فصل تابستان است و بازار سفر به مناطق خوش آب و هوا داخل یا خارج از مرزهای کشورمان داغ شده است؛ بخصوص اگر بتوانیم خارج از مرزهای کشورمان با جاذبه‌هایی باستانی از ایران آشنا شویم.
کد خبر: ۹۳۳۸۹۵

 

در این راستا یکی از کشورهای بسیار جذاب برای گردشگران ایرانی که مدت کوتاهی است دوباره دسترسی به آن آسان شده کشور گرجستان است. کشوری که در گذشته‌های دور جزو قلمرو ایران‌زمین بوده و اکنون آثار تاریخی متنوعی از تاریخ کهن ایران را در خود جای داده است.

اصلی‌ترین مقصد گردشگری بسیاری از مسافران خارجی بخصوص ایرانیان شهر تفلیس یا همان پایتخت گرجستان است و پس از آن نوبت به شهر ساحلی باتومی می‌رسد، اما با توجه به نزدیکی فاصله میان کشورمان و تفلیس این شهر اولین منزلگاه گردشگران ایرانی - چه آنهایی که با استفاده از هواپیما به آنجا رسیده‌ و چه افرادی که با اتومبیل شخصی راهی این سرزمین شده‌اند - است.

تفلیس که از اوایل قرن پنجم میلادی به عنوان شهری پررفت‌ و آمد و مهم در گرجستان شناخته شده است، تاریخی پرفراز و نشیب داشته که تنوع آثار باستانی آن کاملا گواه این مدعاست. نزدیکی فرهنگ ایران و گرجستان، آنچنان از آثار باستانی ساخته شده در این منطقه قابل درک است که بعضا گردشگران ایرانی در این شهر براین باورند که در یکی از شهرهای تاریخی کشورمان مشغول گشت و گذار هستند.

اگر بخواهیم از دیدنی‌های این شهر بگوییم لازم است ابتدا از ابنیه تاریخی شروع کنیم چون آثاری مانند آتشکده ساسانی، حمام‌های تاریخی، مسجد، نارین قلعه و کلیساهای ساخته شده در عصر صفوی همراه با ابنیه‌ای از دوران قاجار می‌تواند تصاویری خاطره‌انگیز از این سفر در ذهن مسافران ایران‌زمین باشد.

اما بد نیست بدانید تفلیس با این دیدنی‌ها تمام نخواهد شد به این دلیل که هنوز ناگفته‌های بسیاری برای گردشگران در دل خود داشته و لازم است برای رسیدن به واقعیت این شهر تاریخی کمی بیشتر دقت کنیم.

آبتنی در دل تاریخ

همان طور که قبلا اشاره شد یکی از جاذبه‌های دیدنی تفلیس حمام‌های تاریخی در منطقه باستانی تفلیس است، اما نکته مهم برای تاسیس این حمام‌ها، وجود چشمه‌های آبگرم طبیعی زیادی در تپه‌ای نزدیک رودخانه «کورا» است که بسیاری از گردشگران برای تجربه واقعیت این تاریخ، دل به آب‌های گرم این حمام می‌سپارند.

نکته جالب درباره حمام‌های تاریخی تفلیس این است که اماکن یاد شده براساس معماری ایرانی، بین قرون 17 و 18 میلادی ساخته شده و در مسیر باغ «بوتانیک» واقع شده‌اند. پس اگر شما هم علاقه‌مند هستید تجربه‌ای به یادماندنی از حمام‌های تاریخی تفلیس داشته باشید می‌توانید با پرداخت 30 لاری (واحد پول گرجستان - هر لاری معادل 12 هزار ریال) از امکانات مناسب گرمابه «سامفو» استفاده کنید. پس از یک حمام گرم و آبتنی در میان املاح هم بد نیست برای گرفتن چند فریم عکس یادگاری سری به پل دوستی زده و مناظر خاطره‌انگیزی را در صفر و یک‌های حافظه دوربین دیجیتال همراهتان ثبت کنید، اگرچه می‌توانید با استفاده از تله‌کابین از فراز همین تپه، کل شهر را در تیررس لنز دوربین خود قرار دهید.

روستاولی؛ خیابانی پر از موزه

با توجه به قدمت تاریخی شهر تفلیس تعداد زیادی موزه در این شهر دایر و به علاقه‌مندان خدمات ارائه می‌کنند. پس اگر می‌خواهید در میان تاریخ این شهر نیز قدم بزنید و با گنجینه‌های تاریخی آن آشنا شوید بدنیست سری به اصلی‌ترین خیابان تفلیس یا همان خیابان «روستاولی» با سنگفرش‌های معروفش بزنید. این خیابان در تفلیس قبلا خیابان «گلوینی» نامیده می‌شد، اما به احترام شاعر معروف قرون وسطی، «شوتا روستاولی» اکنون به نام وی تغییر یافته است. در سومین خیابان روستا ولی موزه ملی گرجستان واقع شده که می‌تواند با گنجینه‌های متعددی که در دل خود جای داده برای ساعت‌ها شما را به خود مشغول کند. اگر هم ذوق هنری در شما وجود دارد، می‌توانید تا خیابان یازدهم قدم زنان حرکت کنید و بازدیدی هم از گالری ملی هنر گرجستان داشته باشید. این در حالی است که در موزه هنرهای زیبای «شالوا آمیراناشویلی» در خیابان اول «بولار» به نام «لادو گودیاشویلی»، می‌توانید مجموعه‌ای از صنایع دستی و اشیای عتیقه به جا مانده از عصر مفرغ یا عصر برنز و قرون وسطی را در کنار آثار هنری مدرن قرن بیستم ببینید. برای یافتن واقعیت زندگی مردم و همچنین آشنایی با نوع پوشش و چگونگی آداب و سنن کهن این شهر باید سری به موزه مردم‌شناسی تفلیس بزنید اگرچه این موزه کمی از شهر فاصله دارد ولی جاذبه‌های موجود در این موزه می‌تواند توجیه مناسبی برای حرکت به سمت آن باشد.

اینجا ادویه، چاشنی همه غذاهاست

اغلب غذاهای سنتی و محلی گرجستان با ادویه فراوان پخته شده و نکته قابل توجه این است که به طور کلی نان جزو اصلی غذاهاست. ولی اگر به دنبال تجربه مزه اصلی غذاهای اصیل گرجستان هستید، می‌توانید طعم واقعی را در رستوران‌های زنجیره‌ای «شموئخده گناتسوالی» در منطقه پوشکین بچشید. در منوی اصلی این رستوران به دنبال غذاهایی همچون خینکالی (نوعی پیراشکی گوشت)، خاچاپوری (نان پر شده با پنیر)، خوراک بادمجان با گردو و چکمرولی (جوجه با سس خامه و سیر) باشید چون این خوراک‌ها در واقع طعم اصلی گرجستان را با کام شما آشنا خواهد کرد.

فراموش نکنید اغلب این غذاها شور و پر از ادویه است پس اگر از طعم ادویه زیاد لذت نمی‌برید و شوری غذا می‌تواند باعث ناراحتی شما باشد حتما به گارسون بگویید برای شما غذای بدون نمک و ادویه بیاورد. در همین حال شاید قبل از سفارش دادن نگران صورتحساب غذا باشید و می‌خواهید به قول معروف دودو تا چهار تا کنید. از این رو بد نیست، بدانید در مجموع برای هر وعده غذایی یک نفره باید رقمی نزدیک به 15 تا 30 هزار تومان کنار بگذارید. البته آن گروه از گردشگرانی که طعم غذاهای این کشور برایشان زیاد مناسب نیست می‌توانند از رستوران زنجیره‌ای فست‌فود معروف بین‌المللی استفاده کنند یا این‌که سری به رستوران‌های ارائه‌کننده غذاهای ترک بزنند چون ذائقه ترک‌ها تقریبا شبیه ایرانیان است.

خاطره گرجستان با چه زنده می‌ماند؟!

براساس آداب و رسوم ما ایرانیان، سفر بدون خرید سوغات بدون معنی است و باید برای خانواده یا حتی خودمان یک تکه هم که شده یادگاری تهیه کنیم. بنابراین خرید سوغاتی جزو لاینفک این سفر است و برای خرید سوغاتی گرجستان گزینه‌های متنوعی در مقابل دارید. صنایع دستی مختلف و رنگارنگ مانند انواع مجسمه‌های فلزی و چوبی و بشقاب‌های تزیینی جزو گزینه‌های روی میز است. فرش و گلیم با طرح‌های زیبا و رنگ‌آمیزی خاص، یکی دیگر از سوغات گرجستان محسوب می‌شود. کلاه‌های نمدی و لباس‌های ضخیم که عمدتا از پشم بز تهیه می‌شوند، می‌تواند یکی دیگر از ره آوردهای شما از گرجستان باشد. انواع پیاله‌هایی که از شاخ گاو و بزکوهی درست می‌شوند، بخش دیگری از سوغات متنوع این کشور است. آن دسته از علاقه‌مندان خرید پوشاک نیز می‌توانند در مراکز خرید مجللی که در سطح شهر وجود دارد علاوه بر تهیه برندهای معتبر، محصولات معروف پوشاک ترکیه را نیز خریداری کنند. چون اغلب برندهای معتبر ترکیه نیز در گرجستان شعبه داشته و تقریبا با قیمت‌های مناسبی محصولاتشان را به خریداران ارائه می‌نمایند.

22 ساعت رانندگی از تهران تاتفلیس

اگر با اتومبیل شخصی خود قصد سفر به تفلیس را دارید بد نیست بدانید تقریبا از تهران تا رسیدن به جاذبه‌های تاریخی تفلیس نزدیک به 22 ساعت فاصله دارید و می‌توانید پس از انجام مراحل قانونی برای دریافت مجوزهای خروج از مرز، با خودروی شخصی دل به جاده بسپارید. برای رسیدن به این شهر تاریخی دو راه در مقابل شما قرار دارد که یکی از طریق ارمنستان است و دیگری از خاک ترکیه؛ ولی فراموش نکنید جاده‌های مواصلاتی ارمنستان از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و می‌تواند شرایط سفر را برای شمایی که رانندگی می‌کنید دشوار کند. پس بهترین گزینه، خروج از مرز بازرگان و حرکت به سمت مرز واله است. برای رسیدن به شهر تفلیس از مرزبازرگان چیزی نزدیک به 600 کیلومتر فاصله دارید که 380 کیلومتر تا مرز واله است و باقی راه را در خاک گرجستان باید طی طریق کنید.

نکته کلیدی برای شمایی که با خودروی شخصی خودتان سفر می‌کنید این است که بدانید ساعات کار مرز واله به دلیل اختلاف ساعت ترکیه و گرجستان بسیار محدود است و لذا تنها تا ساعت 14 هر روز می‌توانید از مرز عبور کنید. بنابراین باید ساعت حرکت خودتان را به گونه‌ای تنظیم کنید که در ساعت مناسب به منطقه مرزی وارد شوید. لازم به یادآوری است هزینه بنزین در خاک گرجستان تقریبا 2 لاری یا حدود 1.2 دلار است که به پول ما می‌شود حدود 4000 تومان.

عماد عزتی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها