اجرای نخستین روز آتش‌بس به انتشار گزارش‌ها و خبرهایی اقدام کردند که وانمود می‌کرد ارتش سوریه آتش‌بس را نقض کرده است .
کد خبر: ۹۴۴۹۲۸

واقعیت این است که پنج سال جنگ خونین در سوریه اگر برای هیچ طرفی سود نداشت برای رژیم صهیونیستی بسیار سودآور بود، زیرا از یک سو کشور سوریه به عنوان محور مقاومت درگیر جنگی داخلی و خانمان‌سوز شد و از سوی دیگر حزب‌الله لبنان را به جای درگیری با رژیم صهیونیستی درگیر یک مساله حاشیه‌ای در سوریه کرد. به گونه‌ای که حزب‌الله مجبور شد بخشی از نیروهای خود رابرای حفاظت از مرزهای لبنان و بخشی دیگر را برای حفظ اماکن مقدس مذهبی به داخل خاک سوریه اعزام کند. این مساله به کلی خیال اسرائیل را از هرگونه درگیری در مرزهای لبنان راحت کرده بود .

از همین روست که به محض شنیدن صدای آتش‌بس، صهیونیست‌ها زنگ خطر را برای خود به صدا درآورده و حتی از دو روز گذشته حملات ایذایی هواپیماهای صهیونیستی در خاک سوریه از سر گرفته شده است. در یک اظهارنظر یوال استاینیتس، وزیر امور انرژی و زیرساخت اسرائیل در واکنش به توافق آتش‌بس در سوریه گفت: این توافق برای ما بد است، زیرا دمشق را به اردوگاه مقدم دشمنان اسرائیل بدل خواهد کرد. وی روز دوشنبه در گفت‌وگو با رادیو اسرائیل گفت: هر چند این توافق، این درگیری پنج‌ساله را متوقف می‌کند ولی ظاهرا برای اسرائیل بد است. این توافق احتمالا جنگ داخلی را در سوریه به پایان خواهد برد و سوریه را به سوی تشیع سوق داده و آن را به اردوگاه مقدم دشمنان اسرائیل، یعنی ایران و حزب‌الله لبنان تبدیل می‌کند.

حملات ایذایی

ارتش سوریه دیروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، موفق شده است یک هواپیمای رژیم صهیونیستی را به همراه یک پهپاد شناسایی ساخت آمریکا، سرنگون کند. این خبر بلافاصله از سوی منابع صهیونیستی تکذیب شد. به گزارش فارس، سخنگوی ارتش صهیونیستی ضمن تائید شلیک دو موشک زمین به هوای سام، گفت: هیچ پرنده اسرائیلی از سوی ارتش سوریه منهدم نشده است !

پیشتر گفته شد جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد دیروز در عملیاتی تجاوزکارانه مواضع توپخانه‌های ارتش سوریه را در قنیطره هدف قرار دادند. طی دو روز گذشته نیز گفته شد صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند به کمک برخی گروه‌های تروریستی جبهه‌ای را در قنیطره علیه سوریه باز کنند .

در این ارتباط، انیس نقاش، کارشناس مسائل استراتژیک به تسنیم توضیح داد: این بزرگ‌ترین دلیل می‌تواند باشد که اعلام آتش‌بس در ژنو به معنای آن است که همه طرف‌های درگیر در سوریه یا طرف‌های منطقه‌ای که از آن متضرر شده‌اند، زیر بار آن نخواهند رفت . نقاش اشاره کرد که دخالت‌های تدریجی اسرائیل چیزی جز آغاز حمایت از گروه‌های مسلح به صورت علنی و به شیوه آنچه در جنوب لبنان رخ داد، نیست. به این ترتیب که این گروه‌ها در خاک سوریه بجنگند و در صورت نیاز، هواپیماها یا توپخانه اسرائیل برای حمایت از آنها وارد عمل شود . وی اظهار کرد: آنچه امروز در جنوب سوریه رخ می‌دهد، شکی نیست که آغازی برای مداخله علنی اسرائیل در جبهه جنگ برای تغییر موازنه قدرت و حفظ منافع اسرائیل در منطقه است، زیرا آنها می‌ترسند که منطقه، تحت سیطره ارتش سوریه و متحدان آن درآید، چرا که اسرائیل از میزان خطرات آن خوب آگاه است و به همین دلیل از هم اکنون به دلیل حفظ منافع خود در آینده، عملیات تاکتیکی و مداخله‌های خود را به صورت محتاطانه انجام می‌دهد.

نقض‌های موضعی

گرچه خبرگزاری‌های خارجی می‌گویند آتش‌بس در سوریه تاکنون پایدار بوده و جز موارد معدود، نقض عمده‌ای در آن صورت نگرفته است اما رسانه‌های وابسته سعودی‌ها همچنان با آوردن اخبار ضد و نقیض چنان وانمود می‌کنند که ارتش سوریه آتش‌بس را نقض کرده است . رویترز دیروز به نقل از گروه موسوم به ناظر حقوق بشر سوریه اعلام کرد در آغاز دومین روز آتش‌بس، آرامش در سراسر سوریه برقرار است. این گروه تصریح کرد که تاکنون حتی یک مورد تلفات غیرنظامی نیز طی 15 ساعت گذشته از زمان آغاز آن ثبت نشده است. در همین خصوص، آسوشیتدپرس نیز به نقل از گروه ناظر حقوق بشر سوریه اعلام کرد که در بیشتر مناطق این کشور آرامش برقرار است و فقط چند مورد کوچک از نقض آتش‌بس در استان حماه گزارش شده است.

البته دولت سوریه اعلام کرد، گروه‌های مسلح با حمله به محله‌های الزهرا و الملاح در حلب آتش‌بس را نقض کرده‌اند. در همین حال مخالفان سوری نیز به نوبه خود مدعی شدند ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمان آن با نقض آتش‌بس چند بار اقدام به بمباران و گلوله‌باران مناطق تحت کنترل آنها در حلب کرده‌اند. با این حال ارتش سوریه بصراحت اعلام کرد متعهد به اجرای آتش‌بس طی هفت روز است .

کارشکنی رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها

حسین رویوران

کارشناس مسائل خاورمیانه

با اجرایی شدن آتش‌بس یک هفته‌ای در سوریه، شاهدیم که عربستان سعودی با کمک نیروهای خود در این کشور به دنبال ایجاد کارشکنی در این روند است. صهیونیست‌ها نیز علنا مخالفت خود را با این مساله ابراز کرده‌اند. دلیل این‌گونه اقدامات چیست؟

در حال حاضر توافقی که در سوریه به وجود آمده، بین دو قدرت بزرگ جهانی یعنی آمریکا و روسیه شکل گرفته و طبیعی است که ضمانت اجرایی نسبتا بالایی داشته باشد. به همین دلیل هم اسرائیل احساس می‌کند که ایالات متحده به هیچ وجه با او در این زمینه مشورت نکرده و هم عربستان این احساس را دارد که منافعش در سوریه در نظر گرفته نشده است. به همین دلیل از این توفق ناراضی هستند، اما آیا این نارضایتی می‌تواند به آنها اجازه دهد که علیه این توافق اقدامی انجام بدهند؟ به نظر می‌رسد چنین مساله‌ای وجود ندارد. به هر حال مخالفت با آمریکا برای اسرائیل و همچنین عربستان هزینه خواهد داشت. به همین دلیل به نظر می‌رسد این نوع اظهارنظرها نمی‌تواند به صورت مستقیم آن را بر هم بزند، اما مساله‌ای که مطرح است این‌که آنها به صورت غیرمستقیم می‌توانند با استفاده از عوامل خود در این زمینه کارشکنی کنند. علت اصلی این است که حد و مرزهای این توافق کاملا روشن نیست و متاسفانه عدم وضوح و ابهام می‌تواند زمینه سوءاستفاده گروه‌های طرفدار عربستان و همچنین اسرائیل را فراهم کند.

طی چند سال اخیر این بحث همواره مطرح بود که رژیم صهیونیستی برنده ناآرامی‌های منطقه است. آیا این کارشکنی‌ها در جهت همین موضوع است؟

اسرائیل در گذشته با برتری نظامی، امنیت خود را حفظ می‌کرد، اما از زمانی که این برتری نظامی در مقابل حزب‌الله در جریان جنگ 33 روزه از بین رفت، اسرائیل ابزار برتر دیگری در اختیار نداشت، در نتیجه به سمت این سیاست گرایش پیدا کرد که امنیت اسرائیل را در ناامنی منطقه تعریف کند. به همین دلیل اسرائیل همواره از ناامنی در منطقه حمایت ‌کرده و خواهد کرد، اما نباید این مساله را نادیده گرفت که بحران سوریه تک‌بعدی نیست، یعنی اگر اردن، ترکیه و غرب نباشند، اسرائیل نیز نمی‌تواند کاری انجام دهد. اسرائیل یکی از بازیگران است، به همین دلیل اگر ترکیه و اردن به تعهدات خود پایبند باشند، تاثیرگذاری اسرائیل محدود خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها