دبیر فراکسیون اقتصاد مقاومتی مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم:

قدم اول اقتصاد مقاومتی، مبارزه با قاچاق کالاست

جام‌جم از انهدام 22 میلیارد تومان کالای قاچاق گزارش می‌دهد

کالای قاچاق زیرچرخ قانون

روز گذشته در اقدامی بی‌سابقه و در راستای برخورد قاطع با قاچاق سازمان‌یافته کالا در کشور، اجناس مکشوفه قاچاق به ارزش 22 میلیارد تومان در تهران و چند استان دیگر نابود شد.
کد خبر: ۹۳۴۲۱۹

به گزارش جام‌جم، انهدام تعدادی خودروی لوکس قاچاق که قرار بود در شیراز انجام شود مسیر دیگری را طی کرد، به صورتی که طبق قانون فرصتی چهار ماهه برای آنها درنظر گرفته شد تا در صورت وجود مشتری خارجی برای آنها صادر شوند. با این حال، کارشناسان معتقدند به علت نداشتن گارانتی و هزینه تمام‌شده بالای این خودروهای لوکس، امکان صادرات آنها مهیا نخواهد شد و سرانجام این اجناس لوکس قاچاق نیز معدوم خواهند شد.

انهدام کالاهای قاچاق، مطالبه مقام معظم رهبری و حکم قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیرا فرموده‌اند باید کالاهای قاچاق جلوی چشم فرد خاطی به آتش کشیده شود.

کارشناسان هم معتقدند نباید اجازه داد فاصله کشف تا انهدام کالاهای قاچاق آن‌چنان باشد که راهکارهای دور زدن قانون برای سودجویان فراهم شود، بنابراین اهمیت انهدام و آتش زدن کالاهای مکشوفه قاچاق در این است که امید قاچاقچیان ناامید شده و تکلیف این پدیده شوم، یکسره می‌شود.

در همین راستا، دیروز در تهران و چند استان دیگر از قبیل آذربایجان غربی، هرمزگان، کرمانشاه و فارس در مجموع بیش از 22 میلیارد تومان کالای قاچاق مکشوفه امحا شد. حجم کالای مکشوفه که در تهران امحا شد بیش از 400 تن و ارزش تقریبی آن حدود 15 میلیارد تومان و همچنین در سایر استان‌های کشور هفت میلیارد تومان بود و در مجموع 22 میلیارد تومان کالای قاچاق امحا شد. لوازم آرایشی و بهداشتی، اقلام خوراکی، شیرخشک تقلبی، البسه نو و دست دوم و میوه از جمله کالاهای قاچاقی بود که دیروز معدوم شد؛ البته البسه‌های نو و دست دوم قاچاق سوزانده و بقیه اقلام به وسیله بولدوزر منهدم شد. بنابر اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از هفته آینده و بتدریج کالاهای قاچاق در همه استان‌های کشور امحا می‌شود.

تجربه مناسبی از گذشته نداریم

مجتبی خسروتاج قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تعویق افتادن انهدام خودروهای لوکس در شیراز گفت: برای از بین بردن امید نفوذ در سیستم اداری و اجرایی کشور و جلوگیری از دریافت مجدد کالای قاچاق توسط قاچاقچی، بهتر است که کالای قاچاق منهدم و از بین برود.

خسروتاج با بیان این که برخورد با پدیده قاچاق در چند نوبت مورد تاکید مسئولان رده بالای کشور قرار گرفته افزود: تجربه گذشته نشان می‌دهد افرادی که پشت سر کالاهای قاچاق قرار دارند امیدوارند پس از ضبط کالایشان، خود با نفوذ در سیستم اداری زمینه بازپس‌گیری و عرضه آن کالا را به‌دست آورند.

قائم‌مقام وزیر صنعت با تأکید بر این‌که در بسیاری کشورها این نتیجه حاصل‌شده که بهتر است کالای قاچاق منهدم شود، به فارس گفت: به همین دلیل در مصوبات و آیین‌نامه‌های مربوط در بخش قاچاق کالا اصل بر این بوده که اگر امکان برگشت و صادرات وجود داشت، این کار انجام شود و اگر قرار شد کالای قاچاق به سرزمین اصلی وارد شود با از بین بردن و منهم کردن آن دیگر امیدی برای قاچاقچی و بازپس‌گیری مجدد آن وجود نداشته باشد.

استفاده مجدد اجناس قاچاق‌ خلاف قانون است

قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری نسبت به انهدام کالاهای قاچاق به جام‌جم گفت: با توجه به فرموده ایشان تکلیف کار کاملا مشخص است و باید تمامی ارگان‌ها نسبت به آن با جدیت عمل کنند، از این رو کالاهای قاچاق نباید وارد بازار داخلی شود.

خورشیدی تاکید کرد: با توجه به آثار نامطلوب قاچاق در اقتصاد کشور و همچنین تبعات فرهنگی و سلامتی به هیچ عنوان بحث استفاده مجدد یا مواردی از این دست که کالاها میان نیازمندان توزیع شود، مطرح نیست و آنچه قانون تعیین کرده باید درباره کالاهای قاچاق اعمال شود. بنابراین اگر برخی عنوان می‌کنند به جای انهدام کالا آنها را در اختیار نیازمندان قرار دهیم، از اساس مردود و غیرقابل اجراست و نباید به آن فکر کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: با درنظر گرفتن مشکلات ناشی از ورود کالاهای قاچاق به داخل کشور می‌بینیم ارزش مادی کالاهای منهدم شده یا در شرف انهدام در مقابل زیانی که به اقتصاد کشور وارد می‌کنند، واقعا چیزی نیست و حتی اگر منافعی هم به دلیل از بین رفتن صادرات نداشته باشیم، چیزی از دست نداده‌ایم بنابراین لازم است کالاهای مکشوفه قاچاق بدون درنظر گرفتن نوع، ارزش، جنس یا مورد مصرف از بین برود.

مانع از فسادهای آتی شویم

عبدالمجید اجتهادی، مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات با اشاره به اهمیت انهدام کالاهای قاچاق پس از کشف به خبرنگار ما گفت: به‌طور کلی تمامی کشورها دارای قوانین بسیار سختگیرانه‌ای در مورد قاچاق هستند و به گونه‌ای با سودجویان برخورد می‌کنند که هزینه‌ای سنگین برای قاچاقچیان داشته باشد.

اجتهادی درباره موضوع انهدام کالاهای مکشوفه افزود: فارغ از این‌که این کالاها چه بوده یا در آینده چه هستند، نفس عمل بسیار مهم است چون مقام معظم رهبری در بیانات خود با جدیت نسبت به این مساله تاکید و لفظ «آتش بزنید» را استفاده فرموده‌اند و این نوع برخود درواقع حکایت از جدیت نظام در برطرف کردن معضل قاچاق و ریشه‌کنی آن در جامعه است. این مقام مسئول معتقد است معضل قاچاق گرچه می‌تواند اثرات اقتصادی نامطلوبی در کشور ایجاد کند اما فرهنگ به‌جای مانده از آن می‌تواند بیشتر از بعد اقتصادی برای کشور هزینه داشته و باعث آلوده شدن خانواده‌های متعددی در بخش‌های مختلف می‌شود. به همین دلیل این روند یعنی معدوم کردن کالاهای قاچاق می‌تواند از نظر فرهنگی نیز مفید بوده و در جامعه نیز فرهنگ استفاده از کالاهای قاچاق را به چالش بکشد. وی تاکید کرد: برخورد قاطع و طبق قانون با کالاهای قاچاق می‌تواند سرانجام مانع از فساد در بخش‌های دیگر شود چون گاه کالاهای قاچاق کشف می‌شد ولی پس از مدتی به شکل دیگری این کالاها وارد کشور شده و مورد استفاده قرار می‌گرفت. بنابراین لازم است کل کالا طبق قانون قاطعانه از بین رفته و دیگر زمینه فسادهای آینده ایجاد نشود.

فاصله کشف و اعمال قانون به حداقل برسد

علی‌اکبر پوراحمدن‍ژاد، دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران هم درباره اهمیت برخورد قاطع با کالاهای قاچاق به جام‌جم گفت: با عنایت به این‌که هرگونه برخورد بموقع با هر تخلفی از جمله قاچاق می‌تواند در ریشه‌کن شدن معضل مفید باشد، باید نسبت به برخورد قاطعانه در مورد کالاهای مکشوفه قاچاق نیز طبق فرمایشات مقام معظم رهبری اقدام شود. وی افزود: آیین‌نامه‌های مربوط برای برخورد قاطعانه با این موارد با هماهنگی و همکاری نهادها صادر شده است. بنابراین حال که این زحمات کشیده شده باید در اجرای آن نیز همین هماهنگی وجود داشته باشد تا نتیجه اصلی حاصل شود. دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران افزود: بر اساس تجارب هنگامی که کالایی به عنوان قاچاق کشف می‌شود تازه گرفتاری‌های اصلی و فساد پنهان آن شکل خواهد گرفت. بنابراین لازم است به فرموده مقام معظم رهبری کالاهای مکشوفه را جلوی چشم خلافکاران به آتش بکشیم تا هزینه و ریسک این کار برایشان کاملا مشخص شود و از این کار دوری کنند.

چرا خودرو‌های قاچاق منهدم نشد؟

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره بحث عدم انهدام خودروهای لوکس شیراز گفت: با توجه به این‌که این خودروها در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی بوده و بر اساس قانون این نهاد مستقیم مجری کار بوده، قانون مهلتی در اختیار آن سازمان قرار داده تا پس از طی شدن این زمان انهدام انجام شود. بنابراین سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی نیز طی این مهلت، برای یافتن مشتری خارج از ایران اقدام خواهد کرد و سرانجام اگر متقاضی نبود این کالاها معدوم خواهند شد، ضمن این‌که این خودروها برای خریدار احتمالی بسیار گران‌تر از قیمت عادی در بازارهای بین‌المللی خواهد بود و البته گارانتی نیز نخواهند داشت. وی افزود: البته این خودروها جزو خودروهای لوکس در سراسر جهان هستند و کسی که برای خرید آنها هزینه می‌کند، لازم است از روند تولید و البته انتقال آن آگاهی کامل داشته باشد تا برای آن هزینه کند. بنابراین وقتی این کالا به عنوان یک کالایی که معلوم نیست به چه روشی انتقال یافته و چگونه حمل شده و قرار است فروخته شود احتمالا خریداری هم نخواهد داشت و سرانجام همان حکم انهدام صادر می‌شود.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها