
اجرای صادق آهنگران، صدای آشنای روزهای جنگ تحمیلی و حامد زمانی، خواننده ارزشی کشورمان و تجلیل از دو خواننده استکبار ستیز از جمله برنامههای جذاب این رویداد بود.
آنها ضد استکبار خواندند
هر چند پیش از این از صادق آهنگران و حامد زمانی نام بردیم اما اجراهای خوانندگان به این دو نفر محدود نبود و خوانندگانی از نسل قدیم و جدید به اجرای آثار ضداستکباریشان پرداختند. پویا بابایی، ساسان نوذری، میلاد هارونی، محسن طاها، حمیدرضا استادیان، محمدرضا حجتی و خواننده نوجوان، محمدحسین رضایی، بخشی از هنرمندان حاضر بودند که علیه استکبار خواندند.
آثار شنیدنی صادق آهنگران که در سالهای جنگ تحمیلی خوانده شده هنوز هم برای مردم قابل احترام و شنیدنی است. همچنین حامد زمانی، خواننده جوان کشورمان هم از جمله افرادی است که طی سالهای گذشته به اتفاقات سیاسی و اجتماعی حساسیت زیادی نشان داده و تاکنون بارها در آثارش به اتفاقات روز پرداخته است. این خواننده بعد از اسفندیار قرهباغی که سرود معروف «آمریکا آمریکا» را خوانده است، آثار ضد آمریکایی و انتقادی زیادی را در کارنامه خود دارد.
موسیقی نواحی و «آمریکای ظالم»
خلیفه دردی طریک باخشی در بخشی از جشنواره طبس مورد قدردانی قرار گرفت. تعجب نکنید که یک خواننده موسیقی نواحی در این رویداد مورد تجلیل قرار گرفته است. متاسفانه این سالها شناخت ما از خوانندگان و نوازندگان بزرگ موسیقی نواحی روز به روز کمتر شده و بیشتر فراموششان کردهایم. دردی طریک باخشی، خواننده پرآوازه ترکمنصحراست که نامش با دوتار گره خورده است. کمتر کسی است که به دوتار و باخشیهای ترکمن علاقه داشته و نام دردی طریک را نشنیده باشد.
دردی طریک باخشی، اولین استادش قزاق پنق بود که پایههای اصولی خوانندگی را به او آموخت. بعدها دردی طریک به خاطر مهارتی که در موسیقی سنتی پیدا کرده بود، مدتی در رادیو گرگان به اجرای برنامه میپرداخت. او در جشنوارههای مختلف داخلی و خارجی شرکت داشته و افتخارات زیادی را کسب کرده است. اجرای برنامههای زنده در کشورهای اروپایی از جمله آلمان، هلند و انگلستان تحسین همگان را برانگیخت و نام ایران را در عرصه موسیقی سنتی دنیا بر سر زبانها انداخت. دردی طریک در خوانندگی صاحب سبک است و هیچ باخشی دیگری مثل او نمیخواند.
دُردی طریک قطعه مقامی «ظالم آمریکا» را خوانده است که در این برنامه هم این قطعه را خواند و مورد تجلیل قرار گرفت.
تجلیل از خواننده فقید شیلیایی
ویکتور لیدیو خارا مارتینِس شاعر، آوازخوان و انقلابی شیلیایی که در کودتای نظامی آگوستو پینوشه علیه سالوادور آلنده در شیلی کشته شد. ویکتور خارا؛ شخصیتی مردمی و ضد امپریالیستی داشت که این ویژگیها در بسیاری از آثار او ظهور پیدا کرده است. تا آنجا که نام خارا امروز تداعیگر موسیقی ضـدآمریکایـی و ضدسرمایهداری در جهان شده است. خارا برای برقراری حاکمیت واقعی مردم در کشورش به صورت کاملا آشکار از طریق موسیقی با آمریکا جنگید و حتی در این راه جان خود را نیز فدا کرد. این مهم است که خارا را به عنوان یکی از شهدای استقلال شیلی و مبارزات دامنه دار مردم به یاد بیاوریم، آن هم در زمانی که از واژه دموکراسی به شکلی طعنهآمیز در توجیه جنگها استفاده میشد.
موسیقی برای خارا در واقع حکم سلاحی برای مبارزه را داشت و او با همین باور و عقیده آهنگ میساخت. نه زندان توانست او را از این هدف منصرف کند و نه شکنجه و قطع انگشتانش. او تا آخرین نفس برای آزادی و استقلال کشور و مردمش جنگید و آهنگ ساخت. در مراسم پایانی جشنواره طبس، این خواننده فقید مورد تجلیل قرار گرفت و از مقام و جایگاه هنری او قدردانی شد.
رونمایی از 2 نماآهنگ
نماآهنگ «ایستادهایم؛ تا آخرین قطره خون» هم در بخشهایی از این جشنواره انجام شد تا به دوسال انتظار برای نمایش آن پایان دهد. نماآهنگ «ایستادهایم؛ تا آخرین قطره خون» قسمت دوم از نماآهنگ معروف «ایستادهایم؛ تا آخرین نفس» است که از جلوههای ویژه میدانی و بصری پیچیده برخوردار است و همین موضوع، کار تولید آن را طولانی کرد. کار جلوههای ویژه این اثر که با مدلسازیهای اولیه پیش از تصویربرداری آن آغاز شد، پس از دو سال بتازگی به پایان رسیده است. این نماآهنگ دارای 50 نمای فولسیجی و 170 نمای ترکیبی از رئال و سیجی است که همگی در داخل کشور انجام شده است. تصویربرداری آن نیز طی یک ماه با بازی ده بازیگر بزرگسال و سه بازیگر خردسال در حاشیه خلیجفارس در شهر قشم انجام شده است.
این نماآهنگ داستان گروهی جوان انقلابی است که در حاشیه یک روز گرم در خلیجفارس، دست به کاری خارقالعاده میزنند. «ایستادهایم؛ تا آخرین قطره خون» روایتی از ماجرای تلخ سقوط هواپیمای پرواز 655 در خلیجفارس و حضور ناوهای آمریکایی در این منطقه است. این نماآهنگ سه سال پیش منتشر شد و تجلیل رهبر انقلاب را هم در پی داشت. در بخش دیگری از این برنامه نیز از قطعه «من و کاخ سفید یهویی»، اثر علی نصیرنژاد رونمایی شد. کارگاه بررسی «موسیقی محلی مقاومت» با سخنرانی عمار احمدی، نویسنده کتاب «اوخشامالار» (فرهنگ شفاهی زنان آذری در توصیف شهدا و مجموعهای از سوگنامههای مادران شهید آذربایجان و سوگنامههای عاشورایی آذربایجان)، از ساعت 16و30 دقیقه در تالار استاد اوستای حوزه هنری برگزار شد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با علیرضا نصیری، قهرمان جوانان جهان
سفیر سابق ایران در پاکستان در گفتوگو با «جامجم» تشریح کرد
دکتر همایون میگویدحقیقت امام فراتر از چیزی است که در انتظارش هستیم