رسانه های آمریکایی مهمترین نکات خلاصه بررسی و گزارش اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی) در مورد پرونده سرورهای شخصی دوران وزارت هیلاری کلینتون را منتشر کردند.
کد خبر: ۹۴۰۷۶۲
خلاصه پرونده ایمیل های کلینتون منتشر شد

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس ضمن غیرمعمول خواندن اقدام اف بی آی، خبر داد که در این فایل ها خلاصه ای از مصاحبه 3 ساعته ای که ماموران آن اداره در ماه ژوئیه با هیلاری کلینتون انجام دادند نیز وجود دارد. علاوه بر این سیر کامل وقایع مربوط به این پرونده و تمهیدات بازرسان برای تعیین ماهیت پرونده و تشخیص جنایی بودن یا نبودن آن نیز قید شده است.

آسوشیتدپرس اهم یافته های خود از این تحقیقات را به شرح ذیل منتشر کرد:

آغاز ماجرا

هیلاری کلینتون به اف بی آی گفت که در اوائل سال 2009 به دستیارانش دستور داد تا ایمیل شخصی ساخته و به منظور تسهیل امور حساب شخصی خود را به سیستم ایمیلی که کارمندان همسرش بیل کلینتون نگهداری می کردند منتقل کنند.

وی می دانست که سرور ایمیل شخصی در زیرزمین خانه اش در شهر چاپاکوآ ایالت نیویورک قرار داشت اما از سخت افزار، نرم افزار و پروتکل های امنیتی سرور، اطلاعی نداشت.

طبق تحقیقات اف بی آی، کلینتون در ژانویه 2009 با کالین پاول وزیر امور خارجه پیشین آمریکا تماس گرفت و از او در مورد زمان وزارتش که از گوشی بلک بری استفاده می کرد، سوال کرد.

پاول به او هشدار داد که اگر از گوشی بلک بری، استفاده «کاری» کند ایمیل هایش در زمره سوابق رسمی و عمومی قرار خواهند گرفت.

پاول به کلینتون گفت: خیلی مراقب باش. من برای آنکه گیر نیفتم، صدای آن را در نیاوردم و از سیستم هایی که اطلاعات را ثبت و ضبط می کردند نیز استفاده نکردم.

کلینتون علاوه براین به بازرسان گفت: به یاد نمی آورد که او را در مورد خط مشی ایمیل وزارت امور خارجه راهنمایی کرده باشند و خود او نیز به صراحت درخواست مجوز حساب ایمیل شخصی یا سرور آن را نکرد.

سردرگمی در طبقه بندی

کلینتون به اف بی آی گفت: توجهی به سطوح مختلف طبقه بندی اطلاعات نکرد هرچند اظهار داشت که برخورد او با انواع اطلاعات طبقه بندی شده یکسان بود.

وی اظهار کرد که نمی تواند مثالی از نحوه تعیین طبقه بندی اسناد ارائه دهد و به ماموران گفت که بر کارمندان مجرب اتکا می کرد تا اطلاعات طبقه بندی شده را نشانگ ذاری کرده و با آنها سر و کار داشته باشند.

در بخشی از مصاحبه، ماموران ایمیلی از سال 2012 را در اختیار کلینتون قرار دادند که در ابتدای یکی از پاراگراف های آن نشانه «C» قرار گرفته بود.

گرچه این نشانه حاکی از محرمانه بودن (Confidential) آن پاراگراف بود، کلینتون معنای آن را نمی دانست. وی گفت که شاید «C» نشان از ترتیب الفبایی پاراگراف باشد.

به هر حال، کلینتون گفت که برداشت او از محتوای ایمیل مزبور، پیام تسلیت بوده و محرمانه بودن آن را زیر سوال برد.

فکس نامستند

ماموران اف بی آی پرسش هایی در مورد یکی از ایمیل های سال 2011 مطرح کردند. کلینتون در این ایمیل خواسته بود تا به جای فکس امن، سندی را از طریق ایمیل به او ارسال کنند. این ایمیل کلینتون و دستیارش جیک سولیوان اوائل امسال افشا شد و سر و صدای فراوانی در عرصه سیاست به پا کرد.

کلینتون قصد داشت تا برخی از نکات و موضوعات مورد بحث را دریافت کند. پس از آنکه سولیوان خبر داد که به دلیل مشکلاتی نمی تواند از طریق فکس امن سند را به او ارسال نماید، کلینتون پیشنهاد کرد تا دستیارش آن سند را نامستند کرده و بدون مشخص شدن سربرگ از طریق عادی ارسال نماید.

کلینتون به بازرسان گفت که می دانست سند «نامستند» سندی است که سربرگ رسمی ندارد و غیرقابل ارتباط با دولت آمریکا است. وی گفت که به اعتقاد او این عمل سابقه ای 200 ساله دارد.

زمانی که ماموران ایمیل مزبور را به او نشان دادند، وی به خاطر آورد که از سولیوان خواسته بود تا سربرگ وزارت را بردارد و «نکات و موضوعات مورد بحث» طبقه بندی نشده را ارسال کند.

با این حال وی گفت که قصد حذف علائم طبقه بندی سند را نداشته و به خاطر نمی آورد که در این مورد به خصوص پیامی نامستند یا فکس امن دریافت کرده باشد.

نگهداری و حذف ایمیل ها

شریل میلز دستیار کلینتون به اف بی آی گفت که کلینتون در دسامبر 2014 تصمیم گرفت که دیگر نیاز ندارد که به ایمیل هایی که بیش از 60 روز در سرور قرار دارند دسترسی داشته باشد.

میلز سپس از فردی که در تحقیقات اف بی آی ناشناس عنوان شده خواست تا تنظیمات ذخیره ایمیل های آدرس (clintonmail.com) را بدین منظور تغییر دهد.

پس از آنکه در ماه مارس 2015 استفاده کلینتون از حساب شخصی ایمیل در رسانه ها فاش شد، یکی از کمیته فرعی حملات بنغازی مجلس آمریکا درخواست کرد تا ایمیل های مربوط به این حادثه حفظ شده و تحویل داده شوند.

در یکی از روزهای 25 تا 31 مارس و هفته ها پس از آنکه وجود سرورها بر ملا شده بود، فرد ناشناس به خاطر آورد که پس از گذشت چند ماه تغییرات مورد نظر در نگهداری ایمیل ها را هنوز اعمال نکرده است.

شخص مزبور در ایمیلی به اف بی آی نوشت که در اواخر ماه مارس آرشیو ایمیل ها را پاک کرد. وی گفت که با برنامه بلیچ بیت (BleachBit) این کار را انجام داد.

تکالیف قانون دسترسی آزاد به اطلاعات

کلینتون به ماموران اف بی آی گفت: هرگز ایمیلی را پاک نکرده و از هیچ کس نخواسته تا ایمیلی را پاک کند تا از عمل به درخواست های وزارت و یا اف بی آی یا عمل به تکالیف خود در چهارچوب قانون دسترسی آزاد به اطلاعات شانه خالی کند. قانون دسترسی آزاد به اطلاعات سازمان های دولتی را ملزم به ارائه سوابق مورد درخواست عموم می کند.

وی گفت که هرگز قصد نداشته تا از سرور شخصی خود برای دور زدن تکالیف قانون دسترسی آزاد به اطلاعات یا قانون سوابق فدرال استفاده کند. قانون سوابق فدرال حفظ اسناد دولتی را اجباری می داند.

نفوذهای خارجی

به گفته اف بی آی، مدرک قاطعی دال بر اینکه هکرهای خارجی به سرور ایمیل کلینتون نفوذ کرده باشند وجود ندارد. اما بازرسان گفتند که ناتوانی اف بی آی در بازیابی تمام تجهیزات سرور و فقدان صورت عملیات کامل سرور موجب شد تا تجزیه و تحلیل جنایی آنها ناتمام بماند.

جیمز کومی، رئیس اف بی آی پیشتر گفت که سرورهای کلینتون آنگونه اهداف پر ارزش و هکرهای خارجی آنچنان حرفه ای هستند که بعید است نشانی از نفوذ خود بر جای گذاشته باشند.

بریان پاگلیانو، کارشناس فنی است که سرورها را نصب و راه اندازی کرد و با تضمین اف بی آی حاضر به مصاحبه شد.

وی گفت: هیچ رخنه امنیتی موفقی رخ نداد. با این حال وی ابراز اطلاع کرد که تلاش های بسیاری برای ورود غیر مجاز به سرورها (حمله جستجوی فراگیر / Brute Force Attack) شکست خورد.
بازرسان همچنین رد ایمیل های فیشینگ (جعل آدرس برای فریب گیرنده) را که به ایمیل کلینتون ارسال شده بودند یافتند. کلینتون به ماموران گفت که هرگز ایمیل های مشکوک زیادی که موجب نگرانی اش شوند دریافت نکرد.

گوشی های قدیمی

بر اساس تحقیقات اف بی آی، یکی از دستیاران سابق کلینتون به نام مونیکا هانلی مامور خرید گوشی های بلک بری برای کلینتون بود.

بر اساس یادداشت های اف بی آی، این گوشی ها پس از خرید تنظیم شده و با سرور «همگام» (synced) می شدند. زمانی که گوشی کلینتون از کار می افتاد، دستیارانش یک گوشی جدید برای او خریداری می کردند و گوشی قدیمی او نیز مفقود می شد.

یکی از دستیاران کلینتون به ماموران اف بی آی گفت که گوشیهای قدیمی کلینتون را یا به دو نیم می کرد و یا با چکش به آنها ضربه می زد.

دیگر رسانه های آمریکایی از گزارش 58 صفحه ای اف بی آی به اطلاعاتی دیگری به شرح ذیل دست یافتند:

الف - خلاصه تحقیقات اف بی آی به شدت سانسور شده هستند و حتی چند صفحه از این تحقیقات سفید منتشر شدند.

ب- اف بی آی اعلام کرد که کلینتون برای رد و بدل کردن ایمیل دو حساب خود از 13 گوشی همراه استفاده کرده که 8 گوشی متعلق به دوران وزارت او بوده است. اف بی آی نتوانست هیچ نشانی از این گوشی ها بیابد.

ج - در سال 2011 ایمیلی از طرف کلینتون به کارمندان و کارکنان وزارت امور خارجه آمریکا ارسال و از آنان درخواست شد تا به دلایل امنیتی از ایمیلهای شخصی برای امور کاری استفاده نکنند.

د- زمان انتشار این خلاصه تحقیقات همانند مصاحبه کلینتون در مقر اف بی آی مصادف با تعطیلی های چند روزه در آمریکا شده است.

ه - اف بی آی در گزارش خود تاریخ تولد هیلاری کلینتون را سانسور کرد.

و- اف بی آی در گزارش خود با اشاره وضعیت جسمانی هیلاری کلینتون نوشت: کلینتون اظهار کرد که در خلال دوران انتقالی پایان کارش از وزارت هیچ فرمان یا دستورالعملی در مورد حفظ یا تولید سوابق ایمیل هایش دریافت نکرده است. با این وجود، در دسامبر سال 2012 کلینتون دچار ضربه مغزی شد و حول و حوش سال نو در سرش لخته خون دیده شد. با توصیه پزشک شخصی، کلینتون روزی تنها دو سه ساعت از داخل منزل می توانست به امور وزارت بپردازد و نمی تواند تمامی گزارشهایی را که در اختیار او گذاشته شد به خاطر آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها