برد و باخت در ورزش طبیعی است ، هر چند البته بعضی شکست ها تلخ است ، آن هم برای قهرمانی که مردم کلی از او و افتخاراتش خاطره دارند .
کد خبر: ۹۳۳۰۷۰
نسخه شکست سوریان را چه کسی نوشت ؟

به گزارش جام جم آنلاین حمید سوریان سردار بی چون و چرای کشتی فرنگی ایران در المپیک ریو 2016 باخت و حذف شد تا همه در عجب و شگفتی شوند که چرا کشتی گیری با کوله باری چنین از تجربه و افتخار باید طی دو کشتی و برغم برتری اش از حریفان در سه دقیقه نخست ، باید در سه دقیقه دوم اصطلاحا "وا" داده و مبارزاتش را واگذار کند . هر چند که برای کسانی که با کشتی این ورزش سنتی و افتخارآفرین دمخور و آشنایند ، ملموس است باخت حمید سوریان ، اما جهت اطلاع باید عرض کنیم که سوریان باخت چون از هر حیث خود را ساخته و پرداخته حضور در المپیک نکرده بود . چه در غیر این صورت کلاس کشتی حمید یک سر و گردن از تمام رقبای او بالاتر بود و اصولا اگر او ، حمید همیشگی بود ، مثل آب خوردن همه حریفان را مقهور تکنیک برتر و هوش و ذکاوت بالای خود می کرد تا امروز دومین طلای المپیک در ویترین افتخاراتش بدرخشد . اما واقعیت این است که سوریان در ریو سایه ای از قهرمان همیشگی را با خود همراه داشت تا بواسطه خالی کردن بدنش در سه دقیقه دوم ، مبارزات برده را واگذار کند .

اینکه گفته شود چرا سوریان باید ببازد و برای باخت او آسمان و ریسمان را به هم ببافیم ، دردی را دوا نمی کند ، اما برای آنکه بفهمیم چرا سوریان باخت باید کمی به عقب برگردیم ، جایی که او در جهانی لاس وگاس 2015 به حریفانش باخت و موفق به کسب سهمیه المپیک نشد . بعد هم که اشتباه بزرگتر را کسانی مرتکب شدند که او را در دو مسابقه گزینشی در قزاقستان و مغولستان شرکت دادند تا این دو حضور نیز با ناکامی همراه شود . در مسابقه گزینشی آخر نیز در ترکیه حمید واقعا از جان مایه گذاشت تا تمام آبرو و حیثیت قهرمانی خود را در مشت گرفته و موفق به کسب سهمیه المپیک ریو شود . در حقیقت حمید با کسب این سهمیه ، آن هم در شرایطی که سه بار پشت سر هم وزن کم کرده و فرصتی برای ریکاوری نداشت ، دیگر رمقی برای حضور در آوردگاه اصلی المپیک نداشت تا او بدین طریق از پیش باخته به مصاف حریفانش برود .

در حقیقت باید گفت سوریان را کسانی بازاندند که برایش نسخه اشتباه پیچیدند . شاید اگر سوریان حداقل در دو مسابقه گزینشی اول استراحت می کرد تا شانس کسب مجوز را به نفر جایگزینش بدهد ، آنوقت اینقدر کم رمق و تحلیل رفته در ریو حاضر نمی شد .

به هر حال پیروزی و شکست همیشه در ورزش بوده و نباید از این ناکامی ها زانوی غم بغل گرفت . نمی دانیم سوریان واقعا می خواهد چه تصمیمی برای آینده قهرمانی اش بگیرد ، اما به شخصه فکر می کنیم که حمید کشتی فرنگی ایران طی این همه سال در قبال ورزش ملی کشورش ادای دین کرده و وظیفه اش را تمام و کمال انجام داده است . بی شک نام او برای همیشه در تارک کشتی فرنگی ایران و جهان می درخشد و او دریک جمله سرداری است برای همه فصول ، چه در لباس قهرمانی چه در جامه مربیگری و ...

حجت اله اکبرآبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۱
صادق از ایلام
-
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
۰
۰
میخوام بگم آقا حمید هرگز فراموشت نمیكنیم تو همون پهلوان دوست داشتنی ایرانی با این شكست هم هیچی از اسطوره كشتی ایران كم نمی شه . امیدوارم در اوزان بالاترتو رو ببینیم و شاهد درخشش دوباره ت باشیم تو میتونی مربی لایقی برای جوونای مملكتمون بشی
نظر
-
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
۰
۰
من كارشناس كشتی نیستم اما با تماشای كشتی حمید سوریان چند تا مطلب واضح وجود داشت . اول اینكه ایشون اصلا كم نگذاشتند و تمام تلاششون رو كردند هم هوش و ذكاوت و هم توانایی كشتی گرفتن ایشون در همون 4 دقیقه اول مبارزه اولش مشخص بود .اینكه ایشون بعد از 3 دقیقه مبارزه دیگه كاملا خسته به نظر میرسید جای سوال هست . و این كا ریه مشاور یا كارشناس پزشكی و یا غیره هست كه از بوجود آمدن این مسئله در مبارزه جلوگیری كنه . ضمنا نمیشه كلا تو ورزش مثلا مثل كشتی یا وزنه برداری اصلا امكاناتی و اقداماتی انجام نداد و منتظر معجزه بود .گرچه این معجزه بوسیله آقای رستمی و مرادی تا حدی اتفاق افتاد اما همیشه نمیشه روی این معجزه ها حساب كرد . فقط داشتن غیرت برای مسابقه بردن كافی نیست باید تمرین و امكانات هم نه در حد خیلی عالی اما در حد متوسط هم باشه . مجریهای تلویزیون هم 24 ساعته از ملت میخوان برای ورزشكاران دعا كنند . نمیشه كاری نكرد بعد فقط ازخدا كمك خواست .
ندا
-
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
این قسمت رو خوب اومدید : "فقط داشتن غیرت برای مسابقه بردن كافی نیست باید تمرین و امكانات هم نه در حد خیلی عالی اما در حد متوسط هم باشه . مجریهای تلویزیون هم 24 ساعته از ملت میخوان برای ورزشكاران دعا كنند . نمیشه كاری نكرد بعد فقط ازخدا كمك خواست ."
روزنامه نگار
-
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
۰
۰
نكته بسیار كارشناسانه و دقیقی بود. متاسفانه محمد بنا نتوانست این موضوع را به درستی مدیریت كند.
جواب
-
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
آخه كارشناسان و مشاوران و ..... فقط سرشون به فوتبال پرافتخارمون گرمه....
ناشناس
-
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
۰
۰
پهلوان دوست داریم
امیر
-
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
۰
۰
اخه آقای نویسنده به اصطلاح كارشناس اگه تو دومسابقه انتخابی اول استراحت میكرد چه تضمینی بود تومسابقه آخر سهمیه المپیك و بگیره و اگر سهمیه تو مسابقه آخر گرفته نمیشد شما یكی از مدعیانی نبودی كه میگفتید چرا تو دومسابقه اول شركت نكرد
فكركردن سخت ترین كار می باشد و به همین دلیل همه افراد بیشتر قضاوت میكنند
یا حق
ایرانی
-
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
۰
۰
حقشه ببازه ! او كسی بود كه مدالشو به احمدی نژاد هدیه كرد!
سعید
-
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
این یعنی یك نظر ورزشی بود به شما چه كه مدالش را به چه شخصی هدیه كرده است.
زینب
-
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
۰
۰
خوب شاید اونم الان پشیمون شده باشه ازاینكه مدالشو به احمدی نژاد هدیه كرده آخه منم بهش رأی دادم ولی هنوز دارم خودمو فحش میدم هرروز كه این چه كاری بود كردم چزابه احمدی نژادرای دادم
سارا فعلی
-
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
۰
۰
با سلام و عرض ادب،

باعث تاسف است كه نابغه ی كشتی فرنگی ایران حمید سوریان در المپیك باخت ولی خاطره ی چهره نجیب و دوست داشتنی و مهارت در فنون كشتی این پهلوان بیمانند در یاد تمام ایرانیان هست و خواهد بود. من به شخصه بی نهایت به این پهلوان بی بدلیل افتخار میكنم. سلامتی و موفقیت اش را از درگاه خداوند آرزومندم. امیدوارم با رفتارهای نابخردانه خود او را آزار ندهیم. برد و باخت در ورزش امری طبیعی است.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها