دونالد ترامپ، رقیب خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هیلاری کلینتون و شوهرش را به بستن بنیاد کلینتون فراخواند.
کد خبر: ۹۳۷۳۲۸
ترامپ، بنیاد کلینتون را به باد داد

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‎خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، باز هم در یکی از پروژه‎های جنجال سازی‎های خود گفت: خانوادۀ کلینتون، چندین دهه است که از طریق برآوردن منافع حامیان «بنیاد کلینتون» به جای برآوردن رعایت منافع آمریکایی‎ها، جیب خود را پر کرده اند. ترامپ در ادامه، بنیاد کلینتون را فاسدترین موسسه تاریخ سیاسی آمریکا لقب داد.

بنیاد کلینتون، در سال 2001 و پس از پایان ریاست جمهوری بیل کلینتون، توسط وی تاسیس شد. این بنیاد با فعالیت‎های خود در داخل و خارج آمریکا ثروتی یک میلیارد دلاری را به جیب زد.

جالب اینجاست که، پیش‎تر هدف از تاسیس این موسسه بالابردن امنیت بهداشتی، توان مالی و خدمات شهروندی برای مردم سراسر جهان، در مقابله با چالش‌های متقابل جهانی، اعلام شده‌ بود.

موسسه خیریه یا بنگاه مالی اعتباری

اما در سالیان اخیر، حمایت‎های همه جانبه از این بنیاد، سبب شکل‎گیری این شک و تردید در آمریکا شده است که هیلاری کلینتون، در زمان تصدی وزارت امورخارجه این کشور، ممکن است در برخی مواقع، منافع حامیان مالی بنیاد خود را بر منافع آمریکا ترجیح داده باشد.

به همین منظور، نظارت‎هایی بر کمک‎های مالی به این بنیاد در نظر گرفته شده است؛ اما این نظارت‎ها، نتوانسته است جلوی برخی از پرداخت‎های زیر میزی که بدون اطلاع دولت به این بنیاد می‎رسد را بگیرد!!

به نام امور خیریه به کام بنیاد خانوادگی کلینتون

هیلاری کلینتون، نامزد انتخابات ریاست جمهوریامریکا و بیل کلینتون همسرش در سال 2015 ، 96 درصد از وجوه اهدایی خود را که مدعی بودند صرف امور خیریه کرده‌اند، در اختیار بنیاد خانوادگی خود قرار داده‌اند. بنابر اظهارنامه مالیاتی مشترک کلینتون‌ها که ظرف چند روز گذشته منتشر شده است، در سال 2015 کلینتون‎ها میزان کمک‌های خیریه خود را یک میلیون و 42 هزار دلار گزارش کردند که از این مبلغ یک میلیون دلار به بنیاد خانوادگی آن‌ها اختصاص یافت. فقط 4 درصد از وجوه اهدایی آنها در اختیار بنیادهای خیریه دیگر قرار گرفت.

شایان ذکر است، در خصوص کنش‌های مالی بنیاد، جذب کمک مالی از دول و ابرشرکت‌های خارجی، در خصوص شفافیت گزارش اهدا کنندگان مالی به آن و در خصوص تضاد منافع احتمالی بین کمک‌های مالی به بنیاد و اقدامات هیلاری کلینتون بین سال‎های 2009 تا 2013 که وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا بود و متعاقباً در خصوص مبارزات انتخاباتی 2016 او، مسایل پر ابهامی وجود دارد.

کاهش حمایت جمهوری خواهان از ترامپ

آخرین نظر سنجی موسسه گالوپ نشان می‎دهد که میزان حمایت دموکرات از هیلاری کلینتون بعنوان نامزد این حزب به 56 درصد افزایش پیدا کرده است. اما این رقم در حزب جمهوری‎خواه در حمایت از ترامپ 46 درصد است.

موسسه گالوپ به تازگی در یک نظر سنجی از رای دهندگان جمهوری‎خواه آمریکا پرسیده است که آیا آنها از داشتن نامزدی چون دونالد ترامپ رضایت دارند و یا آرزوی داشتن نامزد دیگری را داشته اند که 52 در صد از رای دهندگان این حزب آرزو کرده‎اند که شخص دیگری بجز دونالد ترامپ نامزد حزب آن ها در این انتخابات بود و فقط 46 در صد از آن ها از او حمایت کرده اند.

بر همین اساس 56 درصد از رای دهندگان دموکرات از هیلاری کلینتون بعنوان نامزد خود حمایت کرده و 42 درصد از آن ها آرزوی داشتن نامزد دیگری را کرده اند.

گالوپ یاد آور شده است، درحالی که درصد حامیان دموکرات ها از هیلاری کلینتون بطور محسوسی از طرفداران ترامپ در حزب جمهوریخواه بالاتر است بیشتر حامیان او در سنین بالاتر از 40 سال قرار داشته و جوانان دموکرات این کشور خواهان نامزد دیگری غیر از او بوده اند.

گفتنی است: موسسه گالوپ از معروف‌ترین موسسات نظرسنجی در جهان است که آشنایی با مراحلی که برای انجام نظرسنجی در این موسسه انجام می شود، حائز اهمیت است.

‌جورج هاوس گالوپ یکی از متخصصین استفاده از روش‌‏های آماری در مطالعه افکار و عقاید عمومی، در 27 دسامبر 1935 مؤسسه استخراج عمومی را بنیاد نهاد که به نام خود وی گالوپ خوانده می‏‌شود.

آنچه که از دعوای انتخاباتی این دو حزب رقیب مشخص شده است، برخلاف اینکه ترامپ سعی در رسوا کردن رقیب دموکرات خود دارد، اما با توجه به نظر سنجی‎های اخیر به نظر نمی‎رسد ترامپ با این فضاسازی‎های رسانه‎ای پیروز انتخابات این دوره از ریاست جمهوری آمریکا شود. نکته قبال ذکر در مورد حواشی پیش روی انتخابات آمریکا این است که، تا قبل از مبارزات نامزدهای انتخاباتی، هیچکدام از این موضوعات و تنشهای بین احزاب بدین شکل در جامعه آمریکایی مطرح نبود. کلینتون بانوی اول ایالات متحده بود و یک سیاستمدار زبده، ترامپ هم بعنوان یکی از بزرگ‎ترین تجار نیویورکی معرفی می‎شد.

وقتی کرامت انسانی در برابر سیاست‎‎بازی غرب رنگ می‎بازد

در حالی که مبارزات انتخاباتی نامزدهای انتخابات 2016 به شدت در حال پیگیری است، رسوایی‌ های اخلاقی خانواده دو نامزد پیشتاز جمهوری‎خواه و دموکرات، بار دیگر سوژه رسانه‌‎های غربی شده است.

روزنامه «سان» چاپ انگلیس در مطلبی به رسوایی‌های اخلاقی دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوریخواه انتخابات 2016 آمریکا طی سالیان گذشته و همچنین رسوایی‌های اخلاقی شوهر هیلاری کلینتون پرداخته است.

در این گزارش آمده، ترامپ و کلینتون در حالی سرگرم پیش بردن مبارزات انتخاباتی خود هستند که؛ اولی با اتهام خشونت، آزار جنسی و حتی تجاوز از سوی همسران سابق خود مواجه بوده و دومی هم با اتهام‌های مشابهی که بیل کلینتون شوهرش در مرکز آن بوده، مواجه بوده است.

ترامپ 69 ساله تاکنون سه بار ازدواج کرده و بارها در دوران زندگی متاهلی خود با اتهام‌های «تجاوز» مواجه بوده و علیه او در این باره حرف‌ها و حتی شکایت‌های زیادی صورت گرفته است.

کلینتون 68 ساله هم به نوع دیگری درگیر این ماجرا بوده است. نامزد دموکرات و پیشتاز کنونی انتخابات آمریکا با انواع اتهام‌ها و رسوایی‌های اخلاقی بیل کلینتون شوهرش دست و پنجه نرم کرده است.

آیا می‎توان در میان انبوه بد اخلاقی‎هایی که هر روز بدان دامن زده می‎شود، از کرامت انسانی کلامی به میان آورد؟! البته کرامت انسانی همان حقوق بشری است که هر آینه از شیپور به اصطلاح مدافعان حقوق انسانها در غرب شنیده می‎شود.

نمره اخلاق انتخاباتی در آمریکا: مردودی‎ها در تقابل یکدیگر

اما به یک‎باره، ترامپ قمارباز و لمپن و ...از آب در آمد و کلینتون هم در قامت مفسد اقتصادی و حامی تروریسم و.... آشکار می‎گردد. تو گویی که تا به امروز هیچکدام از دولتمردان کاخ سفید از جنگ و خون‎ریزی پشتیبانی نکرده‎اند؟!!

باید افزود: شاید صراحت لهجه نامزد جنجالی حزب جمهوری‎خواه در روزهای آتی پرده از اسرار دیگری از زندگی سیاسی و شخصی دولتی‎های سرزمین ینگه دنیا بردارد. سیاست‎مدارانی که وقتی در جلوی تریبون خبرگزاری‎ها و یا سازمان ملل ظاهر می‎شوند، نقش فرشتگانی را بازی می‎کنند که هیچ دغدغه‎ای جز صلح و دوستی و آرامش جهان بشریت ندارند.

آنچه بر همگان مسلم است، کارنامه اخلاق سیاسی منادیان دموکراسی در جهان مملو از نمراتی است که، حس نوستالوژیک شاگرد تنبل‎های مردود شده را به مخاطبان القا می‎کند. مردودی‎هایی که علاوه بر صحنه زندگی خصوصی خود، میدان سیاست را هم به استهزاء گرفته‎اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها