دادستان کل کشور گفت: در سال گذشته بیش از سه هزار و 400 پرونده مربوط به مواد مخدر به طور مشترک از سوی دیوان عالی کشور و دادستانی کل کشور رسیدگی شده است.
کد خبر: ۹۴۰۲۷

به گزارش فارس ، قربانعلی دری نجفآبادی عصر امروز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران، درباره استفاده صلحآمیز ایران از انرژی هستهای، خاطرنشان کرد: اقدام ایران و راهاندازی 164 سانتریفیوژ اقدامی در چارچوب مقررات بینالمللی، آژانس و چارچوب پادمان است و ایران در این زمینه تمام مقررات را رعایت کرده است؛ اما باز شاهد هستیم که سردمداران آمریکا ایران را تهدید میکنند.
دری نجف آبادی تاکید کرد:باید سربسته به آنها گفت که نظام جمهوری اسلامی وابسته به صدها مسلمان در سراسر جهان است و مانند نظامهای قلدر و زورگو نیست که پایگاهی در میان افراد نداشته باشد.
وی افزود: دشمنان این تجربه را اندوختهاند که در کودتای 28 مرداد و جنایتی که علیه مردم ایران انجام دادند این جنایات در خاطره ملت ما میماند و آن را فراموش نخواهد کرد، بنابراین به عنوان یک مسئول و شهروند اعلام میکنم که آمریکاییها از اقدامات کودکانه و قلدرمآبانه دست بردارند و پرونده ما را به شورای حکام برگردانند. چون ما چیزی جز حقوق حقه و حقوق مسلم خود نمیخواهیم.
دری نجف آبادی سپس در تشریح حوزه وظایف، اختیارات و مسئولیتهای دادستانی کل کشور با بیان این که دادستان کل کشور وظیفه دادسرایی دیوان عالی کشور را برعهده دارد افزود: دادستان کل در محاکم هیئت عمومی دیوان عالی کشور و در بررسی پرونده های وحدت رویه و آرای اصراری چه در محاکم حقوقی و چه در محاکم کیفری شرکت و اظهار نظر میکند.
وی با اشاره به این که در سال 84 به عنوان دادستان کل کشور در تمامی جلسات هیئت عمومی دیوان عالی کشور به جز دو جلسه شرکت کرده است، اظهار داشت: بیش از 90 درصد اظهار نظر دادستان کل در این جلسات مورد تائید و حمایت دیوان عالی کشور قرار گرفته است.
دادستان کل کشور، همچنین به حضور دادیارهای دیوان عالی کشور در محاکم حقوقی و کیفری این دیوان اشاره کرد و بیان داشت: پس از اظهار نظر قضایی دادیارها، دیوان عالی کشور درباره پروندهها اقدام به صدور رای میکند.
دری نجفآبادی، مسئولیت دیگر دادستانی کل را در حوزه رسیدگی به پروندههای مواد مخدر دانست و گفت: طبق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام همه پروندههای مربوط به مواد مخدر که درباره آنها فرجام خواهی و تجدید نظر میشود باید در دبیرخانه دادستانی کل کشور بررسی و سپس با ارجاع 50 درصد پروندهها به دادستانی و 50 درصد دیگر به دیوان عالی کشور، توسط دادیاران اظهار نظر و درنهایت با نظر رئیس دیوان عالی کشور و دادستانی کل حکم صادر شود.
دادستانی کل کشور، تصریح کرد: در سال گذشته بیش از سه هزار و 400 پرونده مربوط به مواد مخدر رسیدگی شده که 50 درصد آرا از سوی دیوان عالی کشور و 50 درصد دیگر از سوی دادستانی کل کشور صادر شده است.
درینجف آبادی، حوزه مسئولیت دیگر دادستانی کل را در بررسی تقاضای رفع ممنوعیت خروج افراد از کشور، پاسخ به استعلامها از کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و مجلس خبرگان، نظارت عام بر همه دادسراهای کشور و زندانها ذکر کرد و افزود: در سال گذشته بیش از 12 هزار نفر به دادستان کل از سراسر کشور مراجعه کردند که به درخواستها و شکایات آنان رسیدگی شد.
وی، نظارت بر حوزههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را از دیگر وظایف و مسئولیتهای دادستانی دانست و افزود: دادستانی کل عضو بیش از 50 دستگاه و نهاد مهم در کشور از جمله شورای عالی پول و اعتبار، شورای بورس، شورای امنیت و... است.
دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود امکانات و نیروی انسانی محدود در دادستانی کل، تلاشهای خوبی در سال گذشته در دادستانی انجام شد اما همچنان با آرمانهای نظام و انقلاب و دستگاه قضایی فاصله داریم که باید برای رسیدن به آن آرمان ها تلاش بیشتر انجام دهیم.
دری نجفآبادی، در خصوص برنامههای سال جاری دادستانی کل کشور نیز گفت: تلاش ما حضور فعال در جلسات محاکم هیئت عمومی دیوان عالی کشور با همان مکانیزم، حضور در جلسات نهادها و دستگاههای ذیربط، تلاش بر تقویت همکاری دادسراها با دادگاهها، کاهش اطاله دادرسی و برگزاری آزمونهای ضمن خدمت برای ارتقاء کیفی دادستانها و دادیارها در سال 85 خواهد بود.
وی با حائز اهمیت شمردن کار دادیاران تصریح کرد: با توجه به این که دادیاران در تشکیل هسته اولیه پروندهها نقش به سزایی دارند اگر بتوانند وظایف خود را بخوبی انجام دهند بخشی از مشکلات قضایی کشور رفع خواهد شد.
وی در بخش دیگری از این گفتوگو همچنین خاطرنشان کرد: 16 هزار پرونده مربوط به رفع ممنوعیت خروج از کشور، رفع ممنوعیت معاملات و استعلامها در سال گذشته در دادستانی کل رسیدگی شده است.
دادستان کل کشور، با تاکید بر این که دادستانی کل بر کار ضابطان قضایی نظارت دقیق دارد ، گفت: به عنوان مدعی العموم در خصوص برخی حوادث از جمله حادثه مسجد ارک، قتل 5 دختر دانشجو در رودخانه و برخی اتفاق های دیگر پیگیریهای لازم را انجام دادهایم تا حق کسی تضییع نشود.
دادستان کل کشور، در ادامه نقش دادستان کل در تقویت انسجام ملی و برخورد با جریانات انحرافی و ضد انقلاب در شرق و غرب کشور را بسیار مهم خواند و از کشورهای همسایه و دوست ایران خواست از پناه دادن به عناصر جنایتکار و ضد انقلاب که در داخل کشور مرتکب جنایت میشوند و به این کشور ها پناه می برند، حساسیت نشان داده و از پناه دادن به جنایتکاران جلوگیری کنند.
دری نجف آبادی، همچنین به سران دولت ترکیه توصیه کرد، مبادا در دام آمریکاییها، اسرائیلیها و انگلیسیها بیفتند و بخواهند در شمالغرب کشور با قاچاق اسلحه و مهمات مرزهای کشور را آشفته کنند.
وی در بخش دیگر این گفتگو با ابراز خرسندی از تشکیل دولت جدید عراق ابراز امیدواری کرد که دولت جدید با کمال وحدت کلمه بتواند گامهای بلندی برای رشد و توسعه و پیشرفت بردارد.
دری نجف آبادی تصریح کرد:همه از اینکه دولتی مورد توافق مجلس و گروهها در عراق تشکیل شده است خوشحال شدند و امیدوارم که دست تروریستها از این کشور کوتاه شود و عراق تعاملی نیکو با کشورهای همسایه به ویژه ایران داشته باشد.
وی همچنین با ابراز خرسندی از اقدامات شهرداری تهران، گفت: اقدام شهرداری در مورد زبالههای سی میلیون تنی کهریزک و تولید گاز متان از آنها بسیار مناسب است و به طور طبیعی منطقهای به این وسعت تاثیرات بسیاری را در محیط زیست، آبهای زیرزمینی و سلامت مردم دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها