اعلام خبر دستیابی ایران به امکان صنعتی تولید سوخت هسته ای ، همانطور که پیش بینی می شد با واکنش مثبت احزاب سیاسی همراه گردید.
کد خبر: ۹۳۶۸۲
احزابی که به نظر می رسد در عین ابراز شادمانی از این پیروزی ، هر کدام از منظری به تحلیل فضای سیاسی پرداخته و ارزیابی خاصی از نسبت برنامه اتمی با شرایط کشور ارائه می کنند.
اما مهم آن است که تقریبا و بلکه تحقیقا همه گروه های سیاسی بی هیچ اختلافی زیر بیرق حقانیت ایران در خصوص انرژی هسته ای یک صدا فریاد ما متحدیم سر می دهند.
یک عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به دستیابی کشورمان به سوخت هسته ای بر ضرورت حفظ همبستگی داخلی گروهها علی رغم وجود رقابت های سیاسی تاکید کرد و در عین حال خط قرمز رقابت های سیاسی را منافع ملی عنوان کرد.
محمدرضا خباز در گفت وگو با ایسنا مهمترین موضوع در رقابت های سیاسی احزاب و گروه های سیاسی در کشور را مباحث اقتصادی دانست و گفت : هنوز می توان بحث های فراوانی را در بعد مسائل اقتصادی به رقابت گذاشت ، مثلا برای حل مشکل اشتغال یا مسکن ، هر گروه سیاسی می تواند برنامه خود که منطبق با واقعیات جامعه است را ارائه کند.
وی با اشاره به این که برای رسیدن به چشم انداز 20ساله ، احزاب می توانند طرح هایی را ارائه دهند، افزود: این نوع مباحث بین دیدگاه های سیاسی چالش زاست، بدین معنا که هر دیدگاه سیاسی بر مبنای تفکر خود برای هر یک از این مباحث برنامه ای دارد.
خباز ارائه راهکار جناح های سیاسی برای تضمین آزادی اندیشه و بیان را از مباحث سیاسی رقابتی عنوان کرد و اظهار داشت : هر گروه سیاسی می تواند برنامه های خود را برای تضمین آزادی بیان و اندیشه مورد قبول نبی مکرم اسلام ص و علی ع ارائه دهند.
وی افزود: با دنیا چگونه رفتار کنیم نیز مساله ای است که باید مورد توجه باشد. باید این که در بعد سیاسی ما قصد تشنج زدایی را قبول داریم مشخص شود که چه کنیم تا در رسیدن به هدف نهایی ، دنیا در مقابل ما گارد نگیرد و آیا تشنج زدایی را قبول داریم یا خیر؛

رقابت متنوع
قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت : کشورمان در حال حاضر به قدرت مستقل هسته ای و تدافعی بسیار قوی ای منطبق با ارزش ها دست یافته است ، بنابراین همه احزاب و گروه های سیاسی باید به آن کمک کنند و رقابت های خود را نیز داشته باشند.
اسدالله بادامچیان اظهار داشت: در کشور ما پس از پیروزی انقلاب همه نوع رقابت سیاسی وجود داشته و بعد از آن هم وجود خواهد داشت.
وی افزود: به هر میزان که ثبات و اقتدار نظام بیشتر شود و هم چنین آگاهی و سطح دانش مردم افزایش یابد طبعا باید منتظر رقابت های سیاسی گسترده تری باشیم.
وی اظهار کرد: رقابت ضابطه مند امری طبیعی است ، زیرا رقابت بدون ضابطه هرج و مرج ایجاد کرده و پایان آن خستگی مردم و به وجود آمدن دیکتاتوری خواهد بود، مانند دوران رضاخان که پس از هرج و مرج ، دیکتاتوری شد و پس از دیکتاتوری نیز مجددا هرج و مرج به وجود آمد.
بنابراین اگر بخواهیم دچار دیکتاتوری و هرج و مرج نشویم ، ضمن آن که باید میدان را برای اظهارنظرهای گوناگون باز بگذاریم ، این نوع رقابت ها را باید ضابطه مند کنیم.
بادامچیان ابراز داشت : هر کشوری ضابطه هایی را برای خود دارد. در ایران فرهنگ و ادب ایرانی و مبانی شرع اسلام و هم چنین قانون اساسی ضوابطی برای احزاب و گروه های سیاسی ایجاد می کند که ضمن آن ، رقابت های سیاسی مستمر و پویا باشد.
قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ، با بیان این که " خطوط قرمز رقابت های سیاسی مواردی است که جزئ گناه محسوب می شود" گفت : تهمت ، افترا، ممانعت از اظهارنظر، شایعه پراکنی و کارهایی که گاهی بعضی به عنوان ژورنالیستی و تبلیغاتی انجام می دهند موجب گناهانی می شود که جزو مرز رقابت سیاسی محسوب می شود.
وی منافع ملی و منافع حیاتی را جزو خطوط قرمز رقابت های سیاسی عنوان کرد و گفت : همه باید منافع ملی را رعایت کنند تا کشور در مسیر صحیح در حرکت باشد. اما منافع حیاتی در صورتی که رعایت نشود حیات یک کشور به خطر می افتد.

روز ملی
قائم مقام دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت : 20فروردین باید به عنوان روز ملی فناوری هسته ای همانند روز ملی شدن صنعت نفت در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.
مرتضی نبوی اظهار داشت: پیروزی در دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته ای را به ملت بزرگ ایران تبریک می گویم که در راهپیمایی 22بهمن 84حرف آخر را زدندوی گفت: دولت و مسوولان جمهوری اسلامی ایران در مقابل تهدیدات و کارشکنی های قدرتهای استکباری شجاعانه ایستادگی کرده و اجازه ندادند بیگانگان اراده خود را تحمیل کنند.
قائم مقام دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین همچنین با تقدیر از تلاش دولتهای گذشته در دستیابی ایران به فناوری صلح آمیز هسته ای گفت : تثبیت فناوری صلح آمیز هسته ای دستاورد بزرگی برای اقتدار ایران است و نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران در مسیر شکوفایی و پیشرفت قرار گرفته است.
نبوی با اشاره به صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفت : ایران انرژی هسته ای را در مسیر صلح آمیز می خواهد و به همین دلیل مسوولان کشور نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیتهای هسته ای ایران را پذیرفته اند.
مرتضی نبوی تاکید کرد: ما خواهان خلع سلاح قدرتهای هسته ای هستیم و از شورای امنیت سازمان ملل می خواهیم این کار را از رژیم صهیونیستی که منشا ناامنی خاورمیانه و عامل تهدید منطقه است شروع کند.

نقطه عطف
دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت :دستاوردها و موقعیت نظام در دستیابی به چرخه سوخت هسته ای یک نقطه عطف در تاریخ ملت ایران است.
محمدنبی حبیبی در پایان نشست دبیران این حزب با اشاره به خبری که رئیس جمهور از توفیقات نظام در خراسان اعلام کرد،اظهار داشت : ما افتخار می کنیم که به فضل خداوند دانشمندان جوانی داریم که قله های صعب العبور دانش های نوین بشری باتمام تحریمها و محاصرات و تهدیدها را یکی پس از دیگری فتح می کنند و جلو می روند.
وی افزود: اروپا و امریکا اگر به صلح و امنیت جهان می اندیشند،باید ورود ایران به باشگاه هسته ای را تبریک بگویند و از هرگونه تنش در روابط و مناسبات با ایران بپرهیزند.
حبیبی تصریح کرد: ملت ایران مدتها بود که منتظر شنیدن چنین خبری بودند؛ متاسفانه اروپا و آمریکا به بهانه اعتمادسازی بیش از 2سال ایران را معطل کردند و ما باید خسارت این تاخیر و دیرکرد را از آنها مطالبه کنیم. وی تاکید کرد: روز ملی فناوری هسته ای باید در همه محافل علمی جشن گرفته شود و همه ملت در این پیروزی سهیم هستند، چرا که یکپارچگی و ایستادگی ملت باعث شد ما به این دستاورد عظیم و شگفت انگیز برسیم.

بیرون از مرزها
عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت : در حال حاضر دشمنان در مشت ما قرار دارند و ما آنها را در مشت خود اداره می کنیم.
مجتبی شاکری با بیان این که برخی از احزاب باید به خودشان شجاعت تزریق کنند، اظهار داشت : احزاب باید توجه کنند که با توجه به موقعیت فعلی ، نمی توانند خط مشی گذشته را ادامه دهند، چون اگر خط مشی گذشته خود یعنی ترس و رعب را ادامه دهند از صحنه حذف می شوند.
البته در حال حاضر برای شنیدن حرفهای برخی از احزاب در جامعه گوش شنوایی وجود ندارد و این نشان می دهد که آنها باید در خط و مشی خود تجدیدنظر کنند. وی در مورد تاثیر رقابت احزاب بر امنیت ملی گفت : قطعا افراد و احزابی که بیرون از مرزها هستند، برای تعقیب منافع خود به دنبال برهم زدن امنیت داخلی کشور ما هستند.
در دولت قبل البته توانستند در این ارتباط به توفیق هایی برسند و شاهد بودیم که شعار مبارزه با امریکا سست شد و حتی در مواقعی احزاب داخل کشور ما صحبتهایی را تکرار می کردند که مثلا آلبرایت در خارج از مرزها آن را می گفت و به لحاظ امنیتی وضعیت ما خطرناک شده بود و هر لحظه احساس می شد که آنها می توانند برای کشور ما تصمیم گیری کنند، ولی با وضعیت جدید دیگر صحبتها و تصمیمات آنها اعتباری ندارد.
عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با بیان این که با توجه به وضعیت بوجود آمده بعد از انتخابات نهم ریاست جمهوری و قضیه انرژی هسته ای زمینه برای همکاری و همدلی بیشتر احزاب گرد منافع ملی فراهم شده است ، گفت : به نظر می رسد که باید احزابی که در گذشته در دولت حضور داشته اند به بازسازی خود بپردازند و عملکرد خود را به صورت شفاف بیان کنند، البته این تصمیم گیران در بخشهای مختلف دارای توفیقات یا عدم توفیقاتی بوده اند ولی بازسازی گذشته بسیار مهم است.
اصولگرایان نیز اکنون باید این مساله را مورد نظر خود قرار دهند و به نقد خود در ارتباط با عملکردشان در دولت و مجلس بپردازند تا دچار آفتهای گذشته نشوند.

فرشاد مهدی پور
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها