برنامه آمریکا تشکیل دولت‌های قومی و مذهبی

این روزها صحبت‌های زیادی درباره ماهیت راهبرد آمریکا در منطقه عنوان می‌شود. این کشور راهبرد ویژه‌ای را در بخشی از منطقه خاورمیانه پیگیری می‌کند که از آن جمله تجزیه منطقه است و گام‌هایی را در این زمینه از جمله تلاش برای استقلال کردستان برداشته و در همین ارتباط وعده‌هایی به مقامات کرد داده است.
کد خبر: ۹۳۹۶۵۷
برنامه آمریکا تشکیل دولت‌های قومی و مذهبی

یعنی منطقه‌ای از دریای مدیترانه در ترکیه تا مرزهای ایران را پوشش می‌دهد. کردها هم آرزوی دیرینه‌ای را برای رسیدن به این مقصود در سر می‌پرورانند.

شایان ذکر است آمریکا و اسرائیل درصددند «اقلیمی مستقل» در منطقه تشکیل شود که بتوانند طرح‌های آینده مورد نظر خود را با آسودگی خاطر به اجرا در بیاورند. این موضوع اگرچه در حد حدس و گمان مطرح شده اما به نظر می‌رسد برای تحقق آن در حال انجام فعالیت‌هایی هستند.

در همین خصوص، بحث موصل و آزادسازی آن از تسلط گروه تکفیری داعش مطرح می‌شود که اگر این امر توسط ارتش عراق و نیروهای مردمی به سرانجام مطلوب برسد، باطل‌السحر ایده‌ها و طرح‌هایی است که درباره کردستان مطرح می‌شود و در واقع نقشه آنها تا حدودی خنثی خواهد شد زیرا که در شرایط کنونی این ارتش عراق است که این مهم را رقم زده و در این شهر استقرار یافته است و مقام‌های کرد هیچ ادعایی برای خودمختاری نمی‌توانند مطرح کنند.

موصل تنها منطقه‌ای است که منتظر آزادی است و به قول حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق از سه مرحله آزادسازی این شهر دو مرحله انجام گرفته و مرحله نهایی باقی مانده است.

همان طور که در سطور گذشته اشاره شد، آمریکایی‌ها تمایل دارند اقداماتی برای منطقه کردستان صورت بگیرد اما برای تحقق آن با مخالفان قدرتمندی رو‌به‌رو هستند؛ از جمله ترکیه.

این کشور دغدغه و حساسیت‌های زیادی در رابطه با موضوع خودمختاری کردها از خود بروز داده و با توجه به روابط سردی که با ایالات متحده بویژه بعد از کودتای نافرجام عارض شده، شرایط وجه پیچیده‌تری یافته است. همچنین دو کشور عراق و جمهوری اسلامی ایران هم با خودمختاری شدیدا مخالف هستند.

نکته مهم قابل اشاره، تقابل و رویارویی ائتلاف مقاومت و ائتلاف تحت رهبری آمریکا در شرایط کنونی است که هر دو در تلاش هستند آینده منطقه را طبق منافع خود رقم بزنند.

به نظر می‌رسد ایالات متحده در پی تشکیل دولت‌هایی با نام و هویت‌های عربی،‌ سنی، کردی و حتی شیعه است اما در موقعیت کنونی به علت فقدان دو مولفه اصلی قدرت و زمین، از اجرای این ایده ناتوان است.

یکی از دلایل خلق داعش که کمک‌های بسیاری را صرف تشکیل و حمایت از او کردند تحقق این موضوع بود، اما درنهایت با حضور و فداکاری مردم به شکست انجامید.

به نظر می‌رسد حضور این گروه تکفیری – تروریستی در عراق به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود زیرا آخرین پایگاه این گروه در این کشور موصل است. با آزادسازی آن، اضمحلال داعش در این کشور رقم خواهد خورد. البته در رابطه با سوریه و حضور این گروه تروریستی و ادامه حیات آن در این کشور را باید با احتیاط بیشتری بررسی و تحلیل کرد؛ چرا که شرایط در این کشور قدری پیچیده است.

احمد دستمالچیان - سفیر پیشین ایران در لبنان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها