رییس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت افزار در گفت و گو با جام جم آنلاین :

با برگزاری نمایشگاه نوشت افزار مخالفیم / 75 درصد نوشت افزار بازار خارجی است

رییس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی از برگزاری نمایشگاه از سوی نهادهای مختلف هنگام بازگشایی مدارس انتقاد کرد و گفت : برگزاری نمایشگاه به صنف لوازم التحریر لطمه وارد می کند.
کد خبر: ۹۳۶۸۸۴
با برگزاری نمایشگاه نوشت افزار مخالفیم / 75 درصد نوشت افزار بازار خارجی است

موسی فرزانیان در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به نزدیک شدن ایام بازگشایی مدارس، اتحادیه نمایشگاهی برای عرضه مستقیم برگزار خواهد کرد گفت : اتحادیه مخالف برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم لوازم التحریر ونوشت افزار است ،برای انکه معتقد است در طول سال که فروش با رکود مواجه است ، فقط در این دوماه نزدیک به بازگشایی مدارس است که بازار می تواند رونق گیرد، اما عملا با برپایی نمایشگاهها به این صنف آسیب وارد می شود .

وی با انتقاد از برگزاری نمایشگاه از سوی برخی نهاد ها افزود : از سالهای گذشته نهاد هایی چون شهرداری ها این نمایشگاهها را برگزار می کنند، این درحالیست که بر اساس قانون ، مجوز برگزاری نمایشگاه باید از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت یا اتاق اصناف صادر شود.

وی افزود : چند وقت پیش هم بخشنامه شد نمایشگاههایی که مجوز این ارگانهای یاد شده را اخذ نکرده اند ، اصناف درآن شرکت نکنند، حالا برخی از صنف ها شرکت می کنند یا نمی کنند نمی دانم .

به گفته وی هزینه اجاره غرفه در نمایشگاهها بالاست و دوم اینکه به طور صحیح برگزار نمی شود و معتقدیم کسی باید غرقه در نمایشگاه داشته باشد که دارای جواز کسب باشد اما در این نمایشگاهها شاهد آن هستیم که 50 درصد افراد جواز کسب دارند وباقی از صنف های دیگر یا بدون مجوز حضور دارند .

فرزانیان با اشاره به اینکه درحال حاضر بازار نوشت افزار با کمبود مواجه نیست اظهار داشت : همه اقلام ازجمله دفتر، خودکار و پاک کن به میزان کافی در بازار وجود دارد؛ اما متاسفانه بازار دچار رکود است.
متاسفانه قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است اما از طرفی نمی توانند از خرید این اقلام صرف نظر کنند چراکه مورد نیاز دانش آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه هاست .

75 درصد نوشت افزار بازار خارجی است

رییس اتحادیه صنف نوشت افزار در پاسخ به این پرسش که چند درصد لوازم التحریری که در جامعه عرضه می شود به صورت قاچاق وارد کشور می شود گفت : در بخش لوازم التحریر میزان قاچاق خیلی کم است و حدود 90 درصد لوازم نوشت افزار به صورت رسمی وارد کشور می شود .

وی درباره جوابگویی تولید داخلی به نیاز کشور گفت : 70 تا 75 درصد نوشت افزاری که در بازار کشوروجود دارد کالای خارجی است واز کشورها ی مختلف همچون چین ، کره ، تایوان ، مالزی و هند وارد کشورمی شود .

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به نرخ های تعرفه، واردات آن به صرفه است گفت : تعرفه واردات نوشت افزار و لوازم التحریر به کشور با توجه به اقلام مختلف متفاوت است وتعرفه های مختلفی از جمله 55 ، 32 ، ،25درصد و حتی کمتر ازآن را در برمی گیرد . اما به هر حال تولید داخل جوابگوی نیاز کشور به نوشت افزار نیست، ضمن آنکه هزینه های تولید در کشور بالاست و این موضوع باعث می شود که کالا با قیمت بالاتری به دست مصرف کننده برسد و قابل رقابت نباشد ، بنابراین تعرفه ای که برای واردات این اقلام پرداخت می شود هزینه آن نسبت به آن چیزی که تولید می شود بالا نیست در نتیجه با این تعرفه نیز صرف دارد که واردات انجام شود .

فرزانیان گفت :البته امسال یک مقدار واردات سخت تر شده است، علاوه بر تعرفه ،ارزشش را نیز بالا بردند که وارداتش صرف نداشته باشد اما جنس هایی که دربازار است چون از قبل وارد کشور شده است قیمت فعلا به دلیل وجود رکود تغییری نکرده است ، ولی با این سیستمی که پیش می رود ممکن است درآینده قیمت نوشت افزار افزایش یابد.

وی درباره وضعیت تولید داخل گفت : حدود 99 درصد تولید دفتر در داخل کشور صورت می گیرد و بیش از 50 -60 درصد تولید پاک کن هم داخلی است ، در زمینه خودکار واردات این محصول بیشتر است برای آنکه فقط حدود 30 درصد در داخل تولید می شود اما با توجه به اینکه فعالیت کارخانه ها درزمینه تولید خودکار بیشتر می شود امید می رود که درآینده سهم واردات خودکار هم کمتر شود .

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها